Jump to content

Glødeplugg Sabb 10hk


zonk

Recommended Posts

De har det meste, men å kjøpe en motor i deler der kommer man fort over 100.000 til sammen. Så jeg regner med at de vil ta for pluggen rundt 500 kr, plus at jeg da evtl trenger orginal motstand og bryter som jeg kan tenke meg koster like mye i tillegg.

 

Ikke vet jeg - men jeg har sendt forspørsel til bergen ja. Toppen ville dem har knappt 6000 kr for som jeg hadde trengt nylig - men som jeg fikk brukt til slutt.

Link to post
Share on other sites

Så jeg regner med at de vil ta for pluggen rundt 500 kr, plus at jeg da evtl trenger orginal motstand og bryter som jeg kan tenke meg koster like mye i tillegg.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis pluggen er den samme som til 2H så koster den ca 400,-. Du tenger ikke noen original motstand til den, kun et vanlig billig rele og en trykknapp type "startknapp" til 20 kroner eller så. Til kun en plugg trenger du strengt tatt ikke rele heller, bare den nevnte bryteren. Så om du skal ha noen til å dreie overgang til deg kan det fort bli minst like dyrt som originalt...

 

I følge min Sabb forhandler så har faktisk Sabb mye billigere deler enn både Volvo Penta, Yanmar og alle de andre store båtmotorprodusentene. Men dyrt er det uansett så lenge det har med båt å gjøre da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hvis pluggen er den samme som til 2H så koster den ca 400,-. Du tenger ikke noen original motstand til den, kun et vanlig billig rele og en trykknapp type "startknapp" til 20 kroner eller så. Til kun en plugg trenger du strengt tatt ikke rele heller, bare den nevnte bryteren.

 

Intressant at lese en del gamla tråder... Og så kann man jo bli litt urolig da - satte in glødplugger i min 2H fra 1980 da jeg bygget den om for ferskvannskjøling. Men visste ikke noe om releer da. utan satte bare in en trykknapp og hittills har det gått bara bra. Kann noe ske med dette? :confused:

Link to post
Share on other sites

Du kan brenne kontaktene i bryteren, da det vil gå ca 15A belastning gjennom den ved gløding. Men det vil du merke, så det er ikke noen fare forbundet med dette. Selv valgte jeg å kople et billig Biltema lysrele mellom, koster vel rundt 30 kroner og tåler 30 Ampere. La også opp en liten lampe koplet sammen med pluggene, for å kunne følge med på når det kom strøm fram til pluggene. Ikke egentlig nødvendig, men det føltes greit å ha litt kontroll på tingenes tilstand. Men en løsning med kun en trykkbryter fungerer nok helt OK det også.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...