Jump to content

Skryt av polering med Meguiars

Napoli

Recommended Posts

Kan nevne raskt her at begge sidene fortsatt ser like bra ut. Virker som om jeg slipper en poleringsjobb i år ?(håper jeg - her på Sørlandet er det nok ikke vårpuss før i mai...) 

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Nevermind skrev On 17.3.2018 at 16.36:

Fin tråd for meg som om noen uker må gå løs på det blå skroget igjen. Tenker jeg går for Collinite i stedet for Fusso, men vil et alternativ til disse to produktene kunne være Meguiars Syntetic Sealant #21?  Og så kommer det vanskelige spørsmålet. Hvor mye ca. bør jeg beregne å bruke av produktene du nevner til å rubbe/polere skroget når jeg har en 12 meter lang seilbåt?  Jeg har tidligere brukt TC Nanotec. Lett å arbeide med, men den blå gelcoaten begynner å falme allerede etter 5-6 uker. 

Min båt er 8 meter lang. Jeg brukte ca 1/2 flaske av hver av de forskjellige Meguiars produktene (Power cut og One-step) for å dra over båten 4 ganger. Fusso på den ene siden av båten brukte jeg vel ca 5 gram, mens Collinite på den andre siden brukte jeg kanskje 4 centiliter av.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

• 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Jeg får komme med en liten oppdatering på holdbarhet helt til slutt da - og med det en endring av anbefalingen min fra tidligere. 

Det er litt over et år etter siste vårpuss - jeg er "litt" seint ute i år. Fra mitt forrige innlegg 18. mai har båten stått uten presenning, og det har gjort en stor forskjell.

Soft99 Fusso Coat har holdt båten like fin gjennom vinteren, mens Collinite #845 er både død, og har latt et ordentlig lag oksidering slippe til i løpet av den siste måneden.  Forskjellen i vårpuss i år var ganske enorm.

På styrbord siden vasket jeg, og la et nytt lag med Fusso - ferdig på 20 minutter.

På babord side måtte jeg frem med Meguiars Power Cut Compund, pusse båten som vanlig, for deretter å legge nytt lag (denne gangen med Fusso). Totalen på vårpuss ble da ca 1,5 timer, hvor en time gikk til babord side med full vanlig vårpuss.

IMG_20180612_161014020.jpg

IMG_20180612_160942177.jpg

Redigert av Napoli (see edit history)

@sap_2000 Tenker dette er av interesse for deg også "petimeteren" :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

VannTro skrev 1 minutt siden:

@sap_2000 Tenker dette er av interesse for deg også "petimeteren" :giggle:

For min del - det er ønsket om minst mulig tid på vårpuss som ligger bak jobben her. Men - for all del, båten må jo se bra ut også, så litt petimeter må man kunne være :giggle:

@Napoli Ser at Fusso99 er et bil-produkt, men det vel ikke av betydning da dette er et beskyttende topp-lag.

Er det typisk forskjell på hvilken side av båten som har ligget mot sola ?

(det blir som regel natt & dag hva gjelder holdbarhet)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

100% likt er de nok ikke belastet, men båten ligger med baugen mot syd i båsen. Siden med Fusso har ligget betraktelig mer værhardt til i vinter, mens Collinite nok hadde litt mer sol mens den var på vannet i fjor (i den grad det var noen sol i fjor...).

Det som overrasker meg er at oksideringen på babord side har kommet etter at jeg tok av presenningen i år - og har knapt brukt en måned på å bli virkelig ille.

VannTro skrev for 2 timer siden:

@Napoli Ser at Fusso99 er et bil-produkt, men det vel ikke av betydning da dette er et beskyttende topp-lag.

Ja, både Fusso og Collinite #845 er bilprodukter i utgangspunktet (Collinite har riktignok #925 som er et båtprodukt og visstnok skal være det samme som #845). Men som du sier - de er av typen LSP og er beregnet som UV-beskyttelse og glans først og fremst, ikke som vanlige vokser hvor dybde og "våtutseende" er de viktigste faktorene.

Jeg har benyttet Collinite 925 for første gang i år. Så langt er resultatet godt. Jeg tok spørsmålet opp med Bilnerden; skulle jeg velge Fusso eller Collinite? De sa at de var likeverdig men at Collinite var enklere å lykkes med.

