Jump to content

Tanker om verdifall på polsk båt


Sjøbliss

Recommended Posts

Den STØRSTE forskjellen er hvor mange timer en asiat kan jobbe for samme kostnaden som en nordmann, samt prisen på råvarene :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Vrod skrev On 20.4.2017 at 1.12:

Jeg vil tro verdifallet ikke skulle være noe annerledes på den fordi den er lagd i Polen da det er flere båtbyggerier som får støpt sine båter der også Norske så støpekvaliteten er det ikke noe galt med vil jeg tro, men Båtmagasinet hadde vel en artikkel for noen år siden som de ikke var helt fornøyd med sammenskruingen på enkelte småting i innredningen 

Sikkert lett å tenke slik, men det er nok bare halve sannheten, og knapt nok det. En båt bygget i Polen (eller andre lavkostland) kan være like bra eller bedre enn en bygget i Tyskland eller Norge, men det fordrer at kvaliteten følges opp underveis.

 

En test i Båtmagasinet ville jeg ikke lagt alt for stor vekt på.

 

 

Tom Rør skrev for 16 timer siden:

Hvis verden hadde vært rettferdig, noe den ikke er, hadde det vært vel så bra å kjøpe båt fra et lavkostland, da det er rom for flere timer i produksjonen, samt at materialer i mange tilfeller også er vesentlig billigere.

Alt avhenger av krav til styrke ,finnish og generell kvalitet fra de som produserer båten,  og hvis den er godt ivaretatt, skal det ikke være noe i veien med å kjøpe en såkalt "østblokkbåt"

Nettopp! Så skal man vite om en båt bygget i Polen er bra må man enden skjære den opp i biter og sjekke, eller så kan man følge opp kvaliteten underveis. Det siste er nok å foretrekke. Det betyr at et verft som har et godt dokumentert og sporbart kvalitetssystem har litt bedre kort på hånda når båten skal ut i markedet. 

 

Chiefengineer skrev for 15 timer siden:

Man må skille mellom "asiatiske verft". ......... Byggetilsyn i Kina var en mildt sagt "interessant affære". 

 

Men som med alt annet, med full struktur på systemet er det muligheter å produsere kvalitet hvor som helst. 

Veldig enig! I vårt firma har vi hatt kvalitetsoppfølgning i en del lavkostland bla. Polen, Litauen, Vietnam og Kina. Konklusjonen er vel i grove trekk at inspektøren må stå å se på hva som skjer hele tiden, hvis ikke blir det jukset. Under forrige sitat nevnte jeg bedriftens kvalitetsystem. I nevnte land er det bare halve sannheten, oppfølgning av at dette systemet ivaretas og ikke direkte jukses med er resten av sannheten. 

Link to post
Worry II skrev 42 minutes ago:

 

Ja, men ikke helt riktig å sammenlikne, for en polakk i Norge jobber havparten så fort som en nordmann..

 

Nja, jeg kjenner flere polakker med veldig høy kompetanse, arbeidsmoral og arbeidseffektivitet i båtbransjen, så jeg tror det blir litt feil å generalisere her ...

Link to post
Komodo skrev 15 minutes ago:

... eller så kan man følge opp kvaliteten underveis. Det siste er nok å foretrekke. Det betyr at et verft som har et godt dokumentert og sporbart kvalitetssystem har litt bedre kort på hånda når båten skal ut i markedet ...

 

Eller, i tillegg til et godt dokumentert og sporbart kvalitetssystem, aller helst bygge kvalitet inn i forretningsprosessene. Motivasjon, kvalitetsmål og ikke bare resultatmål. Kvalitative rapporteringer og mål, og ikke bare kvantitative.

Link to post
Bonus skrev 2 minutes ago:

Eller, i tillegg til et godt dokumentert og sporbart kvalitetssystem, aller helst bygge kvalitet inn i forretningsprosessene. Motivasjon, kvalitetsmål og ikke bare resultatmål. Kvalitative rapporteringer og mål, og ikke bare kvantitative.

 

... eller kanskje et godt dokumentert og sporbart kvalitetssystem omfatter nettopp kvalitetskriterier bygget inn i forretningsprosessene :yesnod:

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post

Basert på denne tråden er jeg ikke lenger redd for å kjøpe Galeon ... :) Takk for veldig gode svar. Nå må vi bare se hva som skjer. Ikke sikkert vi klarer å bli enige om den båten som ligger ute nå da det allerede er budgivere på gang men uansett tenker jeg at Galeon er på topp 3 listen min over båter som passer lommeboken og kravspekken til familien. Uendelig mye takk for godt engasjement og deling av kunnskap både her i tråden og på personlige meldinger. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Du kjenner sikkert til hvor Nidelv produseres for tiden også, Sjøbliss ?

