Jump to content

Mannskap til hentetur - Slemmestad/Grimstad - Nå!


zainka

Recommended Posts

Samme motor som meg da:) 

en god motor det! 

Orginal eller nyere? 

Grunnen til at jeg spurte er, dersom du må skufte diesel finfilter på motor så trenger du en pumpetang for å få tak rundt "kransen". For det andre, du må bytte kobberskive/ pakning på lufteskruen når skruen har blitt skrudd opp. Ellers blir det ikke skikkelig tett og den suger falsk luft og påfølgende fusk og motorstans. ? 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For de som orker å spare på kronestykker ja... 

jeg skal se den som tar seg tid til å gløde kobberpakninger, mens han driver på fjorden uten motorkraft, etter et ufrivillig filterbytte. 

Han er ikke bare sunnmøring, men erkeålesunder, fra "bya"! 

 

Når man sier at gløding er hokus pokus, så skylder man å si at den skal avkjøles hurtig i kaldt vann. 

Motoren er ny for TS, det vites ikke om selger egentlig er sunnmøring og har gløda 3-4 ganger før. ?

 

Jeg bytter pakning, men jeg er innflytter til Ålesund! 

?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

zainka skrev On 21.4.2017 at 10.34:

Det er en TV i salongen, her planlegger jeg å legge opp med en gopro som filmer forover og som vises på skjermen slik at man kan følge med på det som skjer selv om man må ned en tur for å hente noe eller gjøre andre nødvendige ærend. På sikt er det også meningen å mikse inn info som log data, posisjon, bearing, og evt. ais alarmer.  (bruker en slik en eller lignende : http://www.videologixinc.com/proteus-ii/).

 

Dette prosjektet hadde det jammen vært fint om du laget en egen tråd om!

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

No e ej nå vitterlig sunnmøring ej me.. ... Så då får ej nå ta med mej ej blæselampe og då som standardutstyr då då. (å ei bytte med vatn)

 

@Propell1

Har fundert på en annen billigere løsning men litt mer jobb, fordi jeg liker å bygge elektronikk selv. benytter ett billig CCTV kamera, good old composite video, og følgende krets en STV5730A-1 fra SGS-Thomson  som er en "on screen text" generator som jeg kan bygge en krets rundt slik at det kan styres blant annet fra en PC eller eget inter-face. Da kan jeg også legge inn mulighet for informasjon på skjermen fra sensorer som måler for eksempel motor-temperatur og en masse annet unyttig info (I første omgang GPS, log, kurs). Men kjenner jeg meg selv godt nok så trekker dette ut i tid men prosjektrammen begynner å ta form. Fra composite til hdmi finnes det mange helt greie konvertere så det er ikke ett problem. Skal vurdere egen tråd om folk er interessert.

 

Men først må båten komme seg til Grimstad.

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

Svar til Zainka: Vi kom oss avsted,(" lag nr 2. ") Det var Søndag klokka 19, utenfor Tvedestrand. 8 grader og kveldssol. Har omsider fått en slags orden på jerngenoaen.. såpass lite vind at vi fusker med å bruke den mye på sakte fart. Og seil, da... 6 knop. Hatt en himla tur så langt. Utvendig påhengsmotor, som var back-up for tvilsom innenbords motor var mere vrang enn gøy var. Fredag var sjøsetting og rigging, fant ut at det var ulurt å ha finger på tvers under mastefot for å kjenne om den kom i hakk. Metoden kan benyttes, man kjenner faktisk greit at den popper  på plass, liksom. Om noen uker, er nok den fingeren helt grei igjen. Fredag, regn, ørsmå perioder med sludd.

Tilløp til overoppheting av motor. Mye mere enn tilløp til nedkjøling av mannskap.( Ok snittemperatur)..Manglende suksess på start av backup motor. Veldig lite vind da vi omsider nærmet oss Horten. Plan var å seile så nær opptil Gjestehavn og bruke motor siste biten... Så skrudde vinden seg opp en smule. Nordost blåste Sydvesten av huet. 8,8 knop og breisladd inn i havna... Utrolig nok så gikk det bra. Gled pent inn i en ledig bås kl 2300... Dag 2. Kaldt og flott.

Overnatting på Svenner fyr nydelig kveld.

Og fikk jukset til kjøling på motor. Alt bra nå.? Og greide strekket Svenner fyr til Grimstad på Søndag, fin tur, selv om dette skrives litt inni mandagen.. ?

Prøver å legge inn bilde ifra utenfor/ Svenner fyr og ifra Torungen fyr, tatt på søndag kveld. Fint vær, litt lite vind, men en frisk temperatur.

IMG_20170429_205139265.jpg

IMG_20170430_084830281.jpg

IMG_20170430_214309738.jpg

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...