Danbek1969 Startet 18.April.2017 Link til dette innlegget Startet 18.April.2017 Hei Var rimelig uheldig da jeg skulle ha av undervannshuset så det knakk av bakre del av "vannplanet" (ikke sikker på hva det kalles) der hvor sinkanoden skrus opp i. Prøvde meg selv å TIG sveise det med den alu tilsatsen jeg hadde tilgjengelig. Noen som kan gi meg en prosedyre på sveising og med hvilken tilsats? Firma i Østfold som kan gjøre dette? Mvh Daniel Bekkensten Fra moderator: Innlegget er noe redigert. Anbefaler alle å lese reglene for man poster, etterspørsel av privat assistanse er ikke tillatt på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Hei, dessverre ikke i Østfold, men det er jo ikke så langt over fjorden :-) Ralle har hjulpet meg to (!) ganger etter jeg (dvs. min båt) har gått på skjær og ødelagt finnen på undervannshuset på min Yamaha F150. Han har meget god peiling på aluminium sveising av motorer. http://www.ralle.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Danbek1969 Svart 18.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Hei Takk for svar. Prøver meg litt nærmere enn Skien først :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Bare i Fredrikstad er det vel flere som fikser dette. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tb55 Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Mye snakk om tigging for tiden men denne sveiste vi hjemme med tig (ac) argon og alutråd.... Sitér dette innlegget Link to post
Danbek1969 Svart 19.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Hvordan type alutråd brukte du da du sveiste? :) Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 (redigert) Vet ikke om denne er det optimale, det må event. sveiseekspertene her inne svare på. Det blei litt sånn "man tager hva man haver"....Kjøpt på sveisehuset/ TESS . Men tig'en må være vekselstrøm, og dekkgass argon. Redigert 20.April.2017 av tb55 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Danbek1969 Svart 20.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 2 hours ago, tb55 said: Vet ikke om denne er det optimale, det må event. sveiseekspertene her inne svare på. Det blei litt sånn "man tager hva man haver"....Kjøpt på sveisehuset/ TESS . Men tig'en må være vekselstrøm, og dekkgass argon. Hei Takker for svar. Det du sveisa så bra ut :) Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 Vi bruker Elga tig mg5 som tilsett og forvarme til 100 grader Sitér dette innlegget Link to post
Danbek1969 Svart 25.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Da fikk jeg til å sveise undervannshuset. Var rimelig helvette å sveise for en som ikke driver med dette daglig, men ble bedre enn forventet. Takker for råd og tips :) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Tilsats som jeg har hatt best erfaring med: AlMg 4.5 AlMg 5 AlSi 4.5 AlSi 5 Viktig med hygiene når du sveiser alt, men ekstra viktig når du sveiser lettmetall legeringer. Ikke ta på sveisestedet etter at du har slipt rent Slip rett før du skal sveise med en ny/rein skive som ikke har vært brukt til noe annet Bruk rein hanske til å holde tilsatsen med Bruk gassdyse som ikke er innsnevret Lettmetaller leder godt varme så man trenger mye amper... dvs at du trenger god jording også... bruk gjerne en bolt i et gjengehull så nær sveisestedet som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 (redigert) Gode råd Dieselfan Tigrod 5356 er forøvrig magnesiumlegert og sjøvannsbestandig. Redigert 25.April.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.