sebba2 Startet 18.April.2017 Link til dette innlegget Startet 18.April.2017 Har netopp slipt ned nesten hele båten innvendig. Skal til med støping snart siden skroget er tynt og trenger litt mer styrke. Har slipt ned 3 lag med gammel maling og lakk og har nå en delvis gelcoat og delvis glassfiber-overflate nå. I tilleg er glassfiberen som er igjen sykt tynn nå. Kan man støpe polyester og glassfiber over gelcoaten? Isåfall får polyesteren dårligere heft da? Er drittlei av pussing og vil bli ferdig... Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Komodo Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Bilder? Jeg valgte å slipe bort all coat på mitt prosjekt før støping. Vil ikke ta noen sjanser med grunnarbeidet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
boble65 Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Gelcoat/topcoat må bort. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 19.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Okey, bilder kommer seinere. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
sebba2 Svart 19.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Et annet spørsmål: må man kun bruke aceton som rens før støp eller går andre ting og? Feks parafin, bensin, rød og whitesprit.. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Vrod Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Aceton må brukes da det andre du nevner inneholder fett og gir dårlig heft for ny støp og ellers er jeg enig i at du bør slipe vekk alt så du har reint glassfiber laminat og støpe på. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
sebba2 Svart 19.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Okay. Tusen takk for svar! Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Åge Grevlingen Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 sebba2 skrev for 8 timer siden: Kan man støpe polyester og glassfiber over gelcoaten? Isåfall får polyesteren dårligere heft da? Er drittlei av pussing og vil bli ferdig... Kan man støpe polyester og glassfiber over gelcoaten? Det går. Forenklet sagt er gelcoat vanligvis polyester med fargepigmenter. Isåfall får polyesteren dårligere heft da? Ja, best feste får du om du kommer deg ned til fiber. Er drittlei av pussing og vil bli ferdig... Samme her. Prøver å se helheten på prosjektet. Pusser ned til fiber der det er store flater som er lette å komme til, og på kritiske punkter i konstruksjonen. Resten blir så som så. Skulle jeg måtte pusse absolutt alt, hadde jeg heller bygd ny båt. Den gelcoaten jeg ikke pusser helt vekk, pusser jeg matt. Deretter støvsuging og vask med aceton. Bare aceton som gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Jeg har støpt en del innvendig i båten med polyester på toppcoat. Det har gått veldig bra, men jeg har rubbet overflaten omhyggelig først. Brukte oftest en slik: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Ovrig/Rasprondell-2000016871/ Kom nok også tildels gjennom topcoaten, og det støver voldsomt . . .! Enig med Åge grevlingen, helst bare på kritiske punkter. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gudrun Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Må nok si meg enig med de fleste her: Fjern all gammel moro før ny plastring. Du skriver at laminatet er svakt og du skal legge i for mer styrke. Der har du i grunn nøkkelen. Du kan risikere det for eksempel etter en hard dunk mot en kaikant så begynner det å løsne og etter hvert ser du at sprekken bare utvider seg. Da er det litt forbasket å tenke på at en time til med sliping(?) kunne kanskje dette vært unngått? Er heller ikke mange dagene siden vi hadde en annen tråd her som viste hva som kan skje. Ellers skrev Eivind Amble i sin tid en artikkel i Båtmagasinet akkurat på temaet å plastre nytt på gammelt og utherdet laminat. Fra min tid med fritidsbåter kan jeg nevne vi måtte ta igjen en del etter Reodorer som mente " Det går sikkert bra". Kan i farten nevne sprekker, lekkasjer og sågar et helt akterdekk som løsnet i overgangen mellom dekk og skuteside. Alt på grunn av dårlig forarbeid. Hadde det vært min båt vet jeg hva jeg hadde gjort. Du har og en god følelse når du senere selger. Mine tanker over en kopp kaffe. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 19.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 (redigert) Igjen, tusen takk for svar! Ja, er alle slitepunktene på båten som skal tas så må vel bare pusse på... bruker vinkelsliper og flapdisk. Støver noe jævlig, så drar hele båten ut til sjøen når jeg skal holde på :) EDIT: Noen som har en grei 2 komp lakk å anbefale? Var dumt at biltema faste ut sin men... Etter jeg har støpt, er planen å hive på gelcoat og men topcoaten er jeg sannelig ikke sikker på hva jeg skal velge nå.. Redigert 19.April.2017 av sebba2 (see edit history) Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
boble65 Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Gammel gelcoat bort. Støvsuge og tørke lett over med acetonfille. Så raspe litt opp og støvsuge så plaste med polyester og glassfiber. Til slutt ruller du over noen strøk med topcoat. Husk temp og riktig blandingsforhold. ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.