Too Much Posted April 25, 2017 Share Posted April 25, 2017 (edited) Har Raymarine I70s med ITC-5 og eldre Airmar dybdegiver montert i en Dehler 41 . På vei til sommerhavn i friskt vær sist fredag viser dybdegiver plutselig 2m . I følge plotter skulle det være 15 meter, men jeg var ikke fryktelig langt unna et skjær så jeg skvatt skikkelig. Det samme skjedde noen ganger til jeg rundet Nesoddtangen og fikk heist seil. Det var grov sjø til å være i Bunnefjorden med opp mot 20ms i kastene. Er det bare å bytte giveren eller dette noe jeg må regne med også på nye givere? Edited April 25, 2017 by Too Much (see edit history) Quote Link to post
skage9797 Posted April 25, 2017 Share Posted April 25, 2017 Dette er vanlig tror jeg, etter mine erfaringer. Alle mine dybdeinstrumenter som jeg har hatt på seilbåter har alltid vist feil ved litt rufsevær. Tror dette skyldes skum og luftbobler som skaper turbulens ved målepunktet foran i baugen. Jeg lever greit med dette og sikrer meg med en ekstra kart og plotter sjekk. Quote Link to post
Guest Avmønstret# Posted April 25, 2017 Share Posted April 25, 2017 Har samme erfaring som siste taler. Kan skvette godt når alarmen går :-) Quote Link to post
Mulligan Posted April 25, 2017 Share Posted April 25, 2017 Too Much skrev 36 minutes ago: Er det bare å bytte giveren eller dette noe jeg må regne med også på nye givere? I 9 av 10 tilfeller dreier det seg om hvordan transduceren er montert. Min er montert i et blister forut, løftet 10 cm. ut fra skroget, og akkurat så langt bak at den går klar av resten av båten på 50 kHz. Den er montert slik at den er vinklet svakt forover for å vaske svingerflaten ren for turbulens. Jeg har aldri observert at den har feilet. Quote Link to post
Too Much Posted April 25, 2017 Author Share Posted April 25, 2017 Da er jeg beroliget , så får jeg sjekke/ vurder å endre monteringen når båten skal opp om noen uker. Quote Link to post
Eureka Posted April 25, 2017 Share Posted April 25, 2017 Helt vanlig. Det gir et lite fiff i hverdagen det der ? Quote Link to post
Lazyjack Posted April 25, 2017 Share Posted April 25, 2017 Husk også på at dybdmåler ofte blir lurt av refleksjoner fra ovegang mellom vannsjikt med ulik temperatur. Dette er spesielt merkbart om våren og gir de samme symptomene som du beskriver. Quote Link to post
Recommended Posts