Jump to content

justere ventiler på min Yanmar?

Hanto

Recommended Posts

Jeg har en Yanmar 50 hk i min Master 740. Jeg har fått opplyst fra tidligere eier at den aldri har vært åpnet, ikke en gang justert ventilene. Bare vanlig olje, filter, impeller servicer er gjort. Derfor pratet jeg med Yanmarmekanikeren her hjemme ang justering av ventilene. Fikk beskjed om at det mest sansynlig ikke var nødvendig hvis motoren fungerte som den skal, og ikke røyk nevneverdig. Jeg er ikke veldig motorkyndig, men jeg syntes den tikker litt mye, og lurer på å justere allikevel samt at jeg tenkte å ettertrekke toppen i samme slengen. Motoren er 83 mod, i brukermanualen står det just vent hver 500t og ettertrekke topp etter 1000t. Hva syntes dere jeg skal gjøre? :confused:

Fikk beskjed om at det mest sansynlig ikke var nødvendig (å justere ventilene, min anm.) hvis motoren fungerte som den skal, og ikke røyk nevneverdig. Jeg er ikke veldig motorkyndig, men jeg syntes den tikker litt mye, og lurer på å justere allikevel samt at jeg tenkte å ettertrekke toppen i samme slengen. Motoren er 83 mod, i brukermanualen står det just vent hver 500t og ettertrekke topp etter 1000t. Hva syntes dere jeg skal gjøre? :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Du nevner ikke hvor mange timer motoren har gått. "Justere ventilene" behøver ikke å bety at du må justere dem, men du sjekker ventilklaringen. Hvis den er tilfredsstillencde (se instruksjonsbok), gjør du ingenting. Hvis du ettertrekker toppen, må du trekke på boltene i den rekkefølgen instruksjonsboken viser, og du må bruke momentnøkkel (det er bare gamle gubber som meg som kan trekke til med riktig moment uten momentnøkkel :wink: ). Etter ettertrekkingen må du kontrollere ventilklaringen.

Hva kan skje hvis du får for liten ventilklaring? Jo, ventilspindelen kan komme i kontakt med vippearmen før ventiltallerkenen trykker tilstrekkelig hardt mot setet, og du får gasslekkasje mellom ventiltallerken og sete. Resultat: Brent ventil og - nå ja, jeg skal ikke male Fanden på veggen, men det har forekommet motorhavari på grunn av lekke eksosventiler - det er de som er mest kritiske.

Du nevner ikke hvor mange timer motoren har gått. "Justere ventilene" behøver ikke å bety at du må justere dem, men du sjekker ventilklaringen. Hvis den er tilfredsstillencde (se instruksjonsbok), gjør du ingenting. Hvis du ettertrekker toppen, må du trekke på boltene i den rekkefølgen instruksjonsboken viser, og du må bruke momentnøkkel (det er bare gamle gubber som meg som kan trekke til med riktig moment uten momentnøkkel  :wink: ). Etter ettertrekkingen må du kontrollere ventilklaringen.

Hva kan skje hvis du får for liten ventilklaring? Jo, ventilspindelen kan komme i kontakt med vippearmen før ventiltallerkenen trykker tilstrekkelig hardt mot setet, og du får gasslekkasje mellom ventiltallerken og sete. Resultat: Brent ventil og - nå ja, jeg skal ikke male Fanden på veggen, men det har forekommet motorhavari på grunn av lekke eksosventiler - det er de som er mest kritiske.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg overlater det til fagfolk som står ansvarlig for arbeidet i tilfelle. Kan vel ikke komme på mer enn 1000- 1500 hvis det ikke er noe spesiellt.

Jeg overlater det til fagfolk som står ansvarlig for arbeidet i tilfelle. Kan vel ikke komme på mer enn 1000- 1500 hvis det ikke er noe spesiellt.

<{POST_SNAPBACK}>

javel, men det er meget enkel jobb. Av med ventilkåpa, måle med bladsøker og evt justere.

(løsne mutter og skru til, deretter stramme mutter). Riktig avstand får du vite av en forhandler..

Den er forskjellig på varm og kald motor...

En mekaniker bruker kanskje 15-20 min på jobben, avhengig av hvordan de regner timer så kan det sikkert koste 1000 kr som du sier..

Å trekke til toppen gjøres diagonalt på boltene, du kan låne en momentnøkkel av meg hvis du føler deg kallet :yesnod:

JOH

Redigert av Janoho (see edit history)

javel, men det er meget enkel jobb. Av med ventilkåpa, måle med bladsøker og evt justere.

(løsne mutter og skru til, deretter stramme mutter). Riktig avstand får du vite av en forhandler..

Den er forskjellig på varm og kald motor...

En mekaniker bruker kanskje 15-20 min på jobben, avhengig av hvordan de regner timer så kan det sikkert koste 1000 kr som du sier..

Å trekke til toppen gjøres diagonalt på boltene, du kan låne en momentnøkkel av meg hvis du føler deg kallet  :yesnod:

JOH

<{POST_SNAPBACK}>

Takker for tilbudet, jeg justerte selv på min forrige 2 syl motor. Denne er 4 syl og derfor tror jeg at jeg overlater det til fagfolk.

Enig i at det er en grei jobb, men fullt så enkelt er det dog ikke.

Først må sylinder 1 eller den sylinderen som skal måles tørnes til TDC (Top Dead Center) etter kompresjonstakten. D.v.s. begge ventiler skal være lukket. Hvis ventilene er noenlunde rett innstilt, skal man kjenne slakk i vippearmene. I tillegg kan man kontrollere TDC ved å tørne litt (5 grader) på motoren til begge sider for TDC. Da skal vippearmene ikke bevege seg. Gjør de det, må motoren tørnes en omdreining til.

Dette må gjøres for hver sylinder som skal sjekkes.

Popeye

Redigert av Popeye (see edit history)

Enig i at det er en grei jobb, men fullt så enkelt er det dog ikke.

Først må sylinder 1 eller den sylinderen som skal måles tørnes til TDC (Top Dead Center) etter kompresjonstakten. D.v.s. begge ventiler skal være lukket. Hvis ventilene er noenlunde rett innstilt, skal man kjenne slakk i vippearmene. I tillegg kan man kontrollere TDC ved å tørne litt (5 grader) på motoren til begge sider for TDC. Da skal vippearmene ikke bevege seg. Gjør de det, må motoren tørnes en omdreining til.

Dette må gjøres for hver sylinder som skal sjekkes.

Popeye

<{POST_SNAPBACK}>

Selvsagt, trodde vedkommende hadde manualen til motoren. Det står der.

Min forklaring var bare forenklet..

Ellers er prosedyren lik enten det er dieselmotor eller bensinmotor..

Har gjort dette massevis av ganger på biler og det tar veldig kort tid...

JOH

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...