Jump to content

Ekstra bensinpumpe/matepumpe til utenbordsmotor


Gran Reserva

Recommended Posts

Holder på å bygge meg opp litt erfaringsbasert kompetanse etter noen uker i kapteinstolen, og råderetten over en 2-taktet 115hk Yamaha fra slutten av 80-tallet Og det dukker nye problemstillinger som må løses og dermed sakte men sikkert lagres i kompetansebasen. (For vi har vel en slik et sted opp i hjernen??)

Har et problem med at motoren stopper på lavt turtall / tomgangsfart. Den manuelle pumpa (den til å klemme på )på besnsinslangen går tom, og det virker som om motoren ikke klarer å suge bensin på så lavt turtall. Og dette blir et problem når jeg skal legge til eller navigere på lavt turtall. I tillegg er den plundrete å få start på etter en slik stopp.

 

Jeg er blitt rådet til å anskaffe en ekstrabensinpumpe for å sikre nok bensintilførsel ved full gasspådrag, men vil en slik pumpe også kunne hjlpe til med mating av drivstoff på lavt turtall?

 

runju

Husk det er aldri for seint å gi opp.... så du kan trygt vente litt

Link to post
Share on other sites

Er det en elektrisk pumpe du har tenkt å sette inn mellom tanken og motoren?

I så fall bør vel den virke uavhengig av turtall, bare den klarer å levere nok når du går for fult. Men du bår vel ha noe logikk el. som stopper pumpa dersom motoren stopper, eventuelt om du får en lekasje.

Link to post
Share on other sites

Hhmmmm.....

 

Pkt 1:

Pumpeblæra til tanken blir ikke tom hvis det er bensin i tanken, men den vil virke mjuk. Det er helt normalt.

 

Pkt 2:

Å sette inn en ekstra "booster" vil være vanskelig å styre på en slik motor, da men tanke på "mating" ved tomgang og full gass.

 

Pkt 3:

Du bør eventuelt bytte ut bensinpumpen som sitter på motoren dersom du har mistanke om at det er noe galt med den. Denne løsningen vil være den enkleste og oftest den billigste.

 

Pkt 4:

Sist men ikke minst, husk sikkerhet oppe i dette. Jeg personlig har ALDRI kommet til å montere en ekstra bensinpumpe dersom ikke produsenten av motorn har ment at det skal være en slik en i systemet. Husk også brannfaren.

 

 

Anbefaler at du sjekker den originale pumpen først. :nono:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Takk for kloke tilbakemeldinger. Alltid godt å få innspill fra flere hold. Synes også det høres litt "skummelt" ut med en pumpe som tusler og går uten helt å ha kontroll med hva den gjør i ulike situasjoner. Tror nok at min "rådgiver" tenkte å sikre nok bensin på full fart, men jeg lurte på om den eventuelt ville gjøre noe nytte for seg på lavt turtall. Men dersom det ikke er at motoren får for lite bensin på tomgang, må det jo være noe annet.

Vil en eventuell dårlig pumpe gi for lite bensin ved full eller sakt fart ?

Husk det er aldri for seint å gi opp.... så du kan trygt vente litt

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det skal være nødvendig med ekstra pumpe.

Løsningen kan imidlertid være noe så enkelt som at ikke tanken får nok luft.

Har du fast tank? eller løs tank.

 

Dette er et problem som oppstår hvis lufteskruen på slike løse tanker er stengt.

 

Tror også problemet kan være bensinpumpen.

På toppfart vil vel motoren suge til seg bensinen selv

Men ikke ved tomgang. da er den avhengig av pumpe.

 

Men jeg ville sjekket lufting av tanken først.

 

Lykke til :sailing:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik ekstra matepumpe mellom fasttanken og motoren. Den er med regulator og regulerer hvor mye bensin motoren skal ha. Den kan levere maks 130 liter i timen. Den er koblet via tenningen slik at den starter automatisk når jeg vrir om nøkkelen. Jeg bruker en slik fordi min motor (Mercury XR2) skal ha en slik, da det ikke er innebygget. Jeg tror det beste for deg er å bytte ut den du har, hvis det viser seg at den ikke virker.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som om det er lufting som mangler, alternativt at filteret i tanken er tetnet.

Bensinpumpen på motoren har vanligvis en gummimembran som kan ha sprukket, men da skulle problemet vært der hele tiden?

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Foruten de tipsene som du allerede har fått, vil jeg nevne følgende:

 

Har du forsøkt å justere opp tomgangsturtallet?

 

Går motoren på tomgang hvis du hjelper til ved å pumpe/trykke på håndpumpa?

Hvis dette hjelper, er det en viss mulighet for at det er motorens bensinpumpe som fusker. Det er imidlertid litt rart at dette ikke også gir seg utslag i fusking på høyere turtall, når motoren har behov for adskillig mer bensin. Du får kjøpt reparasjonssett (div. ventiler, pakninger og gummimembran) til bensinpumpa, og det er ingen stor heksekunst å overhale denne selv, hvis det skulle være behov for det.

 

Er det lenge siden det ble byttet plugger på motoren?

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...