Jump to content

zf bw7 gear med hard tilkobling i revers?


Alfonzo

Recommended Posts

Har et zf bw7 gir tilkoblet min bukh dv48. Når jeg kobler til forover så er det myk stille tilkobling. Men når jeg kobler til revers så blir det en hardere tilkobling,og høres samtidig et lite knepp som et påhengsmotor gir på en måte. Dette noe som er normalt? Gearet fungerer utmerket ellers..

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

hvilken olje bruker du -

jeg har samme gear på min og da jeg henvendte meg til et verksted -for båtmotor og gear -

skal ikke nevne navn her-

fikk jeg beskjed og bruke ATF dexron 2 ellers ville gearet havarere- da jeg hadde tappet den gamle olja av og fylt på denne ny innkjøpte atf dexron 2- ble fylt eksakt til nivået på peilepinnens max merke

så startet jeg opp og reiste hjem over fjorden ca 45-50 minutters tur-

merket ved fortøying i havna hjemme den var merkbart hardere i innkoplinga både forover og akterover enn tidligere - men ikke noen ulyder-

men den slo liksom litt da den koplet inn, istedet for og kople normalt inn -

og merket dette med hard innkopling -enda mer da jeg påfølgende dag var å fylte opp tanken.

og la til ved flytebrygga der tank anlegget er -det er bar et par hundre meter unna brygga-

så dermed ble jeg mistenksom og la båten tilbake i fortøyinga -og reiste hjem og fant frem på nettet flere workshop manualer for ZF BW7 og leste så mye jeg kunne finne om temaet-

og deriblant fant jeg et oil chart- diagram fra ZF fabrikken som nevner :  Gir -modell og type og hvilken olje som skal fylles på den enkelte -

samt oversikt over anbefalte olje produsenter og oljer de anbefaler.

 

der står det 100% tydlig at for ZF BW 7 ;skal vanlig motor olje-single grade -sae20 eller sae30 brukes,

(og disse er gearet iallefall Bukh leverte på eldre motorer,iallefall dv36 og dv48 og giret er lett gjennkjennelig med girshifter oppå kassa samt den har skilt i bakkant over aksling med merke og modell betegnelsen steplet inn )

 

"men derimot de nyere gear Bukh bruker; marine 60 gearet skal ha atf dexron 2- "

 

Men  dette gjelder  IKKE de gamle ZF BW 7 kassene de SKAL ha ;

sae20 eller sae30 single grade minral olje.

 

men da etter at altså autorisert verksted ga slik helt på jordet gir olje anbefaling

-jeg spurte utelukkende om hva olje jeg skulle ha på spesifikk  ZF BW 7 giret i min båt-så ikke noe sjans for at det ble missforstått eller at de  snakket om en annen modell eller type gir .

 

de ga rett og slett helt feil opplysninger og kan sikkert gjort det for flere eller fylt på feil hos dem der har levert båten inn for service -

jeg har nå tappet og byttet 2 ganger (så jeg vet 100% sikkert at all atf dexron 2 er ute av kassa )

sjekket avtappet for spon eller lammell rester og ikke noe ting heldigvis der var ikke noe rester av metall eller smuss av noe slag i den  olja jeg tappa av - -men den gikk jo mindre enn 1 time med feil olje også da

.-og hadde jeg kjørt feks uke -mnd med dette hadde nok det sett ganske annerledes ut

 

og nå er kassa 100% tom for atf dexron2  og er skylt gjennom 2 ganger og nå påfylt rett olje :

motoroil sae 30 api cd-

og den ble umiddelbart mykere i innkoplinga.

så nå gjenstår test tur.det ble så seint igår, så test tur ble utsatt til i dag-

men tror det har gått greit og håper selvsagt det-

kommer til og kontakte verkstedet på mandag el tirsdag og spørre hva pokker de gjør på.

så er din spes hard i innkoplinga- sjekk at du har fått rett olje påfylt.

Redigert av jrr1969 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...