Jump to content

Skryt av polering med Meguiars

Napoli

Recommended Posts

Sportswagoneer skrev for 9 timer siden:

@Napoli har lest og er solgt på Fusso!
Skal legge det på et 40 fots seilbåtskrog i lysegrå gelcoat som har vært ganske heftig oksidert. Etter full rub og polering selvfølgelig. Målet er å oppnå samme effekt som deg - varighet til neste vår slik at det kan holde med vask, evt. en rensevoks og nytt lag Fusso. Har sett dine kommentarer i flere tråder inkl. den utmerkede tyske videoen!
Lurer likevel fortsatt på noen detaljer:

- Du la tre lag første sesong og skriver at det måtte til for å oppnå full «beading» av vann. Hvordan gjorde du det og hvordan vurderte du hvor mye som trengtes? Sprutet du vann på og så? Ventet du en stund? (Jeg skal nok flytte et stillas langs skutesida - så hvis jeg skal legge tre lag så er det fristende å ta alle tre i en omgang før jeg flytter stillaset...) 

- Har du lagt tre nye lag de neste årene eller holdt det med færre da?

- Har du gjort noe ved sesongslutt ell. for å sikre holdbarhet til neste vårpuss? Og har du brukt noe rensevoks, evt. stedvis polering senere?
På forhånd tusen takk for svar og for gode, informative innlegg allerede!

Livet med Fusso har så langt vært utrolig greit. Jeg har brukt Collinite Fleetwax #870 en rask runde over båten, og lagt et nytt lag Fusso. Cleaner waxen har vært mest for samvittighetens skyld og lagt utrolig raskt med maskin (det har egentlig ikke vært behov for polering ennå). I fjor brukte jeg vel rundt 1 time på polering og voksing av hele båten (innvendig og utvendig).

Antall lag med voks, du må sprute vann på for å vurdere om voksen har gjort nytten, og om du har fått full dekning av voks. Bruk gjerne noe som legger "vanntåke". Dersom vannet legger seg flatt er det ikke nok voks. Dersom det preller av er det godt nok - og dersom det legger seg som perler er det også godt nok. Husk å tørke ordentlig av før du evt legger mer voks (området skal være tørt og rent).

At jeg endte opp med tre lag med voks er egentlig rart - normalt skal det holde fint med ett lag, og evt legge ett lag til som sikkerhet for at du har dekket alt. Som jeg spekulerte i tidligere i tråden kan det skyldes at gelcoat er grovere i strukturen enn lakk, eller det kan hende at jeg har gjort noe feil underveis (mest sannsynlig). 

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

• 1 år senere...

Da har jeg pakket ut seilbåten et år etter Fusso-behandling. (Det ble to lag i fjor.) Glans-effekten tapte seg en god del mot slutten av sesongen - men beskyttelsen har vart imponerende bra. Etter grundig vårvask var poleringsjobben MYE mer overkommelig enn tidligere - og særlig de mest utsatte områdene mye lettere å få fine.
Så i morgen blir det ny Fusso-coating! 

Sportswagoneer skrev for 23 timer siden:

Da har jeg pakket ut seilbåten et år etter Fusso-behandling. (Det ble to lag i fjor.) Glans-effekten tapte seg en god del mot slutten av sesongen - men beskyttelsen har vart imponerende bra. Etter grundig vårvask var poleringsjobben MYE mer overkommelig enn tidligere - og særlig de mest utsatte områdene mye lettere å få fine.
Så i morgen blir det ny Fusso-coating! 

Godt å høre at flere har samme erfaring som meg ?

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...