littmild Startet 22.April.2017 Del på Facebook Startet 22.April.2017 Hei! Jeg har en 23 fots Leisure seilbåt med en Yamaha 2-takt 8-hk på som har tatt kvelden. Jeg må nå ha ny motor, og denne gangen blir det en Yamaha 4-takt med lang stamme, men jeg er usikker på hvilken modell jeg skal velge, jeg må også ha en ny brakett som kan vippes opp og ned. Båten gjør 4,5 knop ca nå med 8-hk, vil jeg tjene noe på å gå opp til 9,9? Vil drivstofføkonomien bli bedre med en 9,9 som går på mindre belastning? Bør jeg velge FT/highthrust modell? Kan jeg få lading ut av disse motorene og må jeg isåfall ha noe ekstra? (Regulator f.eks.?) Og kan noen anbefale en motorbrakett som kan vippes opp og ned som tåler 40-45 kg? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
sandman1 Svart 22.April.2017 Del på Facebook Svart 22.April.2017 (redigert) Depl. fart på denne er vel √(lwl)x 1,34 elns.. dvs 6,2-6,3 knop ( om en antar ca 22' lwl... Så det bør gå å få den litt mere opp i fart. Sikker på at motoren ikke har vært syk lenge? ( Siden fart var såpass lav) En 26' Albin med 7,5 HP innvendig diesel tuster vel problemfritt avsted i 5,5-6 knop.. så jeg ville ha trodd at 8 hk ville vært greit. Har en 9,9 / 15 hk Yamaha 4 t på jolla, og den motoren er/ oppfattes som ...drit-tung... ( Men god). Endel 9,9 hk motorer har strømuttak. Det finnes også endel motorer med High thrust drev. http://www.westsystem.no/p/12810/honda-bf-8-hk---4-takt Redigert 22.April.2017 av sandman1 (see edit history) Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Kallethekid Svart 22.April.2017 Del på Facebook Svart 22.April.2017 Jeg har en 8 hk på en 27 fot seilbåt og den klarer drøyt 6 knop på fullt. Det er liten forskjell i fart på full gass og 75% gass, men den lager mye mer sjø. Er du sikker på at du har hatt riktig propell? Jeg ville tro at en 5 eller 6 hk ville være nok på din båt. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.April.2017 Del på Facebook Svart 22.April.2017 Dere som tror at en "vanlig" jollemotor som er bygget for fart kan konkurrere med en Yamaha High Trust motor som er bygget for "skyv" kan med fordel rykke tilbake til start og enten prøve samme båt med begge motortyper eller studere de vesentligste forskjellene. Nevner noen for å sette igang tankeprosessen: Spesialdesignet propell Stort bladareal Stor diameter Liten stigning Spesielt utviklet "reversegenskaper" Større utveksling som gir mindre propellturtall Stort girhus Ladespole (har hatt en 7-8 slike motorer og alle har hatt ladespole) TS: En FT9.9 vil gi deg et kraftoverskudd i en vanskelig situasjon. For egen del - egenskapene i bakk er så overlegne at jeg ville valgt en FT bare av den grunn Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 23.April.2017 Del på Facebook Svart 23.April.2017 (redigert) 8 hk bør være mer enn nok, men velg en med lang stamme og der gearveksler sitter lett tilgjengelig, helst på gasshendelen og som gir deg strøm til å lade batteriet. Jeg tror ikke det er absolutt nødvendig med High Thrust hvis du har 8 HK med en 4-bladet stor propell, men går du ned til 6 HK ville jeg hatt det. Jeg kjøpte ny motor til min, se diskusjonen her: Jeg endte opp med 8 Hk Honda og kjøpte brakett på Seatronic: https://seatronic.no/interior-eksterior/motorbrakett/motorbrakett-justerbar-til-7-hk-12625 Jeg er veldig fornøyd med kraften jeg får nå, hovedgrunnen til å bytte var at 4hk 2t jeg hadde var for svak. Videre er det deilig med lite støy og vibrasjoner (2 sylindre) og så lading da. Ulempen er vekt.... Redigert 23.April.2017 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 23.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2017 sandman1 skrev for 17 timer siden: Depl. fart på denne er vel √(lwl)x 1,34 elns.. dvs 6,2-6,3 knop ( om en antar ca 22' lwl... Så det bør gå å få den litt mere opp i fart. Sikker på at motoren ikke har vært syk lenge? ( Siden fart var såpass lav) En 26' Albin med 7,5 HP innvendig diesel tuster vel problemfritt avsted i 5,5-6 knop.. så jeg ville ha trodd at 8 hk ville vært greit. Har en 9,9 / 15 hk Yamaha 4 t på jolla, og den motoren er/ oppfattes som ...drit-tung... ( Men god). Endel 9,9 hk motorer har strømuttak. Det finnes også endel motorer med High thrust drev. Tipper LWL er rundt 21', men hun er ikke noen smidig dame, litt stutt og tjukk :) Hvis jeg gir alt motoren makter så gjør hun kanskje 5,5-6, men å høre 8 timer på en skrikende totakter en stille dag midt i Skagerrak er som tortur for oss som til daglig jobber med maskineri som går på 290 rpm ;) 9,9 Yamaha veier vel 45 kg, 8hk drøyt 40, det er tungt i forhold til den gamle, men med riktig dimensjonert motorbrakett så kan den veie hva den vil for min del. Kallethekid skrev for 16 timer siden: Jeg har en 8 hk på en 27 fot seilbåt og den klarer