bliss X Posted June 25, 2005 Share Posted June 25, 2005 Har et eldre batteri som jeg hadde tenkt å bruke som reserve startbatteri. Batteriet har stått ubrukt siden jeg ladet det i fjor. Da jeg tok det fram i dag viste det 12.36 volt. Er det normalt etter så lang lagring ? Quote Link to post
ok67 Posted June 25, 2005 Share Posted June 25, 2005 Det er i hvertfall betydelig mer en bilbatteriet mitt har etter en natts lagring, men så er nok det i ferd met å ta kvelden. Har du målt syrevekta? Quote Link to post
bliss X Posted June 25, 2005 Author Share Posted June 25, 2005 Har du målt syrevekta? Nei, hadde håpet å slippe. Finner ikke måler'n Quote Link to post
Martin_ Posted June 25, 2005 Share Posted June 25, 2005 Hvilespenning på et 12V batteri som er fulladet er 12,7V. Et batteri med hvilespenning på 12,36V er delvis utladet. I og med at det har stått lenge, kan det være sulfatert. Jeg ville kjøpt nytt. Quote Link to post
Jonas Posted June 25, 2005 Share Posted June 25, 2005 (edited) Synes det var bra etter så lang lagring. Jeg har inntrykk av at en må bruke mye lenger tid på å lade inn igjen selvutlading og sulfatering som er godt i gang. Med automatlader og ei uke eller to vil nok hjelpe. Best å følge med på syrevekten under ladingen. Hvis det er noen år gammelt, er det muligens helt eller delvis defekt, men et forsøk verdt? Edited June 25, 2005 by Jonas (see edit history) Quote Link to post
bliss X Posted June 25, 2005 Author Share Posted June 25, 2005 Merk at dette er et 60AH startbatteri, og det skal være i reserve. Tror ikke det er så kritisk med startbatterier. Det som sitter i båten hadde 3 volt etter vinterlagringen. De fleste vil sikkert påstå at et batteri som har vært nede på 3 volt under lagring må regnes som defekt, men det har fungert helt fint både til start og gløding etter at jeg fikk ladet det opp i april. Quote Link to post
Anonym Posted June 25, 2005 Share Posted June 25, 2005 12,36V er helt greit. Et blybatteri vil alltid ha en viss selvutlading, og dette er helt ok. Forøvrig er spenningen på et helt fulladet batteri såpass høy som 13,82V. På bilen min ligger spenningen alltid på over 13V dagen etter at jeg sist kjørte. (Ja, den har LADAC) Sulfateringen tar først til ved en spenning så lav som mellom 10 og 11V et sted. Bruk batteriet med god samvittighet! Og til slutt et lite tips om lagring av batterier.. Lad batteriet HELT opp, og sett det i frysern batteriet har nemlig lavere selvutlading jo lavere temperatur man har. Ca -18°C er nydelig temperatur å lade i. Sjekk spenningen en gang innimellom mens det står lagret, synker spenningen under ca 12,5V tar man batteriet ut av fryseren, lader det helt opp igjen, og setter det tilbake på plass. (Jada, jeg vet noen tror batterier ikke tåler kulde, og det er helt riktig så lenge batteriet ikke er fulladet) Quote Link to post
evenR4u Posted June 26, 2005 Share Posted June 26, 2005 (edited) Og til slutt et lite tips om lagring av batterier.. Lad batteriet HELT opp, og sett det i frysern batteriet har nemlig lavere selvutlading jo lavere temperatur man har. Ca -18°C er nydelig temperatur å lade i. Sjekk spenningen en gang innimellom mens det står lagret, synker spenningen under ca 12,5V tar man batteriet ut av fryseren, lader det helt opp igjen, og setter det tilbake på plass. (Jada, jeg vet noen tror batterier ikke tåler kulde, og det er helt riktig så lenge batteriet ikke er fulladet) <{POST_SNAPBACK}> Dæven!! Glimrende ide. Jeg skal den dag i morgen søke hun som er Manager of Coolers and Freezers her i heimen om å plassere 3*105 Ah i frysa til høsten. Sånn i stedenfor juleribba. Kiloprisen på batteriene er faktisk høyere enn på juleribbe på Svinesund (og vil vare i flere år), så det blir enkelt å argumentere med bedriftsøkonomiske fordeler. Hvis jeg mot formodning skulle få avslag kan jeg jo kjøpe meg en ny frysebrønn. Acid-proof sådan. Edited June 26, 2005 by evenR4u (see edit history) Quote evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Blue_Dragon Posted June 27, 2005 Share Posted June 27, 2005 Er vel ikke annet og si at denne spenningen er god etter så lang tids lagring. Kan ikek se at du trenger nytt batteri. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.