Tror jeg skal prøve Fusso på halve båten neste år:yesnod:

Veldig fint at du deler dette Napoli :clap:

Sushi

Billa skrev for 1 time siden:

Jeg har benyttet Collinite 925 for første gang i år. Så langt er resultatet godt. Jeg tok spørsmålet opp med Bilnerden; skulle jeg velge Fusso eller Collinite? De sa at de var likeverdig men at Collinite var enklere å lykkes med.

Det var min oppfatning også, Collinite var mye enklere å jobbe med, og gav vel så god/bedre holdbarhet - derav skrytet tidligere i tråden av Collinite. Overraskelsen var derfor stor nå jeg så forskjellen denne uken. Det virker som om Collinite, når den først gir seg, er helt borte, mens Fusso fortsetter å gi en relativt god beskyttelse selv etter at man oppfatter den som "død".

Billa skrev for 1 time siden:

Veldig fint at du deler dette Napoli :clap:

Takk - er greit å oppdatere en tråd som jeg har holdt liv i i et år, med de faktiske resultatene helt til slutt.

Skal vaske og polere båten min nå så snart været tillater det,og har kjøpt Collinite 845.

har tenkt å ha en tynn voks utenpå tilslutt. Noen gode råd på tampen?

Collinite,skal jeg jobbe med den(har DA maskin),til det er blankt,eller er det når jeg tørker av tilslutt det blir blankt?Ikke min favorittsport dette her,men bør jo gjøre det riktig når jeg først tar jobben.

cosmic skrev for 1 time siden:

Takk for svaret,men bør jeg polere med noe før 845?

Collinite #845 er kun en voks - den forsegler og gir glans til det du har som underlag. Dersom båten din er oksidert slik min var, må du rubbe/polere først. Bare å legge Collinite 845 rett på en oksidert båt vil ikke gi noen god effekt ift utseendet.

cosmic skrev for 8 timer siden:

Forslag til noe å polere med for en somikke er så dreven? Kjøpte Collinite i den tro at det var et sånt alt i ett produkt. 30 fots 10 år gml båt,noe oksidert.

Har brukt biltemas lakkrens foregående år,men har vært tungt å gni av etterpå.

Hvis du har maskin ville jeg gått for Meguiars One-step (se første innlegg i denne tråden). Hvis du skal polere for hånd kan jeg anbefale Starbrite Premium Cleaner Wax eller Collinite #870. Begge gir fin finish til båter som ikke er for ille, uten altfor mye arbeid. 

• 6 måneder senere...

På sørlandet er det vel snart tid for å tenke båtpuss igjen. Ihvertfall med det været vi har nå (i skrivende stund 11 grader og sol - det samme som 13. juli 2018...).

Jeg tenkte å prøve meg på keramisk coating på overbygget i år - 9H Mr. Fix (billig kinavariant). Noen som har prøvd det - eller har formening om det?

• 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...
guddal skrev On 24.4.2019 at 10.42:

Prøvde du 9H Mr.Fix coatingen?

Arrrghh! Ulempen med å bestille ting på Ebay. Nå er "9H Mr. Fix" mottatt - og driten de har sendt meg er selvfølgelig fake. Det vil si at det desverre ikke blir den i år.

Så da blir det nok en runde med Collinite #870 Fleetwax på overbygget denne sesongen. Så får vi se hva høsten bringer.

Redigert av Napoli (see edit history)

• 1 år senere...

@Napoli har lest og er solgt på Fusso!
Skal legge det på et 40 fots seilbåtskrog i lysegrå gelcoat som har vært ganske heftig oksidert. Etter full rub og polering selvfølgelig. Målet er å oppnå samme effekt som deg - varighet til neste vår slik at det kan holde med vask, evt. en rensevoks og nytt lag Fusso. Har sett dine kommentarer i flere tråder inkl. den utmerkede tyske videoen!
Lurer likevel fortsatt på noen detaljer:

- Du la tre lag første sesong og skriver at det måtte til for å oppnå full «beading» av vann. Hvordan gjorde du det og hvordan vurderte du hvor mye som trengtes? Sprutet du vann på og så? Ventet du en stund? (Jeg skal nok flytte et stillas langs skutesida - så hvis jeg skal legge tre lag så er det fristende å ta alle tre i en omgang før jeg flytter stillaset...) 

- Har du lagt tre nye lag de neste årene eller holdt det med færre da?

- Har du gjort noe ved sesongslutt ell. for å sikre holdbarhet til neste vårpuss? Og har du brukt noe rensevoks, evt. stedvis polering senere?
På forhånd tusen takk for svar og for gode, informative innlegg allerede!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...