Jump to content

Luft i sjøvannsslanger D1-30 - normalt?


tomcat

Recommended Posts

Da har jeg montert nytt filter og dobbeltsjekket alle koblinger osv. Har også spylt godt gjennom inntaksventilen gjennom drevet, full guff på slangen.

 

Alt monter sammen og venter spent etter noen minutter etter oppstart. Litt bedre er det med fremdeles mye luft i slangene som går opp til hevertventilen. Det er ikke luft og se på sugesiden. Ikke fra drev til filter og ikke fra filter til saltvannspumpe. Det betyr vel da at noe luft vil det alltid bli i disse slangene opp til hevert ventilen. Det kan jo ikke komme luft inn på trykksiden av systemet. I samme slengen så jeg at ferskvannskretsen min ikke vår så ren og pen i vannet/kjølevesken. Så da tok jeg samtidig og  spylte skikkelig gjennom denne kretsen rikelig med ferskvann og vannstøvsuger på plass. Ny frostveske  er på plass.

Da tror jeg at jeg slår meg til ro med litt luft i disse slangene.

Link to post
Share on other sites

Etter en nydelig langhelg kan følgende rapport avlegges:

 

Ingen hvit røyk/damp lengre! Slangene med sjøvann er 100% uten luft hele tiden og det er faktisk merkbart mer kjølevann ut fra eksosen (kraftigere sprut sammen med eksos).

 

En kamerat som har en Yanmar har noe luft i sine slaget uten at dette fører til noe hvit røyk/damp. Så det er kanskje varierende hvor mye luft som er ok å ha i denne kretsen. Hos meg så var det tydelige "stopp" i vannstrømmen med luftlommer og etter skifte av pakning på sjøvannsfilter + spyling ned i sjøvannsinntak i drevet så ble det merkbart bedre.

 

Blir spennende å se om det holder hele sesongen eller om man må til med ytterligere tiltak.

Link to post
Share on other sites

Jeg har jobbet litt videre med mine luft utfordringer. Jeg har montert en T ventil på kjølevannslangen mellom drev og filter. Dette for og lette ferskvannskylling av motor ved opplag. Jeg demonterte dette og satte en slange fra filter og rett på stussen fra drevet og så startet opp. All luft borte, mye mer kjølevann ut av eksosen bak alt bare fryd og gammen. Dette T stykket var 100% tett men det har tydligvis dannet seg noe turbulens eller annet som har påvirket vannmengden og gjennomstrømningen gjennom slangen nå er det ikke en luftboble og se.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...