Jump to content

Dybdemåler viser av og til feil dybde ved sjøgang - seilbåt

Too Much

Recommended Posts

Har Raymarine I70s med ITC-5 og eldre Airmar dybdegiver montert i en Dehler 41 .

På vei til sommerhavn i friskt vær sist fredag viser dybdegiver plutselig  2m .  I følge plotter skulle det være 15 meter, men jeg var ikke fryktelig langt unna et skjær så jeg skvatt skikkelig.

Det samme skjedde noen ganger til jeg rundet Nesoddtangen og fikk heist seil.  Det var grov sjø til å være i Bunnefjorden med opp mot 20ms i kastene.

Er det bare å bytte giveren eller dette noe jeg må regne med også på nye givere?

Redigert av Too Much (see edit history)
Too Much skrev 36 minutes ago:

Er det bare å bytte giveren eller dette noe jeg må regne med også på nye givere?

I 9 av 10 tilfeller dreier det seg om hvordan transduceren er montert.

Min er montert i et blister forut, løftet 10 cm. ut fra skroget, og akkurat så langt bak at den går klar av resten av båten på 50 kHz.

Den er montert slik at den er vinklet svakt forover for å vaske svingerflaten ren for turbulens.

Jeg har aldri observert at den har feilet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...