WGM Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 For å spore denne litt tilbake til emnetittel: Denne Fussoen høres jo ut som et mirakelprodukt. Kan denne brukes som siste step over all slags polish/wax, som f.eks. Meguiars Pure Wax ? - Eller vil den løse opp de fine luriumene som gjør at denne MPW'n holder seg så lenge - og ikke minst lukter så godt at jeg har lyst til å polere hver dag ? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 26.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 Jeg vil tro at Fusso løser opp Meguiars Pure Wax - eller at de to virker mot hverandre og reduserer glansen. Fusso er ment å legges på etter polish og evt speed detailer, den er jo en slags voks istedenfor naturvoks (som Megs PW er). Den er ikke noe mirakelprodukt - men på bil har den vært helt vanvittig mye bedre enn alt annet jeg har prøvd. Man skal dog være oppmerksom på at den kan være vanskelig å legge. Den må legges veldig tynt (myye tynnere enn man tror), og buffes vekk raskt etterpå. På bil har jeg typisk tatt en og en dør. Helt til slutt - en anbefaling. Når du har holdt på så lenge med Megs MW at du vurderer å smake på den, fordi noe som lukter så godt umulig kan smake vondt, gi deg for idag. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Vrod Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 Dette er jeg litt usikker på jeg kan stille båten min til disposisjon for testing av de produktene dere mener er best bare og sende meg en mld så tar jeg kontakt. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
-morten- Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 (redigert) 3 hours ago, Napoli said: Jeg vil tro at Fusso løser opp Meguiars Pure Wax - eller at de to virker mot hverandre og reduserer glansen. Fusso er ment å legges på etter polish og evt speed detailer, den er jo en slags voks istedenfor naturvoks (som Megs PW er). Den er ikke noe mirakelprodukt - men på bil har den vært helt vanvittig mye bedre enn alt annet jeg har prøvd. Man skal dog være oppmerksom på at den kan være vanskelig å legge. Den må legges veldig tynt (myye tynnere enn man tror), og buffes vekk raskt etterpå. På bil har jeg typisk tatt en og en dør. Helt til slutt - en anbefaling. Når du har holdt på så lenge med Megs MW at du vurderer å smake på den, fordi noe som lukter så godt umulig kan smake vondt, gi deg for idag. Har vært nær ved å smake på Meguiarsprodukter ja! hehe.. sønnen min synes det lukter godteri! hehe. Kjøpte meg foresten ny poleringsmaskin i dag der Rupes padder passer rett på, så det blir spennende å prøve.. først på bilen, så får vi ta båtene en runde senere! kjøpte foresten mere Meguiars til båten! vet det virker! Redigert 26.April.2017 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Napoli Svart 28.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 Båten har nå vært på vannet siden begynnelsen av mai - og foreløpig holder begge deler helt fint. Kan ikke se at det har oksidert noe på noen av sidene og beadingen er akkurat "som ny". Båten er foreløpig ikke vasket, men har spylt av den med jevne mellomrom. Bildene er helt ræ**a - men de gir kanskje en ide. Styrbord er Fusso og babord er collnite 845. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Napoli Svart 17.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2017 Da tar jeg raskt opp igjen denne - det kommer bilder om en uke eller to. Men båten har nå vært på sjøen en hel sesong. Begge sidene er uvaskede - men spylt av med ferskvann etter hver tur. Colliniten holder foreløpig like godt som da den var ny, mens Fusso begynner å få små døde flekker. Uansett - dette imponerer stort! Dette er første sesong noensinne jeg ikke har hatt behov for å vaske båtskroget på utsiden, og det er heller ingen som helst antydning til oksidering. Anbefaler begge to videre - men kommer nok selv til å bruke Collinite #845 på egen båt fremover. Den var relativt rimelig, enkel å legge på, gav grei glans og rett og slett fantastisk UV beskyttelse. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
DR_Nelson Svart 17.September.2017 Link til dette innlegget Svart 17.September.2017 Bruker selv #845 på bil og båt. Båten like fin enda og sjøsatte i Mars. Vasket 2 ganger ila sesongen. Ett gulltips. Bruk litt Gyeon Wetcoat etter vask av båten. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Hei, Nå vil jeg ikke ha en diskusjon om det ene eller andre, men selv broker jeg TC Nano og er fornøyd. Er det noen I denne tråden som har prøvd TC Nano gjennom flere sesonger og bruker meguiars nå? Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Veldig bra rapportert Napoli. Da blir det nok slik på meg også. Carpro har også en wetcoat som er hydrofob og hjelper. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
