Jump to content

Hvilespenning på batteri etter lagring


bliss X

Recommended Posts

Har et eldre batteri som jeg hadde tenkt å bruke som reserve startbatteri. Batteriet har stått ubrukt siden jeg ladet det i fjor. Da jeg tok det fram i dag viste det 12.36 volt. Er det normalt etter så lang lagring ?

Link to post

Hvilespenning på et 12V batteri som er fulladet er 12,7V. Et batteri med hvilespenning på 12,36V er delvis utladet. I og med at det har stått lenge, kan det være sulfatert. Jeg ville kjøpt nytt.

Link to post

Synes det var bra etter så lang lagring. Jeg har inntrykk av at en må bruke mye lenger tid på å lade inn igjen selvutlading og sulfatering som er godt i gang. Med automatlader og ei uke eller to vil nok hjelpe. Best å følge med på syrevekten under ladingen.

Hvis det er noen år gammelt, er det muligens helt eller delvis defekt, men et forsøk verdt?

Edited by Jonas (see edit history)
Link to post

Merk at dette er et 60AH startbatteri, og det skal være i reserve.

 

Tror ikke det er så kritisk med startbatterier. Det som sitter i båten hadde 3 volt etter vinterlagringen. De fleste vil sikkert påstå at et batteri som har vært nede på 3 volt under lagring må regnes som defekt, men det har fungert helt fint både til start og gløding etter at jeg fikk ladet det opp i april.

Link to post

12,36V er helt greit.

Et blybatteri vil alltid ha en viss selvutlading, og dette er helt ok.

Forøvrig er spenningen på et helt fulladet batteri såpass høy som 13,82V.

På bilen min ligger spenningen alltid på over 13V dagen etter at jeg sist kjørte. (Ja, den har LADAC)

 

Sulfateringen tar først til ved en spenning så lav som mellom 10 og 11V et sted.

 

Bruk batteriet med god samvittighet!

 

Og til slutt et lite tips om lagring av batterier..

Lad batteriet HELT opp, og sett det i frysern batteriet har nemlig lavere selvutlading jo lavere temperatur man har.

Ca -18°C er nydelig temperatur å lade i.

Sjekk spenningen en gang innimellom mens det står lagret, synker spenningen under ca 12,5V tar man batteriet ut av fryseren, lader det helt opp igjen, og setter det tilbake på plass.

(Jada, jeg vet noen tror batterier ikke tåler kulde, og det er helt riktig så lenge batteriet ikke er fulladet)

Link to post

Og til slutt et lite tips om lagring av batterier..

Lad batteriet HELT opp, og sett det i frysern batteriet har nemlig lavere selvutlading jo lavere temperatur man har.

Ca -18°C er nydelig temperatur å lade i.

Sjekk spenningen en gang innimellom mens det står lagret, synker spenningen under ca 12,5V tar man batteriet ut av fryseren, lader det helt opp igjen, og setter det tilbake på plass.

(Jada, jeg vet noen tror batterier ikke tåler kulde, og det er helt riktig så lenge batteriet ikke er fulladet)

<{POST_SNAPBACK}>

Dæven!! Glimrende ide. Jeg skal den dag i morgen søke hun som er Manager of Coolers and Freezers her i heimen om å plassere 3*105 Ah i frysa til høsten. Sånn i stedenfor juleribba. Kiloprisen på batteriene er faktisk høyere enn på juleribbe på Svinesund (og vil vare i flere år), så det blir enkelt å argumentere med bedriftsøkonomiske fordeler.

 

Hvis jeg mot formodning skulle få avslag kan jeg jo kjøpe meg en ny frysebrønn. Acid-proof sådan.

Edited by evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...