Jump to content

Krymping ved formstøping av Glassfiber/Polyester

Sondreland

Recommended Posts

Heisann,

jeg har planer om å støpe meg nye cockpitluker til min seilbåt ved å bruke gelcoat, csm og polyester. Jeg har lagd, det som vel kalles, negative former av kryssfiner, sparkel og lakk. Jeg er imidlertid blitt bekymret etter å ha lest om krymping ved polyester-støping. Er det noen som kan forklare meg litt om forhåndsregler/tips som kan minimere risikoen for dette? Diverse kilder funnet på google forteller meg at polyester krymper 6-7% under herding. Det høres mye ut i mitt hode, og må vel ødelegge enhver støpeprosess? Vet at epoxy krymper mindre, men det er til gjengjeld betydelig dyrere så hadde vært fint om det fantes noen tips for bruk av polyester. 

Takker for alle svar :-)

For og redusere krymping støper du tynt lag på gelcoat for du starter med gelcoat i formen og når den er herdet legger du ikke tykkere en 300duk noen bruker også 150duk og lar det herde så støper du opp til den tykkelsen du skal ha men ikke mere en et par lag om gangen og vær forsiktig med herderen så polyesteren ikke blir for hissig for da blir den så varm at den kan slå seg. Tunga rett i munnen så går det helt fint.

Nå kommer sommeren?

Tusen takk for svar, det hørtes ut som et godt tips som jeg tar med meg. Ble litt mindre bekymret nå. Oppfølgingsspørsmål, angående selve støpeforme. Den er nå behandlet med 2-komp lakk, men jeg har gått over med 320 papir for å fjerne noen ujevnheter. Er det nødvendig med våtsliping til høyglansfinish på denne, eller vil grundig påføring av formvoks og slippmiddel gjøre at støpen slipper likevel? Finish på det støpte produktet kan jeg slipe/polere meg frem til siden. Er forberedt på å måtte demontere formen, og har lagd den slik at det skal være veldig lett etter støp, men det gjelder jo ikke så mye dersom jeg ødelegger støpen likevel..

Hei. Gode råd så langt. Noen flere tips. Leg tykk Gelcoat i forme ellers er det stor risiko for at polyester i første laget løser opp coat å du får det vi kaller krokodille skinn.

krymp er ikke noe å tenke på....... går mest på tykkelse på laminat ved styren forsdamping. Fint å legge et lag først oppå coat. 450 GR.csm eller 300 GR csm.

jeg hadde glattet over form med noe finere papir og ribbet litt. Så formvoks og slippmiddel siden forma ikke er glatt. ( som du skriver)

lykke til !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...