toholthe Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 (redigert) Sitat Hadde det vært en vanlig vårpuss, og ikke en ”nå tar jeg den helt ned", ville jeg kun ha brukt Power Cut og en voks. Men one step compound ga en dypere og penere glans. Fantastisk resultat. Hvorfor ville du bruke noe så slipende som Power Cut på en vanlig vårpuss? Om båten din ser ut som den gjør nå holder det vel med vanlig Meguiar’s Boat Polish eller vil ikke den gå sammen med Collinite som du legger på toppen? Må vel være bedre å bare vaske i så fall og så legge Collinite. Med Power cut eller one step compound vil du vel slite deg igjennom gelcoat på sikt? Er det denne det er snakk om? Redigert 18.September.2017 av toholthe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 18.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Billa skrev for 1 time siden: Veldig bra rapportert Napoli. Da blir det nok slik på meg også. Carpro har også en wetcoat som er hydrofob og hjelper. Takk Ja, det kan anbefales. Jeg må være ærlig og si at jeg ikke ser behovet for en Wetcoat slik disse to har oppført seg på skroget. Jeg bruker Gyeon selv på bilene, og der har det vært greit for en enkel touch up, men jeg er usikker på å legge noe som må brukes silikonfjerner på for å få av igjen... toholthe skrev for 1 time siden: Fantastisk resultat. Hvorfor ville du bruke noe så slipende som Power Cut på en vanlig vårpuss? Om båten din ser ut som den gjør nå holder det vel med vanlig Meguiar’s Boat Polish eller vil ikke den gå sammen med Collinite som du legger på toppen? Må vel være bedre å bare vaske i så fall og så legge Collinite. Med Power cut eller one step compound vil du vel slite deg igjennom gelcoat på sikt? Er det denne det er snakk om? Det ble mindre arbeid å gjøre det sånn - Power Cuten gav et raskere resultat - og ble virkelig bra med Collinite/Fusso etterpå. Og man må uansett legge en behandling etter One-Step-Compund. Nå skal det sies - at dersom båten ser sånn ut til våren som den har holdt seg igjennom sesongen nå, ser jeg ingen grunn til å bruke noe annet enn en "cleaner wax" - eller som du sier, bare vaske og legge Collinite rett på. Det er rett og slett ikke behov for noe slipemiddel i det hele tatt slik den ser ut nå. Du har funnet riktig voks der - men du kan også bruke denne. Det er ifølge dem som kan noe om det er det det samme produktet, men den jeg linker til er puttet i "båtflaske" og koster 20kr mer... Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Duppe Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 (redigert) Bruker Collinite på bil og enig den er veldig bra, men synes den er slitsom å jobbe med i og med at den størkner altfor fort og sitter så hardt. Kan kun ta små flekker av gangen. Er det det samme med båtvoksen? Redigert 18.September.2017 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Har benyttet Collinite innvendig i cockpit. Taket var på og temperatur ca 14 grader. Under disse forholdene var den lett å påføre og lett å fjerne. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Napoli Svart 18.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Duppe skrev 55 minutter siden: Bruker Collinite på bil og enig den er veldig bra, men synes den er slitsom å jobbe med i og med at den størkner altfor fort og sitter så hardt. Kan kun ta små flekker av gangen. Er det det samme med båtvoksen? Pass i så fall på at du bruker den som er på flaske, ikke den som er på boks. Og unngå å påføre for store flater av gangen. Jeg synes den jeg brukte var utrolig enkel å både legge og ta av. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
DR_Nelson Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Collinite #925 boatwax er samme produkt som #845 for bil, bare en annen innpakning. Dette bekreftes på DCN og av Collinite selv. Duppe: Gjerne du har smørt tjukt på? Er så flytende denne at det fort kan bli for mye. Kjøp flaskeutgaven, og sett på en Imsdalkork så blir det enklere å dosere. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 19.