Jump to content

Verdi på båt etter oppgradering, får man igjen pengene?


MegaTrondy

Recommended Posts

Jeg har ikke planer, men er av og til på båt annonser. Registrerer da ofte at snekker selges med ny motor og kanskje ny innredning. I stedet for å koste mellom 30.000 og 50.000 koster en del av de nå 100-200.000 kroner. Spørsmålet er om man kan forvente å få så mye for båten når differansen til en en like gammel båt av samme type i ok stand er så stor? Spør av nysgjerrighet og med tanke på om jeg skal oppgradere båten senere eller å gå for en dyrere båt.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke legge litt penger i noe man trives med, bruker og har store gleder av? 

Det er klart, en viss edruelighet skal man ha, men ny og trygg motor er en viktig komponent både i båten og for båtlivet. 

 

Som antydet, man må naturlig nok vurdere om båten stiller de krav og ønsker man har for båtlivet i årene som kommer. Har den gode nok fasiliteter og rekkevidde man ønsker? Passer den livssituasjonen? Vil man bruke båten mere med en ny og sikker motor, gir det mindre frustrasjon og mere glede? 

 

Er svaret ja på dette, sett inn ny motor. 

 

Om det koster 80-150 tusen for en passende, ny motor, og man dermed har en helt kurant båt, så er det en liten utgift i forhold til hva det vil koste for å kjøpe en like stor båt, under 10 år gammel. 

Nå vet jeg ikke hvor stor båt TS har, men la oss si den er 27 fot og grei stand. 

I dag må man ut med rundt 1mill for 27 fot, samt at dagens båter har andre egenskaper, skrog og fasiliteter enn den gamle plastsnekka. 

 

 

Link to post
Share on other sites

I min forrige båt; en Nidelv 28; oppgraderte vi både med nytt elektrisk toalett, elektrisk septikkpumpe, nye slanger, nye stoler i cockpit (orginale) og landstrømanlegg. Alt ble gjort for egen komforts skyld. Vil tro at det samlet kom på ca 50 000. Ga ingen verdiøkning ved salg; gjorde den vel bare litt mer lettsolgt og attraktiv, muligens. Støtter det som sies her, MEN du kan gjøre gode kjøp når noen eks har byttet motor i en ikke helt ny båt. Den kostnaden får selger ikke igjen.

 

Et eks: Saga 29 fra 2004 med helt ny Yanmar motor til den prisen disse båtene har lagt på. Skulle selger fått noe igjen for sin investering burde båten ha kostet 850 000 kroner, men da kjøper du heller en nyere Saga 315.

 

https://www.finn.no/76616905

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...