Jump to content

VP Sjøvannspumpe lekker i rørkobling, bruke hamp?


MegaTrondy

Recommended Posts

Trodde jeg hadde kontroll på dette, men der tok jeg feil. Det var ikke noe problem å få av albuen men å få den tett med hamp og pasta klarte jeg ikke. Noen som kan gi meg noen tips? Albue og gjenger ser helt fint ut. Forsøkte også med gjengetape til slutt, men det gikk heller ikke. Det drypper ca 5 dråper i minuttet. 

Link to post
Share on other sites

Og et par forsiktige rasp med en grov fil på tvers av gjengene gjør at hampen sitter bedre.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke flytende gjengetetning i stedet for å gjøre det så vanskelig (og gammeldags)? Biltema sin virker bra og da behøver du ikke teite hardt til.

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Tetning/Beskyttelse-og-tetningsmiddel/Gjengetetning-2000031437/

 

Men sjekk også at det ikke er skade på delene, for eksempel sprekk i messingen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

pass på at du ikke trekker til for hard. de sjøvans pumpene der er dyre:yesnod:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Å bruke hamp og pasta er da ikke komplisert? Og ved rett type pasta går det som en lek å skru fra hverandre om 20 år om en skulle ønske det. Tape er siste og dårligste alternativ. Med hamp er det ingen problemer å skru et halvt tørn tilbake, men gjør en det  når en bruker tape, blir det garantert utett. Kun pasta, og da en annen type en kombinert med hamp kan fungere utmerket. Men da kan det bli et he.¤"#"%& å få løs igjen. Jeg er ingen rørlegger, men dette er egne erfaringer etter å ha "fusket i faget" med så mye opp gjennom årene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Legger ikke på pastaen først. Som Lars sier, kan man raspe gjengene først. Da sitter hampen. Legg så på pastaen, og hampen blir glatt og fin. Sikker på at det ikke er en liten sprekk i messingen?

Har skjedd mer enn en gang at det er en liten og nesten usynlig sprekk.

gjør ren albuen skikkelig, så ser du det evt.

Link to post
Share on other sites

Hamp og pasta ER mer komplisert og tydeligvis vanskelig å få til (for noen). Jeg har også fusket i rørleggerfaget, faktisk noe lenger enn Lars, men nå skriver vi 2017. På tide for oss gamlinger å droppe hamp og pasta nå . . . . . .

 

Og som nevnt før: sjekk at du ikke allerede har fått sprekk i messingen. Det skjer lett etter en tid når en trekker til for hardt (særlig med hamp på gjengene). Messing er ømfindlig overfor spenningskorrosjon.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 13 minutes ago:

Jeg har også fusket i rørleggerfaget, faktisk noe lenger enn Lars, men nå skriver vi 2017. På tide for oss gamlinger å droppe hamp og pasta nå . . . . . .

 

Vel, første gang jeg "fusket i faget" var vel da jeg som 12 åring (er 73 nå) sammen med min far (som ikke var rørlegger) la opp masse rør i kjelleren hjemme og inn til et rom der vi monterte vask med varmt og kalt vann pluss toalett. Og etter det har det nok blitt litt roting med rør og kraner i egen bolig og båt. Slår du den NilsPils, 62år med "fusking"? :giggle:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det var ikke noen tegn til sprekker I albuen hvertfall, da må det såfall være selve vannpumpen. Men jeg håper at det er min manglende erfaring med hamp som er feilen. Ser at jeg lå på mye tynnere enn karen I videoen. Dro heller ikke så hardt til som jeg kanskje kunne ha gjort av frykt for å ødelegge noe. Skal pasta og hamp tørke litt før jeg starter opp motoren? Hvis det viser seg at det er en sprekk, kan jeg eventuelt bruke vulkaniserende tape for å tette?

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Lars H. said:

Vel, første gang jeg "fusket i faget" var vel da jeg som 12 åring (er 73 nå) sammen med min far (som ikke var rørlegger) la opp masse rør i kjelleren hjemme og inn til et rom der vi monterte vask med varmt og kalt vann pluss toalett. Og etter det har det nok blitt litt roting med rør og kraner i egen bolig og båt. Slår du den NilsPils, 62år med "fusking"? :giggle:

 

Slår den, ja. Men så er jeg jo litt eldre enn deg også.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...