Jump to content

Skryt av polering med Meguiars


Napoli

Recommended Posts

For å spore denne litt tilbake til emnetittel:
Denne Fussoen høres jo ut som et mirakelprodukt. Kan denne brukes som siste step over all slags polish/wax, som f.eks. Meguiars Pure Wax ? - Eller vil den løse opp de fine luriumene som gjør at denne MPW'n holder seg så lenge - og ikke minst lukter så godt at jeg har lyst til å polere hver dag ? :easter:

Link to post

Jeg vil tro at Fusso løser opp Meguiars Pure Wax - eller at de to virker mot hverandre og reduserer glansen. Fusso er ment å legges på etter polish og evt speed detailer, den er jo en slags voks istedenfor naturvoks (som Megs PW er). Den er ikke noe mirakelprodukt - men på bil har den vært helt vanvittig mye bedre enn alt annet jeg har prøvd. Man skal dog være oppmerksom på at den kan være vanskelig å legge. Den må legges veldig tynt (myye tynnere enn man tror), og buffes vekk raskt etterpå. På bil har jeg typisk tatt en og en dør.

Helt til slutt - en anbefaling. Når du har holdt på så lenge med Megs MW at du vurderer å smake på den, fordi noe som lukter så godt umulig kan smake vondt, gi deg for idag. :giggle:

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
3 hours ago, Napoli said:

Jeg vil tro at Fusso løser opp Meguiars Pure Wax - eller at de to virker mot hverandre og reduserer glansen. Fusso er ment å legges på etter polish og evt speed detailer, den er jo en slags voks istedenfor naturvoks (som Megs PW er). Den er ikke noe mirakelprodukt - men på bil har den vært helt vanvittig mye bedre enn alt annet jeg har prøvd. Man skal dog være oppmerksom på at den kan være vanskelig å legge. Den må legges veldig tynt (myye tynnere enn man tror), og buffes vekk raskt etterpå. På bil har jeg typisk tatt en og en dør.

Helt til slutt - en anbefaling. Når du har holdt på så lenge med Megs MW at du vurderer å smake på den, fordi noe som lukter så godt umulig kan smake vondt, gi deg for idag. :giggle:

Har vært nær ved å smake på Meguiarsprodukter ja! hehe.. sønnen min synes det lukter godteri! hehe.  Kjøpte meg foresten ny poleringsmaskin i dag der Rupes padder passer rett på, så det blir spennende å prøve.. først på bilen, så får vi ta båtene en runde senere! kjøpte foresten mere Meguiars til båten! vet det virker!

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
  • 2 måneder senere...

Båten har nå vært på vannet siden begynnelsen av mai - og foreløpig holder begge deler helt fint. Kan ikke se at det har oksidert noe på noen av sidene og beadingen er akkurat "som ny". Båten er foreløpig ikke vasket, men har spylt av den med jevne mellomrom. Bildene er helt ræ**a - men de gir kanskje en ide. Styrbord er Fusso og babord er collnite 845.

JPEG_20170616_192211_1869023184.jpg

IMG_20170616_161453404.jpg

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
  • 2 måneder senere...

Da tar jeg raskt opp igjen denne - det kommer bilder om en uke eller to. Men båten har nå vært på sjøen en hel sesong. Begge sidene er uvaskede - men spylt av med ferskvann etter hver tur. Colliniten holder foreløpig like godt som da den var ny, mens Fusso begynner å få små døde flekker. Uansett - dette imponerer stort! Dette er første sesong noensinne jeg ikke har hatt behov for å vaske båtskroget på utsiden, og det er heller ingen som helst antydning til oksidering. Anbefaler begge to videre - men kommer nok selv til å bruke Collinite #845 på egen båt fremover. Den var relativt rimelig, enkel å legge på, gav grei glans og rett og slett fantastisk UV beskyttelse. 

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Sitat

Hadde det vært en vanlig vårpuss, og ikke en ”nå tar jeg den helt ned", ville jeg kun ha brukt Power Cut og en voks. Men one step compound ga en dypere og penere glans.

 

Fantastisk resultat. Hvorfor ville du bruke noe så slipende som Power Cut på en vanlig vårpuss? Om båten din ser ut som den gjør nå holder det vel med vanlig Meguiar’s Boat Polish eller vil ikke den gå sammen med Collinite som du legger på toppen? Må vel være bedre å bare vaske i så fall og så legge Collinite. Med Power cut eller one step compound vil du vel slite deg igjennom gelcoat på sikt?

 

Er det denne det er snakk om?

Redigert av toholthe (see edit history)
Link to post
Billa skrev for 1 time siden:

Veldig bra rapportert Napoli. Da blir det nok slik på meg også.

Carpro har også en wetcoat som er hydrofob og hjelper.

 

Takk :smiley: Ja, det kan anbefales. Jeg må være ærlig og si at jeg ikke ser behovet for en Wetcoat slik disse to har oppført seg på skroget. Jeg bruker Gyeon selv på bilene, og der har det vært greit for en enkel touch up, men jeg er usikker på å legge noe som må brukes silikonfjerner på for å få av igjen...

 

toholthe skrev for 1 time siden:

 

Fantastisk resultat. Hvorfor ville du bruke noe så slipende som Power Cut på en vanlig vårpuss? Om båten din ser ut som den gjør nå holder det vel med vanlig Meguiar’s Boat Polish eller vil ikke den gå sammen med Collinite som du legger på toppen? Må vel være bedre å bare vaske i så fall og så legge Collinite. Med Power cut eller one step compound vil du vel slite deg igjennom gelcoat på sikt?

 

Er det denne det er snakk om?

