Ksu74 Startet 25.April.2017 Del på Facebook Startet 25.April.2017 Hei. Jeg lurer på å se etter min aller første brukte billigbåt. Aller helst en med muligheter for å overnatte også, men det er kanskje mye å forlange i min prisklasse som er mellom 20.000 - 30.000 kr. Har sett litt på brukte snekker, men er ikke disse ekstremt sakte gående? Vil bruke båten mye på fisketurer i nærheten, men fint om man også kan dra på lengre tur en gang i blant. Tips mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 25.April.2017 Del på Facebook Svart 25.April.2017 Med det budsjettet og krav til overnatting et snekke et utmerket valg. Går ikke så fort, men ellers er det mye gode kvaliteter i snekkelivet ? Kk Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 25.April.2017 Del på Facebook Svart 25.April.2017 Snekke er også overkommelig og drifte så du bør nok vente med knopmåler til du vil legge litt mere penger i båt. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Pequod Svart 25.April.2017 Del på Facebook Svart 25.April.2017 Snekker går ikke fort nei, men det er mye av sjarmen også da! Selv har jeg med min Nidelv 24 vært på flere turer fra Nesodden og inn i Sverige, foreløpig helt ned til Hamburgssund, og selv om jeg rusler avgårde i 5-6 knop så går det så fint som bare det! Mye å se på, mye å oppleve, og godt å ta en pause fra det vanligvis ganske så stressende og jagende hverdagslivet. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
VannTro Svart 25.April.2017 Del på Facebook Svart 25.April.2017 Huske på at når du kommer frem er turen over. Fart er oppskrytt Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Ksu74 Svart 26.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2017 Takker for svar. Joda, jeg må bare innse at jeg ikke kan få både fart og overnatting med det budsjettet. Disse snekkene ser også veldig koselige ut, sjarmerende. Tenkte også litt på å ofre overnatting mot noe litt raskere men med sittegruppe, helst foran og bak. Tips?Har tenkt å se nærmere på disse snekkene. Ser det også er noen av plast/glassfiber. Med tanke på alder på disse trebåtene (ca 1980-1985), hvordan blir da treverket etter så mange år i sjøen? Her jeg bor ser jeg stort sett alle har båtene sine liggende i molo hele året. Og for å nevne det, har aldri hatt båt.. Hvordan vil det være å starte med en snekke på ca 24ft med tanke på manøvrering? Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 Det er pent med velholdte tre båter men det er meget mere jobb enn en plastbåt, er du villig til og holde en tre båt ved like tror jeg ikke alder har så mye og si hvis den er passet på tidligere men det er nok tryggere med en plast båt da det er vanskelig og se hvordan båten er under bunnstoff og kanskje den ligger på vannet når du ser på den, jeg ville gått for en plast båt men det er for at jeg ikke har lyst og tid til vedlikehold på en tre båt. Lykke til med jakten. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Riddar4 Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 Straks jeg tenker båt, kommer båtplass opp. Du må sikre deg et sted å legge båten trygt når den ikke er i bruk. Det pleier også å koste noe. Snekkene i din prisklasse vil som regel kreve oppussing. Men sørg for at motoren er i stand viss du ikke er særlig motorkyndig. Lurt å prøvekjøre snekka så du ser alle positive egenskaper særlig med tanke på ditt bruk. Noen snekker kan snu på en femøring, andre trenger en større sving. Lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 Om snekka går 5-7 knop, så er faktisk det den samme farta som majoriteten av seilbåtene går i. Mao, det går ikke så sakte og rekkevidden et lang. Bare tenk på alle seilbåtene som ferdes langs kysten sommerstid ? Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 https://www.finn.no/95239159 https://www.finn.no/95144619 https://www.finn.no/95071156 https://www.finn.no/95040099 her er et knippe forslag. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