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 (redigert) DR_Nelson skrev for 10 timer siden: Collinite #925 boatwax er samme produkt som #845 for bil, bare en annen innpakning. Dette bekreftes på DCN og av Collinite selv Mnja - jeg vet at endel eldre innlegg i div forum sier at det er det samme produktet. Gjerne basert på noen som har hørt av noen at noen har sendt en mail til Collinite eller snakket med noen fra Collinite. Det kan utmerket godt hende at det er riktig. Grunnen til at jeg er litt usikker er at det er forskjellig farge på de to produktene. #845 er litt gulaktig mens #925 er helt hvit. Om det spiller noen rolle aner jeg ikke. Det kan jo være at en av dem har endret formel de siste årene, eller at en av dem har litt mer/mindre av en bestemt type virkestoff. Redigert 19.September.2017 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Duppe Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 11 hours ago, DR_Nelson said: Duppe: Gjerne du har smørt tjukt på? Er så flytende denne at det fort kan bli for mye. 25 minutes ago, Napoli said: Det kan jo være at en av dem har endret formel de siste årene, eller at en av dem har litt mer/mindre av en bestemt type virkestoff. Ja for min (flaske) er ganske så tykk og i bilpleieforum når jeg kjøpte ble det nevnt at den måtte varmes opp ved 10 minutter risting eller vannbad først. Hvis den oppfattes som direkte tynn nå, må den ha blitt forandret siste årene. Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Den blir jo relativt tynn når det er ristet eller varmet opp. Og jeg gidder ihvertfall ikke kjøpe en egen båtvoks, da flaska til bilen gjør samme jobben. Fusso derimot er hardere å jobbe synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 19.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Dr Nelson skrev 37 minutter siden: Den blir jo relativt tynn når det er ristet eller varmet opp. Og jeg gidder ihvertfall ikke kjøpe en egen båtvoks, da flaska til bilen gjør samme jobben. Fusso derimot er hardere å jobbe synes jeg. +1 - det var det jeg kom frem til også. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
marius Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Polerer biler og båter med blå eller gul Rupes til speilfinish, deretter syltynt lag med Fusso. Kunsten med Fusso er å legge på veldig lite og buffe av etter 5-10 min, står den lengre blir det tungt. Bruker denne voksen på biler og båter og synes holdbarheten på voksen er en helt egen klasse. Til dere som liker god lukt av voks må advares, Fusso lukter vondt. Har tidligere brukt Meguiars One Step og Pure Wax på båter, veldig bra det også men like mye arbeid og vesentlig mindre holdbarhet. Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 JRK skrev On 18.9.2017 at 8.45: Hei, Nå vil jeg ikke ha en diskusjon om det ene eller andre, men selv broker jeg TC Nano og er fornøyd. Er det noen I denne tråden som har prøvd TC Nano gjennom flere sesonger og bruker meguiars nå? Ja, jeg skiftet fra TC Nano til Meguiars for 3 år siden. Var ikke helt fornøyd med hverken glansen eller holdbarheten på TCN, selv om det forsåvidt var greit nok og den var lett å jobbe med. Etter at jeg forsøkte med One Step Compound og Pure Wax ble jeg litt frelst av glansen og dybden jeg opplevde og det holdt seg blankt gjennom hele sommeren, så jeg har fortsatt med Meguiars. - Men når jeg ser hva folk driver med av polering her inne, føler jeg meg allikevel som en skikkelig amatør ? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 26.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Så kom de siste bildene - da er båten oppe for sesongen. Felles for begge bildene er at skrogsidene ikke er vasket siden jeg la båten ut. Bildene her er tatt etter spyling med høytrykkspyler, men ingen såpe etter at jeg vokset den før den ble lagt ut. Det første bildet er styrbord, med Fusso. Og under er babord med Collinite #845: Begge to er omtrent likt utsatt for sol, båten ligger med baugen rett syd. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Nevermind Svart 17.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2018 Fin tråd for meg som om noen uker må gå løs på det blå skroget igjen. Tenker jeg går for Collinite i stedet for Fusso, men vil et alternativ til disse to produktene kunne være Meguiars Syntetic Sealant #21? Og så kommer det vanskelige spørsmålet. Hvor mye ca. bør jeg beregne å bruke av produktene du nevner til å rubbe/polere skroget når jeg har en 12 meter lang seilbåt? Jeg har tidligere brukt TC Nanotec. Lett å arbeide med, men den blå gelcoaten begynner å falme allerede etter 5-6 uker. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 17.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2018 Jeg brukte maguire 21 på båten i fjor, uten at holdbarheten var bedre enn f.eks turtle og disse andre vanlige. Tenkte å prøve collinite 845 i år..... Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 18.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2018 Har brukt MG #21 før på bil og er ikke imponert. Ville gått for Collinite? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.