drøyt 6 knop på fullt. Det er liten forskjell i fart på full gass og 75% gass, men den lager mye mer sjø. Er du sikker på at du har hatt riktig propell? Jeg ville tro at en 5 eller 6 hk ville være nok på din båt. Nei det er jeg ikke sikker på i det hele tatt, kjøpte båten slik den var og det er godt mulig det. dieselfan skrev for 11 timer siden: Dere som tror at en "vanlig" jollemotor som er bygget for fart kan konkurrere med en Yamaha High Trust motor som er bygget for "skyv" kan med fordel rykke tilbake til start og enten prøve samme båt med begge motortyper eller studere de vesentligste forskjellene. Nevner noen for å sette igang tankeprosessen: Spesialdesignet propell Stort bladareal Stor diameter Liten stigning Spesielt utviklet "reversegenskaper" Større utveksling som gir mindre propellturtall Stort girhus Ladespole (har hatt en 7-8 slike motorer og alle har hatt ladespole) TS: En FT9.9 vil gi deg et kraftoverskudd i en vanskelig situasjon. For egen del - egenskapene i bakk er så overlegne at jeg ville valgt en FT bare av den grunn Takk for et godt og utfyllende svar, det var vel akkurat det jeg tenkte selv, så da står det mellom FT8 og FT9,9.. Da blir det bare vekta og motorbraketten det står på. Krimart skrev for 3 timer siden: Jeg endte opp med 8 Hk Honda og kjøpte brakett på Seatronic: https://seatronic.no/interior-eksterior/motorbrakett/motorbrakett-justerbar-til-7-hk-12625 Jeg er veldig fornøyd med kraften jeg får nå, hovedgrunnen til å bytte var at 4hk 2t jeg hadde var for svak. Videre er det deilig med lite støy og vibrasjoner (2 sylindre) og så lading da. Ulempen er vekt.... Hondaen veier ca. 40 kg ser jeg, skal jeg ha Yamaha(er bundet til Yamaha for har godt forhold til forhandleren og en god avtale via jobb) FT9,9 veier denne 45kg ca, braketten på seatronic går opp til 40 kg, men du som har erfaring med den, virker den solid? Bør det være noe problem med 5 kg ekstra på den? Ser ikke på vekt av motoren som noen ulempe, den skal av og på bare en gang i året, vekta den representerer på båten er ikke mer enn om jeg flytter meg en halvmeter bakover. Så lenge braketten er kraftig nok. Konklusjonen begynner vel å nærme seg FT9,9 om jeg finner en solid nok brakett? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Krimart Svart 23.April.2017 Del på Facebook Svart 23.April.2017 Enig i at Yamaha FT -motorer er veldig fine, med dual thrust og girveksling ute på gasshendelen. Jeg siklet litt på en 8 HK FT, men det bikket godt over 20 båtlapper og når jeg kom over en lite brukt Honda til under 7 ble det det i steden for. Jeg mener fortsatt 8 HK er mer en nok for ditt bruk. Ulempene m.h.t at du har en påhengsmotor og ikke innenbords blir du uansett ikke kvitt. M.h.t vekt: et av problemene med for tung motor på braketten er at fjæren på braketten (som hjelper deg å løfte) blir for svak, men er du sterk nok i armene går vel det bra. Det finnes flere braketter som takler 45 kg. feks: https://www.marineshop.no/styring-motor/motor---deler-og-tilbehør/motorbrakett/motorbrakett-hvit-plast-20-hk-108931-p0000098073 http://www.watski.no/Motorfeste-1152k En annen sak med vekten er belastningen på akterspeilet. Når du seiler i litt bølger og motoren er tiltet opp blir de en del moment. Jeg måtte forsterke mitt. se her: Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 23.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2017 Godt poeng Krimart, de situasjonene man evt trenger mer "guff" så er det ofte såpass sjø at propellen vil være for det meste i lufta. Og når du tar prisen i betraktning så heller jeg kanskje mot 8hp nå, får høre litt med forhandleren også :) Tusen takk for link, festet fra marineshop så fint ut, akterspeilet skal forsterkes noe ala det du har gjort :) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
dieselfan Svart 23.April.2017 Del på Facebook Svart 23.April.2017 Tror det var Bitteliten som hadde en tråd om løftesele til påhenger Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 25.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2017 Da har jeg bestilt et monster av en FT9,9 enkelt og greit fordi den leveres med ekstra lang stamme, mens FT8 kunne jeg kun få i "vanlig lang", da kan jeg få løftet motoren enda litt høyere å forhåpentligvis slippe å drukne 23.000 kroner(stiv pris på disse, men føler det er verdt det). Den skal henge på en slik brakett: https://www.marineshop.no/interiør-eksteriør/braketter/motorbrakett/motorbrakett-hvit-plast-20-hk-108931-p0000098073 Tusen takk for gode råd :) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
dieselfan Svart 3.Januar.2020 Del på Facebook Svart 3.Januar.2020 @littmild - hvordan er du fornøyd med motoren din ? vil gjerne høre litt om dine brukererfaringer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.