Jump to content

Trekke nytt fall i mast, hvor kan man få hjelp til dette? (Østlandet)

CSSGT

Recommended Posts

Jeg har behov for et nytt fall i masta. Ikke bytte ut et gammelt, men trekke et nytt.
Det er å komme seg opp i høyden som er problemet, ikke selve trekkingen.

Er klar over at det finnes måter å fikse dette selv, med vinsj og klatresele/heise en stige opp i masta/leie lift etc.

Ingen av disse frister, og jeg lurer derfor på om noen vet om firmaer/seilforeninger/båtforeninger som kan hjelpe med dette, og selvfølgelig: mot betaling!
Har båten i Son, så det er fint om det er i noenlunde nærhet :thumbsup:

Roger H.

Fersk seilbåtkaptein :)

Å løfte av masta for å stappe inn et nytt fall ville jeg neppe gjort; ikke bare fordi det er mye pes for det som er en liten og enkel oppgave, men det er jo også bortimot umulig å få et fall gjennom en liggende mast. Mye enklere med masta der den hører hjemme.

En hvilken som helst rigger burde kunne gjøre unna dette i en fei. Vil likevel anbefale at du tar en kikk på TopClimber eller lignende varianter, den gjør masteklatring til en enkel og bekymringsfri affære.

Du kan jo prøve Southern Cross på Blommenholm.  De er flere, har velutstyrt verksted og butikk med det meste på lager.  Ikke umulig at de kan overtales til å kjøre til Son for å jobbe på båten din der.  Ellers har vel sikkert Heitmann i Drøbak en rigger i nærheten de pleier å bruke.  Det skulle visst også finnes noe som het Norsk Riggservice i Son, men det firmaet er tydeligvis nedlagt.

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

hva har du av fall i masta nå?. Om du har to fall, dvs et som kan brukes til å heise og et for å sikre vil det beste være å dra en opp med klatresele/båtmannstol. Om du er forbi Storsand kan jeg godt hjelpe deg. Det er også mastekran på Storsand, så du kan be dem ta det på den måten. 

PS: etter mitt syn er det uansett nødvendig å se over riggen fra tid til annen, så en eller annen løsning for å komme seg opp vil jeg anbefale at du tar sikte på.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Hmm, nå spør du en rookie om vanskelige ting :)
Så vidt jeg kunne se var det bare en tråd som var festet nede på siden av masta og som forsvant opp i en åpning litt lenger opp.

Jeg tenkte at den da var festet på toppen av masta og at man må opp for å feste fallet i toppen for så å dra det ned med den hvite tråden.

Mulig det er feil og at jeg skal ha den andre enden av trekketråden et annet sted nede på masta?

Se vedlagt bilde, der ser du hvordan det ser ut (ikke optimalt siden det bare var et bilde jeg tilfeldigvis hadde tatt av masta bakfra).

TrekkeTråd.JPG

Roger H.

Fersk seilbåtkaptein :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...