Jump to content

Hvaler - Telemarkskanalen i 25ft båt med påhengsmotor.


*JD

Recommended Posts

Lengre ut er roligere en nærmer land, det skal vi husker.

 

Våres akter anker har kun tau, ingen kjetting. Jeg tror i en motor stop situasjon ville jeg feste dregg med kjetting foran og la det henger til den for feste.

     Da jeg testet driv anker fant jeg ut at båten er nød til å har 1-2 knop for å åpne en vanlig driv anker og holde den åpen frem til alt  tau er ut og linjen er stram. Til og med da kan ankeret kollapse hvis linjen blir slapp. Rett og slett må det vare en del vind for en driv anker å fungere. Et eller annet telt-pinne-aktig løsning for å holde ankeren åpen kan vare lurt. Evt ca 15mm plast vann rør tapet inn.

 

 

land vs vann.JPG

Selvoppblåsende vs Selvkollapsende.JPG

Redigert av *JD (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ang turen over, den kan du gå i allslags vær.. Gå til strømstad og følg etter en av ferjene over, god drivstofføkonomi er det også.. "Nedoverbakke" hele tiden. Men da går du jo glipp av Nøtterøy/Tjøme som er en veldig fin skjærgård. Ang fendring: Nå kjenner jeg ikke Telemarkskanalen spesifikt men det er vanlig å ha en planke(festet med to tau) utenpå fenderne når du går i sluser.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Hei

Det 2-2,5 T  fra Hvaler til Langesund i ca 20 knop. Sluing er ikke noe problem, et par slusekammer så har dere skjønt det. Kan være lurt å ha en eller to båtshake til å holde båten ut fra slusevegen. vi bruker ikke båtshake. Må også ha fendere som er større en en ølboks. Du bør fylle bensin på Ulefoss gjestebrygge, det er langt til neste gang. Kan være lurt å ha med et par tomme kanner så du kan hente bensin i, i nødstilfelle. I Kviteseid tror jeg at det er en trillevogn som du kan låne på Statoil, ikke bensin på kaien. I Dalen var det hverfall diesel på bryggen, er usikre på bensin. Det er bensinstasjon i Dalen og i Lunde. Hvis det ikke skal bli stress så mener jeg at dere bør bruke 14 dager opp og ned hvis dere skal til Dalen.

    Jan Martin

Link to post
Share on other sites

Se opp for stive bompriser(sluse avgift) .
Kjøper man tur/retur bilett så kan man sluse så mye man vil resten av sesongen så de skor seg godt på de som tar en tur i ferien.

Sikkert til glede for fastboende og andre som bruker sluseanlegget flere ganger i sesongen att feriegjestene i stor grad tar regningen.
Men for all del så vil jeg ikke anbefale noen å ikke ta denne turen.

Kjører du effektivt og ikke har direkte uflaks med slusingen så går Dalen-Hvaler fint på en dag.
Pauser blir det nok av når man skal sluse så tid til spising,soling,bading og avkobling er det selv om man tar hele etappen i ett jafs.
Andre veien kan også fungere på 1 dag hvis man drar så tidlig fra Hvaler att man er i Skien når slusene åpner
Anbefaler ikke en slik kort tur men nevner det fordi man da får ting i ett perspektiv til de som anbefaler 7-14 dager på en slik rur.

Har selv gått til Dalen to ganger og vært flere ganger på Blusfestivalen på Notodden.
Notodden-Tønsberg går jeg lett på dagen selv om man ikke kommer seg opp i otta på søndag etter en sein natt og det er mange båter som skal hjem.

Hvis man skal bruke 14 dager slik som TS så behøver man ikke flytte på båten vær dag hvis ikke kan man jo fort gå tom for kanal.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...