Jump to content

Hvordan få vekk Tec7 Marine Deck Caulk?

mabene

Recommended Posts

Burde nok ha fuget før han lakkerte, ja .  . . . Lett å være etterpåklok.

Nå tror jeg faktisk det letteste må være å slipe ned fugene og lakkere på nytt. Før en sliper kan mesteparten av overflødig Tech7 fjernes med et skarpt stemjern, men lakken blir nok lett skadet da og. Sliping gir helt sikkert det peneste resultatet. Det er slik man vanligvis gjør det . . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 24 minutes ago:

Burde nok ha fuget før han lakkerte, ja .  . . . Lett å være etterpåklok.

Nå tror jeg faktisk det letteste må være å slipe ned fugene og lakkere på nytt. Før en sliper kan mesteparten av overflødig Tech7 fjernes med et skarpt stemjern, men lakken blir nok lett skadet da og. Sliping gir helt sikkert det peneste resultatet. Det er slik man vanligvis gjør det . . . .

Hmmm, han fikk høre at man måtte lakke først å fuge etterpå ?

Takk for svar ?

Med litt innsats blir dette sikkert veldig bra. Det er kanskje ikke nødvendig å slipe vekk lakken helt. Og noen strøk lakk er kanskje ikke allverden . . .?

Husk å pusse med fint sandpapir etter første strøk og helst mellom hvert strøk siden også.

Vil tro at dette kan gjøres relativt enkelt med en sparkelspade som slipes skarp, eller med en Fein og foroverrettet blad, slik som ved ca 17 minutter i denne videoen: Fein Multimaster Marine. Det vil uansett bli mindre arbeid enn å prøve å slipe seg ned fra den mengden dere har idag.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

1 hour ago, Napoli said:

Vil tro at dette kan gjøres relativt enkelt med en sparkelspade som slipes skarp, eller med en Fein og foroverrettet blad, slik som ved ca 17 minutter i denne videoen: Fein Multimaster Marine. Det vil uansett bli mindre arbeid enn å prøve å slipe seg ned fra den mengden dere har idag.

. . . . .eller med et sylskarpt stemjern som jeg nevnte tideligere.  Ta for all del ikke for dypt, slik at det blir mye sliping for å få det jevnt siden.

Bruker Stanleykniv for å skjære fugemasse, så lett sliping.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

NilsPils skrev for 10 timer siden:

. . . . .eller med et sylskarpt stemjern som jeg nevnte tideligere.  Ta for all del ikke for dypt, slik at det blir mye sliping for å få det jevnt siden.

Sorry - svarte litt raskt der uten å lese hele kommentaren din.

For evt lesere som ser dette i etterkant. Jeg har lagt tec7 på allerede lakket dekk. Det går helt fint, men man må være nøye med maskering og avdraging (ta bort overskytende masse før den størkner). Jeg syns faktisk resultatet blir bedre når natene ligger åpne mot lakkert treverk. I tillegg slipper man problemet med at lakken sprekker over natene. For min del var det et forsøk verdt etter at jeg så denne videoen: 

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...