Thomas.A Startet 20.April.2017 Link til dette innlegget Startet 20.April.2017 Hei Har i en del tilfeller kunne brukt egen båt på arbeid, men er usikker på hvordan regelverket er mtp førerkort for båt, og krav til utstyr i småbåt brukt til næringstur. Det er her snakk om korte turer innaskjærs med skjærgårdsjeep. Jeg er klar over at persontransport setter en del premisser for redningsutstyr om bord, samt D5L? Men trer disse inn om ansatt i selskapet skal kjøre seg selv på tur, og hvordan blir det da om en kollega i samme selskap skal være med når det altså ikke er snakk om betalte turer i form av innleid skyssbåt. Har sett på fritidsskipperskolering, men forstår det slik at her er det krav til praksis med større båt en hva som er aktuelt bruke/opparbeide seg erfaring på og det er lite tilbydere her jeg bor hvor man kan få tatt praksisen. Noen som har innspill rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post
pgm Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 Aldri hørt noen trenge taxi-løyve for å ta med en kollega i privat bil til et kundemøte. Hvorfor skulle det kreves noe ekstra i båt når det ikke gjør det i bil? Du bør jo ha lov til å kjøre kjøretøyet da, i form av førerkort og vognkort for bil, eller båtførerbevis for båt om du er så ung. Og du må tilby nødvendig sikkerhetsutstyr i form av setebelte i bil, og vest i båt. Jeg ville bare talt opp kilometer og skrevet reiseregning etter statens satser. (I fjor hadde jeg 6km jobbreise i privat kano) Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 Defineres som arbeidsbåt. Er visst endel diskusjoner rundt hvilke krav som burde stilles - spesielt oppdrettsnæringen er kritisk til for strenge krav - all den tid det kun er "egentransport". Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
pipe Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 Jeg kan ingen ting om evne bortsett i fra synsing....men er neppe alene om det. Jeg ville tro att det ikke finnes egne regler for dette hvis båten brukes frem og tilbake til arbeidsted. Feks ett snekkerlag som skal på jobb ett sted uten veiforbindelse. Blir båten brukt som arbeidsredskap/plattform for å utføre jobben så kan det tenkes kravene blir noe helt annet. Leide selv bort båten til et elektikkerfirma som skulle kable på ei hytte ute på en øy. Det var ikke i mine tanker att det fantes ett egent regelverk for slike tilfeller. Det tror jeg ikke firma tenkte heller. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 21.April.2017 Link til dette innlegget Svart 21.April.2017 Definisjonen av næring er å ta seg betalt for transport. Dersom du fører en båt der formålet er å ta betalt direkte av den som sitter på er vedkommende passasjer. Dersom der eer to som kjører båt kan du få igjen etter statens satser. Jeg natar at du ikke driver slik jeg beskriver og kan puste rolig ut. Du bruker egen bil/båt og får igjen kostnader etter statens satser. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas.A Svart 21.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2017 Ja det er vell slik jeg og har tenkt og ment, men ikke klart funnet dokumentasjon for. Snakkes her i området om lokale skyssbåtskippere som for egen vinning har rapportert inn slike arbeidsturer for å få leid ut seg selv som skyssbåt. Sikkert løse rykter, men jeg hadde ikke løst finne ut av dette ved å bli anmeldt. Det vi imidlertid har sagt på arbeidsplassen, er at vi ved bruk av båt skal være to mann med tanke på HMS. Er altså nødt ha med passasjer, eller leie inn godkjent skyssbåt om vi skal på tur uten kollektivtransport. Et annet moment er medlemskap i Redningsselskapet om man skulle få problemer. Sto det ikke noe med små skrift om rett til gratis assistanse ved båt brukt til arbeid? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 21.April.2017 Link til dette innlegget Svart 21.April.2017 Det er viktig å holde språkbruken og definisjonen litt i rett munn... Jeg oppfatter du bruker din båt på samme måten som en privatbil. Du bruker den for å frakte deg og en passasjer. Om du sjekker statens regulativ er dette dekket for hvordan du skal få dekket kostnader ved bruk av egen båt på samme måte som egen privatbil. Om jeg forstår deg rett så er dette en båt som du bruker i fritid. Dvs at du har din private båt. Fritidsfartøy som det heter. I din jobb er det av og til slik at du bruker denne for å komme deg hot eller dit og at du vil ha tilbake kostander for dette. Kanskje også med passasjer. Det er ikke verre, er det vel? Om du mener at du leier ut båten til næringsvirksomhet og ønsker å sende faktura på utleie i næringsvriksomhet må du registrere båten som "lasteskip" og følge forskrifter om dette for lasteskip under 15m - lykke til med det. Eller at du har båten og at du er skipper som gjør at du leier ut deg og bpten din i næringsvirksomhet. Dvs at tjenesten din er å bruke båten i næring der det å føre denne inngår. Det gjør du vel ikke? Med mindre du har som formål å frakte passasjerer dvs leier ut båten som taxi og frakter folk som næring- da har du enda mer å følge opp... https://www.sjofartsdir.no/sjofart/fartoy/tilsyn/kontroll-av-fartoy-under-15-meter/dokumenter-for-lasteskip/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.