Bitteliten Svart 27.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2018 (redigert) Det er innførseltidspunktet som avgjør tollplikten jeg har forsøkt å kontakte det selskapet i Gtb et par ganger... blir spennende å se om du får svar Jeg liker Dessalator Duo. Den kan gå på 12v og 220v. Redigert 27.Desember.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 27.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2018 Bitteliten skrev 21 minutter siden: Det er innførseltidspunktet som avgjør tollplikten jeg har forsøkt å kontakte det selskapet i Gtb et par ganger... blir spennende å se om du får svar Jeg liker Dessalator Duo. Den kan gå på 12v og 220v. Ikke noe å mislike med Dessalator egentlig..bortsett fra prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 27.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2018 Vi har ikke watermaker. Etter å ha lest meg grønn på typer og erfaringer så er det «kiss» som hele tiden kommer tilbake som en gjenganger. Foruten fancy elektronikk så er det stort sett høytrykksdelen som går føyken. Det finnes flere no name leverandører av trykkhus og resten av tilbehøret hvor du selv kan supplere med høytrykkspumpe/ motor etter hva du trenger. Det viktige etter min mening, bortsett fra at den lager vann, er at du kan få tak i deler i en hvilken som helst jernvarebutikk når den ryker samt at den ikke koster skjorta å drifte. Seawaterpro selger nå komplette kit uten høytrykkspumpe for rundt kr 13000. Du må komplettere med f.eks. en std. høytrykksspyler Kercher K2 til kr 900 eller en K4 til kr 2000 eller en annen pumpe/motor. Forventet levetid på en K2 er ca. 1 år. i saltvann. Klarer vi å lage alt vann vi trenger for kr. 150,- pr. mnd. så er det kanskje noe å satse på. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
TICORA Svart 28.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2018 Barbaria skrev for 13 timer siden: Det viktige etter min mening, bortsett fra at den lager vann, er at du kan få tak i deler i en hvilken som helst jernvarebutikk når den ryker samt at den ikke koster skjorta å drifte. Seawaterpro selger nå komplette kit uten høytrykkspumpe for rundt kr 13000. Du må komplettere med f.eks. en std. høytrykksspyler Kercher K2 til kr 900 eller en K4 til kr 2000 eller en annen pumpe/motor. Forventet levetid på en K2 er ca. 1 år. i saltvann. Klarer vi å lage alt vann vi trenger for kr. 150,- pr. mnd. så er det kanskje noe å satse på. Tja, vi skal ha en som går på 12V og ikke 230V så da blir motoren ikke helt standard, evt supplere med en inverter for motordrift. Ser at EchoTec bruker mye standard deler som er lett tilgjengelige så det er i hvert fall positivt. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 28.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2018 På ARC'en i fjor var det mange båter med HF radio, og det var egne "samfunn" med radiosamband hver dag kl 10.00. Dette ble flittig brukt og mange fikk hjelp ved vanskeligheter her. Dog, HF radio er dyrt og en må ha egen antenne og ikke minst, eget sertiikat. Hva sier juryen her? Bør en prioritere HF radio? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2018 Bitteliten skrev for 18 timer siden: jeg har forsøkt å kontakte det selskapet i Gtb et par ganger... blir spennende å se om du får svar TICORA skrev for 3 timer siden: Tja, vi skal ha en som går på 12V og ikke 230V så da blir motoren ikke helt standard, evt supplere med en inverter for motordrift. Ser at EchoTec bruker mye standard deler som er lett tilgjengelige så det er i hvert fall positivt. Hei Bitteliten og Ticora jeg har fått kontakt med dealern i Göteborg ! Han sier det gjør en hel del på priset om vi kjøper en eller 3 stk Send meg IM hvilken modell dere ønsker så får han komme med tilbud Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
TICORA Svart 28.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2018 Gunga Din skrev for 3 timer siden: Hei Bitteliten og Ticora jeg har fått kontakt med dealern i Göteborg ! Han sier det gjør en hel del på priset om vi kjøper en eller 3 stk Send meg IM hvilken modell dere ønsker så får han komme med tilbud IM sendt:-) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 28.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2018 (redigert) TICORA skrev On 27.12.2018 at 9.37: Gennaker ble kjøpt inn brukt, sparte mye på det. Nå skal vi bare lære og seile med den. Kjøpte dere med strømpe..? Jeg ser dere holder til på Oppegård, hvis du trenger hjelp til å rigge til / trene så gi beskjed, har seilt endel med gennaker. Men det bør bli vår først... :-) Om det ikke allerede er montert vil dere trenge fall, skjøter, nedhals- line i baugen (tack line), blokker akter stb og bb, og barber haul midskips. Redigert 28.Desember.2018 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 28.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2018 (redigert) TICORA skrev for 10 timer siden: Tja, vi skal ha en som går på 12V og ikke 230V så da blir motoren ikke helt standard, evt supplere med en inverter for motordrift. Ser at EchoTec bruker mye standard deler som er lett tilgjengelige så det er i hvert fall positivt. 12v er sikkert fint, men 12v har som regel liten kapasitet og bare tanken på den støyen i timesvis hver uke så hadde jeg blitt gal. Jeg vet ikke hvor du skal seile i verden, men om dere sliter med kontakt i Norge/ Sverige så ville jeg kanskje tatt en vurdering til når det gjaldt WM. Redigert 28.Desember.2018 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Bitteliten Svart 28.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2018 (redigert) Gunga Din skrev for 7 timer siden: Hei Bitteliten og Ticora jeg har fått kontakt med dealern i Göteborg ! Han sier det gjør en hel del på priset om vi kjøper en eller 3 stk Send meg IM hvilken modell dere ønsker så får han komme med tilbud Interessant, men merk at den som produserer 5o liter i timen drar 38 amp i timen. En dessalator duo 60 drar 30a og produserer 60liter i timen dessalator skriver også Its slow consumption (DUO 60: 5A, DUO 100: 6,5A) allows keeping the whole charger power for recharging the batteries and other uses (for instance: hot-water tank). uten at jeg blir helt klok på hva de mener med det. https://www.dessalator.fr/en/products/serie-ac-dc-duo/ poenget mitt med å tenke på duo60 er redundans da vi har generator ombord. Dessalator har solgt 8000 enheter og har bra rykte world wide. Reginasailing har Echotec og Leon anbefalte meg de klart. Men han kjører wm over stor inverter eller generator. Jeg har ikke inverter og er skeptisk til det Redigert 28.Desember.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 29.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2018 On 12/28/2018 at 10:35 AM, TICORA said: På ARC'en i fjor var det mange båter med HF radio, og det var egne "samfunn" med radiosamband hver dag kl 10.00. Dette ble flittig brukt og mange fikk hjelp ved vanskeligheter her. Dog, HF radio er dyrt og en må ha egen antenne og ikke minst, eget sertiikat. Hva sier juryen her? Bør en prioritere HF radio? Spesielt amerikanere er ivrige på radiobruk, og særlig gjelder når en har kommet seg vest for Panama – og helst blant litt eldre seilere. Andre grupper er sjelden oppsatt med slikt, etter det jeg har erfart. Men selv om det ikke er slik at de fleste du møter har HF-radio finnes det jo likevel radionett som er aktive i de fleste aktuelle områder, så noen treffer en jo gjerne på. Vi har ikke hatt HF-radio ombord, og har heller ikke savnet det, men mange har mye glede av radioen – det skjer ikke så fryktelig mye annet når en er underveis. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.