Jump to content

Eberspächer D1L- Vil ikke gå mere enn 5 minutter


Jomes

Recommended Posts

Den går på 12v. Det er ei slags pulspumpe som får spenning i pulser frå elektronikken. Du kan teste den med kabler til batteri og simulerer puls....ein kabel fast og så tupper du bortpå med den andre. Ikkje kritisk behov for riktig polaritet.

  Når du starter varmeren så har den for seg forskjellig, feks kjøre litt vifte før den starter pumpa, og kanskje bare nokre får tikk, så det er ikkje sikkert du lot den få tid nok. 

Dieselmengden er serdeles liten, såvidt det kjem dråpe for kvar puls. På max bruker denne varmeren kanskje rundt 2 dl i timen.

 

Fekk du ordna holderen til sikringen då? 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Når du har hatt av slanger så kan det gå mange startforsøk før den har fått diesel opp til brenneren.    Eit tjuvtriks kan være då å snike andre kabler til ounpe og pulse dieselen til du ser igjennom den blanke slangen at det er diesel oppe i / ved varmeren.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Holderen til sikringen fikk jeg ordnet på et vis...lagde en kabel med sikring, midlertidig. Hvordan kan jeg snike? tenker du da på strømkabler ? Eller pumpe diesel manuelt opp til brenneren? For når jeg målte med voltmeter, fantes det ikke 12 volt i kablene til pumpa. Og hva er foressten pluss og minus der? begge er grønne.

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

er det 12 volt konstant i kablene til dieselpumpe? jeg spør fordi når jeg startet brenneren..det fyrte selvfølgelig ikke, men målte kablene, og der var ikke 12 volt. Jeg tenkte om det kun gikk 12 volt der når brenneren "Fyrte" og at jeg kanskje måtte hjelpe til i begynnelsen....slik at den fikk diesel.

Bare ikke styringsenheten er gått også nå.....med tanke på den kanskje ikke sender 12 volt til dieselpumpa

Redigert av jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

nei det kommer i pulser men er jeg og huske går noen sekunder/gløding  etter du trykker på start før det begynner
Du kan koble 12 volt direkte på pumpen med løse ledninger så da vil du høre om den klikker med å tappe med ledningen

 

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Ja ..snike..då meinte eg å legge opp pluss og minus frå batteri eller anna 12v straumkilde, og setja på dei kabelskopinnane på pumpa. MEN dei kan ikkje stå på fast tilkobla begge to...  for du må simulere styringsenhet og gi pumpa små støt med den eine kabelen.  Kjapt bortpå batteripol feks 2 ganger i sekunder.

Eg trur dei 12v pulsane som kjem frå "hjernen" er så korte at du skal ha eit godt multimeter for å få lest av noko. Det er altså ikkje konstant 12v på pumpa.

 Når brenneren går så varierer også pumpa i pulshastighet alt etter kor hard brenneren arbeider.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Som jeg har nevnt gjentatte ganger på dette forum er det behov for et produktnummer på Eberspächer varmere for å prøve å komme med forslag til feilsøking, Hvis ikke, blir det mye "synsing". Produktnummeret står på typeskilt og består av 6 tall som for dieselvarmere begynner med 25 og 4 siffer til. Vedr. D1L er det i alle fall minst 4 forskjellige utgaver som alle har forskjellige el-skjemaer. Får jeg en e-post adresse, kan jeg oversende feilsøkings-skjema på disse. Skjemaet er dessverre på tysk, men resten av beskrivelsen, også el-skjemaene, er på 4 språk, hvorav svensk er representert. For øvrig, for å "fange opp" pulsene til pumpen bør det brukes et gammeldags multimeter ("speilinstrument") eller en lysdiode. (På D1/3L er det ofte defekt overhetningstermostat som er årsak til at pumpe ikke går.)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...