Fra deres hjemmeside:

 

"I 2010 ble merkenavn og former til Nidelv båtene solgt til Nidelv International
ASA som har flyttet produksjonen av Nidelv båtene til Kina. Nærmere bestemt til
byen Jiangyin i Jiangsu provinsen, ca to timer med bil fra Shanghai. Dette ble
gjort for å kunne produsere Nidelv båtene rimeligere, samt få nærhet til våre
underlevandører, og det kommende Kinesiske markedet."

 

Link to post
Komodo skrev for 3 timer siden:

Sikkert lett å tenke slik, men det er nok bare halve sannheten, og knapt nok det. En båt bygget i Polen (eller andre lavkostland) kan være like bra eller bedre enn en bygget i Tyskland eller Norge, men det fordrer at kvaliteten følges opp underveis.

 

En test i Båtmagasinet ville jeg ikke lagt alt for stor vekt på.

 

 

Nettopp! Så skal man vite om en båt bygget i Polen er bra må man enden skjære den opp i biter og sjekke, eller så kan man følge opp kvaliteten underveis. Det siste er nok å foretrekke. Det betyr at et verft som har et godt dokumentert og sporbart kvalitetssystem har litt bedre kort på hånda når båten skal ut i markedet. 

 

Veldig enig! I vårt firma har vi hatt kvalitetsoppfølgning i en del lavkostland bla. Polen, Litauen, Vietnam og Kina. Konklusjonen er vel i grove trekk at inspektøren må stå å se på hva som skjer hele tiden, hvis ikke blir det jukset. Under forrige sitat nevnte jeg bedriftens kvalitetsystem. I nevnte land er det bare halve sannheten, oppfølgning av at dette systemet ivaretas og ikke direkte jukses med er resten av sannheten. 

Jeg er litt enig med deg noe skepsis er sikkert sundt for da et veldig godt rennomert norsk båt byggeri skulle begynne og støpe sine båter i Polen blei de veldig overrasket da de første båtene kom til montering da nesten halvparten av råmaterialene lå oppi et av skrogene det blei ei huskestue uten like og de sendte en mann til Polen som lærte vekk det de kunne for og få støpt båtene etter spesifikasjonene de forlangte så noe har de vel plukket opp i årenes løp skulle jeg tro.

Nå kommer sommeren?

Link to post

Jeg var i Pescara og så på demokjørt 2013 mod Galeon 390 med 2 x D6-435 og alt utstyr i mars 2015. Den var forsøkt flyttet til Libya av konk forhandler men hadde fått tau i propellen på vei ut av havna midt på natta. Han klarte å stikke av med mesteparten av varelageret utenom denne og en til. Flex-kobling sb var gåen, vindskjerm flybridge litt skadd da lagringspresenning ble vrengt av i en storm om vinteren. Ellers helt strøkent og ubrukt. 30-40 timer på motorene. Lagret og eid av en bank i Rimini et par år. Jeg var i tvil. Annonsert for 160' EUR om jeg husker rett. Fikk beskjed av megler om at 135' EUR ville fly. Bydde 130' og lot tilfeldighetene rå. En østerriker plukket den opp uka etter for 135' :smiley: I ettertid er jeg helt fornøyd med det da jeg rett etterpå snublet over den jeg har nå - men det er i alle fall mulig å gjøre gode kjøp i Europa innimellom. 

Link to post
Worry II skrev for 1 time siden:

Du kjenner sikkert til hvor Nidelv produseres for tiden også, Sjøbliss ?

Fra deres hjemmeside:

 

"I 2010 ble merkenavn og former til Nidelv båtene solgt til Nidelv International
ASA som har flyttet produksjonen av Nidelv båtene til Kina. Nærmere bestemt til
byen Jiangyin i Jiangsu provinsen, ca to timer med bil fra Shanghai. Dette ble
gjort for å kunne produsere Nidelv båtene rimeligere, samt få nærhet til våre
underlevandører, og det kommende Kinesiske markedet."

 

 

Og den satsingen har vel endt i fiasko.....

mvh Bergen Dørk

Link to post
Worry II skrev for 6 timer siden:

Du kjenner sikkert til hvor Nidelv produseres for tiden også, Sjøbliss ?

Fra deres hjemmeside:

 

"I 2010 ble merkenavn og former til Nidelv båtene solgt til Nidelv International
ASA som har flyttet produksjonen av Nidelv båtene til Kina. Nærmere bestemt til
byen Jiangyin i Jiangsu provinsen, ca to timer med bil fra Shanghai. Dette ble
gjort for å kunne produsere Nidelv båtene rimeligere, samt få nærhet til våre
underlevandører, og det kommende Kinesiske markedet."

 

Yes klar over dette. De har ikke klart å levere så mange båter enda men de driver fortsatt på. Håper for deres skyld det går bra. ? 

 

Var vel derfor jeg nevnte de som konkurs .... 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...