SvenAH Startet 20.April.2017 Link til dette innlegget Startet 20.April.2017 Holder på med eit prosjekt, men sitter fast og håper nokon kan hjelpe meg i rett retning. Prosjektet er ikkje båt relatert, men er ein vanningsrenne i eit drivhus som me har overtatt etter farfar. Ein gang på begynnelsen av 90 tallet laget han ein u formet vanningsrenne med glassfiber. Den begynte å lekke i fjor, så eg har nettopp pusset og lagt to nye lag med glassfiber/polyester i den. Men her er det eg er usikker på korleis eg skal fortsette med malings laget. Har blitt anbefalt å male den med Alkyd Enamel maling, men ser på boksen at den skal bare brukes over vannlinjen. Siden det skal stå vann (ferskvann) i rennen 24/7 utenom vinter halvåret, så gjør eg rekning med at denne malingen ikkje vil fungere. Er det nokon maling eller epoxy som dykk veit kan brukes til dette? I.e. stå i vann uten å lekke. Tenkte litt på om to komponents golv maling ville fungere, men redd den vil etse/spise opp glassfiberen. Har og kikket litt på hard bunnstoff maling, men slik eg forstår så er denne laget for å slites av, og er kansje ikkje optimal for mitt bruksområde. På forhand takk Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 Topcoat ? Sitér dette innlegget Link to post
Sondreland Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 Skal man være helt sikret mot vanninntrengning bør man vel gå for en 2-komponent epoxy-primer av noe slag, f.eks. denne Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 -det du påfører bør vel helst ikke avgi noen som helst farlig stoffer? Det er vel vann til planter/ spiselige ting? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 Funker nok bra med topcoat? eller så kan du jo bytte ut glassfiberrenna med takrenner av plast? Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 Jeg ville brukt toppcoat og malt det med to strøk epoksyprimer så vil den vare lenge. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
SvenAH Svart 20.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 Vist eg går for eit toppcoat og deretter epoxyprimer, må det pusses osv. mellom kvar lag? Eller vil bare eit par lag med epoxy primer med farge være nok (i.e. uten toppcoat)? Muligt det er noko slikt som dette farfar brukte og, såg iallefall ut til å være epoxy basert for "malings laget" var veldigt hard. 1 hour ago, Eureka said: -det du påfører bør vel helst ikke avgi noen som helst farlig stoffer? Det er vel vann til planter/ spiselige ting? Det hadde vært det optimale, men spørsmålet er vel kor mye som blir avgitt fra malingen og om det utgjør ein risiko. 1 hour ago, boble65 said: Funker nok bra med topcoat? eller så kan du jo bytte ut glassfiberrenna med takrenner av plast? Hadde nok vært ein mye billigere løysning ;) men rennen er ein del større enn dei normale takrennene (20m2 totalt). Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 Ein taktekker kan kutte og sveise saman ein tynn svart plastduk til deg, slik som dei brukar på tak. Kanskje du kan lime den oppi renna med sikaflex eller liknande ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
boble65 Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 Det holder leeenge med bare topcoat. ? du trenger ikke epoxyprimer. Er da ingen fare for verken plastpest eller noe her. Det enkle er ofte det beste. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 Jeg ville droppet topcoat, den er uansett ikke tett, og bare brukt epoxy primer. Men to strøk er litt lite. Du må slipe matt før du primer, men ikke mellom lagene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
shipahoy Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 Fire lag med epoxy primer burde vel holde. Hvis du tilsetter farge i annet hvert lag så ser du lett at alt er dekket. Denne er sikkert god nok: http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/Epoksyprimer-2000023393/ Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 Epoksyprimer tåler ikke sollys, noe det vel helst skal være en del av i et drivhus Den er heller ikke laget for å være ytterste/siste strøk, i motsetning til topcoat. Du kunne kanskje sjekket hva de bruker i badekar/svømmebasseng laget av glassfiber? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.