Det ble mindre arbeid å gjøre det sånn - Power Cuten gav et raskere resultat - og ble virkelig bra med Collinite/Fusso etterpå. Og man må uansett legge en behandling etter One-Step-Compund. Nå skal det sies - at dersom båten ser sånn ut til våren som den har holdt seg igjennom sesongen nå, ser jeg ingen grunn til å bruke noe annet enn en "cleaner wax" - eller som du sier, bare vaske og legge Collinite rett på. Det er rett og slett ikke behov for noe slipemiddel i det hele tatt slik den ser ut nå.

Du har funnet riktig voks der - men du kan også bruke denne. Det er ifølge dem som kan noe om det er det det samme produktet, men den jeg linker til er puttet i "båtflaske" og koster 20kr mer...

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Duppe skrev 55 minutter siden:

Bruker Collinite på bil og enig den er veldig bra, men synes den er slitsom å jobbe med i og med at den størkner altfor fort og sitter så hardt. Kan kun ta små flekker av gangen.

 

Er det det samme med båtvoksen?

Pass i så fall på at du bruker den som er på flaske, ikke den som er på boks. Og unngå å påføre for store flater av gangen. Jeg synes den jeg brukte var utrolig enkel å både legge og ta av.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
DR_Nelson skrev for 10 timer siden:

Collinite #925 boatwax er samme produkt som #845 for bil, bare en annen innpakning. 

Dette bekreftes på DCN og av Collinite selv

Mnja - jeg vet at endel eldre innlegg i div forum sier at det er det samme produktet. Gjerne basert på noen som har hørt av noen at noen har sendt en mail til Collinite eller snakket med noen fra Collinite. Det kan utmerket godt hende at det er riktig.

Grunnen til at jeg er litt usikker er at det er forskjellig farge på de to produktene. #845 er litt gulaktig mens #925 er helt hvit. Om det spiller noen rolle aner jeg ikke.

Det kan jo være at en av dem har endret formel de siste årene, eller at en av dem har litt mer/mindre av en bestemt type virkestoff.

Redigert av Napoli (see edit history)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
11 hours ago, DR_Nelson said:

Duppe: Gjerne du har smørt tjukt på? Er så flytende denne at det fort kan bli for mye.

 

25 minutes ago, Napoli said:

Det kan jo være at en av dem har endret formel de siste årene, eller at en av dem har litt mer/mindre av en bestemt type virkestoff.

 

Ja for min (flaske) er ganske så tykk og i bilpleieforum når jeg kjøpte ble det nevnt at den måtte varmes opp ved 10 minutter risting eller vannbad først. Hvis den oppfattes som direkte tynn nå, må den ha blitt forandret siste årene.

Link to post
Dr Nelson skrev 37 minutter siden:

Den blir jo relativt tynn når det er ristet eller varmet opp. 
Og jeg gidder ihvertfall ikke kjøpe en egen båtvoks, da flaska til bilen gjør samme jobben.

Fusso derimot er hardere å jobbe synes jeg.

+1 - det var det jeg kom frem til også.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Polerer biler og båter med blå eller gul Rupes til speilfinish, deretter syltynt lag med Fusso.

Kunsten med Fusso er å legge på veldig lite og buffe av etter 5-10 min, står den lengre blir det tungt.

Bruker denne voksen på biler og båter og synes holdbarheten på voksen er en helt egen klasse.

Til dere som liker god lukt av voks må advares, Fusso lukter vondt.

 

Har tidligere brukt Meguiars One Step og Pure Wax på båter, veldig bra det også men like mye arbeid og vesentlig mindre holdbarhet. 

 

Link to post
JRK skrev On 18.9.2017 at 8.45:

Hei,

 

Nå vil jeg ikke ha en diskusjon om det ene eller andre, men selv broker jeg TC Nano og er fornøyd. Er det noen I denne tråden som har prøvd TC Nano gjennom flere sesonger og bruker meguiars nå?

Ja, jeg skiftet fra TC Nano til Meguiars for 3 år siden. Var ikke helt fornøyd med hverken glansen eller holdbarheten på TCN, selv om det forsåvidt var greit nok og den var lett å jobbe med. 

Etter at jeg forsøkte med  One Step Compound og Pure Wax ble jeg litt frelst av glansen og dybden jeg opplevde og det holdt seg blankt gjennom hele sommeren, så jeg har fortsatt med Meguiars. - Men når jeg ser hva folk driver med av polering her inne, føler jeg meg allikevel som en skikkelig amatør  ?

Link to post

Så kom de siste bildene - da er båten oppe for sesongen. Felles for begge bildene er at skrogsidene ikke er vasket siden jeg la båten ut. Bildene her er tatt etter spyling med høytrykkspyler, men ingen såpe etter at jeg vokset den før den ble lagt ut.

Det første bildet er styrbord, med Fusso. IMG_20170926_130359413.jpg.1a54df3af51f015e709e16f0d3bced95.jpg

 

Og under er babord med Collinite #845:IMG_20170926_130415627_BURST000_COVER_TOP.jpg.ac3126fb534a8fa5a40920f11ae20c4f.jpg

 

Begge to er omtrent likt utsatt for sol, båten ligger med baugen rett syd.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
  • 5 måneder senere...

Fin tråd for meg som om noen uker må gå løs på det blå skroget igjen. Tenker jeg går for Collinite i stedet for Fusso, men vil et alternativ til disse to produktene kunne være Meguiars Syntetic Sealant #21?  Og så kommer det vanskelige spørsmålet. Hvor mye ca. bør jeg beregne å bruke av produktene du nevner til å rubbe/polere skroget når jeg har en 12 meter lang seilbåt?  Jeg har tidligere brukt TC Nanotec. Lett å arbeide med, men den blå gelcoaten begynner å falme allerede etter 5-6 uker. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...