KongKing Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 Dersom du skal gå for en snekke ville jeg lagt noen tusenlapper til i potten. Får mye brukbart for +/- 50 000,- For ditt budsjett blir det mye rask. Da ville jeg droppet overnattingsmulighetene og heller tatt med telt... og kjøpt en mindre båt med utenombordsmotor. Her er et par Hansvik 16-17 fot (Den ene med veldig overdimensjonert motor): https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=94931722 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=93978198 Silver Viking: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=93368335 Så kan du ev oppgradere når du får mer penger å bruke. Mvh KK Sitér dette innlegget Link to post
Ksu74 Svart 26.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2017 21 hours ago, Pequod said: Snekker går ikke fort nei, men det er mye av sjarmen også da! Selv har jeg med min Nidelv 24 vært på flere turer fra Nesodden og inn i Sverige, foreløpig helt ned til Hamburgssund, og selv om jeg rusler avgårde i 5-6 knop så går det så fint som bare det! Mye å se på, mye å oppleve, og godt å ta en pause fra det vanligvis ganske så stressende og jagende hverdagslivet. Kan tenke meg det er trivelig også da. En slik tur tar vel ca 14 timer? Har sett en del annonser av Nidelv 24 og det er en veldig fin båt. Sitér dette innlegget Link to post
Ksu74 Svart 26.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2017 Mange flotte tips og flere interessante båter det ble linket til. Jeg er dessverre ikke motorkyndig i det hele tatt og kunne nok ikke forstått det grann om jeg hadde sett på en motor uansett om det er båt, bil eller moped for den saks skyld. Jeg har ikke hastverk og ser en del på annonser på båter som gjerne er nylig restaurert eller har forholdsvis nye motorer eller nylig overhalt. Håper på å før eller senere komme over et godt kjøp. Har hørt at Volvo og særlig Saab har slitesterke båt motorer. Det er valgets kvaler, om man skal gå for en ca 17-22 ft båt med utenbordsmotor med stoler og benker i 30-35 knop eller om man skal gå for en snekke som putrer rolig i 5-9 knop, men da ha overnattingsmuligheter. Kona vil gjerne ha overnattingsmuligheter, men hun vil også gjerne dra på lange turer som Kristiansund-Kristiansand eller Kristiansund-Namsos... Gjerne opp til Lofoten også.. Da snakker vi strekninger! Båten vil trolig for det meste bli brukt til dagsturer en og annen ukedag for fiske og småturer i nærområdet bare for å se litt rundt, men det virker jo svært trivelig å kunne dra litt lengre, om man har overnattingsmuligheter.. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 Til det budsjettet får du ikke nyere motor, tvilsomt nyoverhalt også. tror det beste er å begynne å spare + legge inn Lottobongen ? Kk Sitér dette innlegget Link to post
Ksu74 Svart 26.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2017 16 minutes ago, KongKing said: Til det budsjettet får du ikke nyere motor, tvilsomt nyoverhalt også. tror det beste er å begynne å spare + legge inn Lottobongen ? Kk Nei, det er nok litt for godt til å være realistisk :) Men i mitt budsjett, er det da likevel disse to valgene jeg står mellom, overnatting eller ikke.. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 27.April.2017 Del på Facebook Svart 27.April.2017 (redigert) Ksu74 skrev for 23 timer siden: Og for å nevne det, har aldri hatt båt.. Hvordan vil det være å starte med en snekke på ca 24ft med tanke på manøvrering? Nidelven jeg har, på 24 fot, går kjempefint å manøvrere for én person. Selv uten baugpropell! :-) Men snekker er vel generelt vanskelige å bakke med, da har de en egen vilje som ikke nødvendigvis sammenfaller med din egen... Den er også min første båt - men jeg vokste opp i litt mindre båter. Ksu74 skrev for 17 timer siden: Kan tenke meg det er trivelig også da. En slik tur tar vel ca 14 timer? Har sett en del annonser av Nidelv 24 og det er en veldig fin båt. Jeg har en litt liten motor, bare 22 HK, så jeg marsjer i mellom 5 og 5,5 knop. Jeg starter jo nesten innerst i Oslofjorden og hvor lang tid jeg bruker er egentlig avhengig av strømforhold og vindretning, samt om bunnstoffet under har holdt groa vekk... Men her er noen eksempler: Oksval (Nesodden) - Oscarsborg: Mellom 2,5 og 3 timer Oksval - Moss/Horten: Mellom 6 og 7 timer. Oksval - Strömstad: Ca. 12,5 timer (men har aldri kjørt det strekket i ett, bruker å ta en overnatting, gjerne to, for kosens skyld.) Med de strekningene du oppgir så bør du i alle fall ha god tid! Ikke bare med hensyn til at en snekke går sakte, men også fordi du må beregne noen ekstra dager i tilfelle været blir kranglete... Snekker er lagd for å gå innaskjærs og i "kosetempo". Ellers har den vel alt du trenger, soveplasser, toalett og bysse! Ta gjerne en titt på båtbloggen min for å se nærmere på hvordan snekkelivet er! Redigert 27.April.2017 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Ksu74 Svart 28.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2017 On 4/27/2017 at 10:36 AM, Pequod said: Nidelven jeg har, på 24 fot, går kjempefint å manøvrere for én person. Selv uten baugpropell! :-) Men snekker er vel generelt vanskelige å bakke med, da har de en egen vilje som ikke nødvendigvis sammenfaller med din egen... Den er også min første båt - men jeg vokste opp i litt mindre båter. Jeg har en litt liten motor, bare 22 HK, så jeg marsjer i mellom 5 og 5,5 knop. Jeg starter jo nesten innerst i Oslofjorden og hvor lang tid jeg bruker er egentlig avhengig av strømforhold og vindretning, samt om bunnstoffet under har holdt groa vekk... Men her er noen eksempler: Oksval (Nesodden) - Oscarsborg: Mellom 2,5 og 3 timer Oksval - Moss/Horten: Mellom 6 og 7 timer. Oksval - Strömstad: Ca. 12,5 timer (men har aldri kjørt det strekket i ett, bruker å ta en overnatting, gjerne to, for kosens skyld.) Med de strekningene du oppgir så bør du i alle fall ha god tid! Ikke bare med hensyn til at en snekke går sakte, men også fordi du må beregne noen ekstra dager i tilfelle været blir kranglete... Snekker er lagd for å gå innaskjærs og i "kosetempo". Ellers har den vel alt du trenger, soveplasser, toalett og bysse! Ta gjerne en titt på båtbloggen min for å se nærmere på hvordan snekkelivet er! Jeg har så smått fått sett i bloggen din og må si det er mange flotte bilder der :) du har jammen vært mye ute! Manøvrering må være lett for deg nå. Sitér dette innlegget Link to post
Ksu74 Svart 28.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2017 Har sett på finn på mange båter, som comet,windy,sjømann,marex,saga,skilsø,nidelv 24,grimsøy,hanto og joda. Av alle disse må jeg si nidelv lokket litt mer enn de andre, rett og slett pga innredningen. Den U-sofaen ser veldig bra ut. Men nå skal det sies at jeg aldri selv hatt vært inni en snekke før og vet ikke helt hvordan det er angående romslighet i Nidelv i forhold til de andre nevnte snekkene. For det meste vil vi bli 3 personer, men likevel vil jeg jo gjerne at det skal være romslig også. Ikke minst lett å fiske fra, noe Nidelv kanskje så litt trang ut til å gjøre det fra? Tror nok uansett hva valget faller på, blir det nok en snekke da mine sjefer (kone og datter) vil ha overnatting i båt.. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 28.April.2017 Del på Facebook Svart 28.April.2017 Nå har jeg jo bare en Nidelv 24 som erfaringsgrunnlag selv når det gjelder snekker, men jeg kan med hånden på hjertet ikke si noe annet enn at jeg er kjempefornøyd og ikke har angret! Selv har jeg en eldre modell uten buesofa, og synes det fungerer bra. Da er det også litt mindre trangt akter. Men jeg ser den sosiale fordelen med buesofa! Nidelv 24 ble vel i sin tid kalt for "verdens største 24-foter" - det skulle vel si det meste. Toalettet er trangt - en mann av min størrelse må gå inn baklengs! - men det er da en av de sjarmerende trekkene ved båten, spør du meg. Med mine 194 cm har jeg ikke sjangs til å stå oppreist i kabinen, men jeg har lest et sted at man på litt senere modeller hevet takhøyden noe. Jeg er langtfra ekspert, men det er i alle fall et par ting jeg vil anbefale deg å se etter - uansett om det blir Nidelv eller en annen snekke - og det er å prøve å få en så ny motor som mulig (selv om det øker prisen) og kanskje helst ferskvannskjølt. Spør om skroggjennomføringene er skiftet (spesielt hvis det er en eldre båt), noe som er en stor fordel -og septiktank er også en god ide! Hvis mulig, ha med noen som kjenner godt til båter og motorer når du kommer så langt at du skal titte på noen. Selv kjøpte jeg en båt uten noe av dette...men er fortsatt veldig fornøyd! Skulle du velge en Nidelv finnes Nidelvklubben på Facebook, masse gode folk med mye erfaring. Nils Nilsen båtbyggeri har maler til alle de gamle Nidelvene og stiller opp med reservedeler og annen service hvis det skulle være aktuelt! Sprør meg gjerne om det er noe du lurer på angående Nidelv. Og selvsagt er forumet her perfekt til å få råd og tips! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Ksu74 Svart 28.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2017 7 minutes ago, Pequod said: Nå har jeg jo bare en Nidelv 24 som erfaringsgrunnlag selv når det gjelder snekker, men jeg kan med hånden på hjertet ikke si noe annet enn at jeg er kjempefornøyd og ikke har angret! Selv har jeg en eldre modell uten buesofa, og synes det fungerer bra. Da er det også litt mindre trangt akter. Men jeg ser den sosiale fordelen med buesofa! Nidelv 24 ble vel i sin tid kalt for "verdens største 24-foter" - det skulle vel si det meste. Toalettet er trangt - en mann av min størrelse må gå inn baklengs! - men det er da en av de sjarmerende trekkene ved båten, spør du meg. Med mine 194 cm har jeg ikke sjangs til å stå oppreist i kabinen, men jeg har lest et sted at man på litt senere modeller hevet takhøyden noe. Jeg er langtfra ekspert, men det er i alle fall et par ting jeg vil anbefale deg å se etter - uansett om det blir Nidelv eller en annen snekke - og det er å prøve å få en så ny motor som mulig (selv om det øker prisen) og kanskje helst ferskvannskjølt. Spør om skroggjennomføringene er skiftet (spesielt hvis det er en eldre båt), noe som er en stor fordel -og septiktank er også en god ide! Hvis mulig, ha med noen som kjenner godt til båter og motorer når du kommer så langt at du skal titte på noen. Selv kjøpte jeg en båt uten noe av dette...men er fortsatt veldig fornøyd! Skulle du velge en Nidelv finnes Nidelvklubben på Facebook, masse gode folk med mye erfaring. Nils Nilsen båtbyggeri har maler til alle de gamle Nidelvene og stiller opp med reservedeler og annen service hvis det skulle være aktuelt! Sprør meg gjerne om det er noe du lurer på angående Nidelv. Og selvsagt er forumet her perfekt til å få råd og tips! Takker for tips :) Jeg meldte meg inn i Nidelvklubben for et par dager siden. Joda, det minker plassen akter. Jeg tenker jeg ikkje vil oppholde meg mye der :) Det er Nidelv jeg har sett mest på men kan selvsagt ikke uttale meg om noen av de båtene jeg har nevnt. Angående Nidelv og motorer ser jeg at noen har Volvo Penta MD2030 mens noen har MD17. Like mange HK.. Er dette motorer som er blitt byttet ut? Flere har også Yanmar. Er det ikke Volvo Penta MD17 som er original i en 24ft fra 1978 og oppover til rundt 85? Eller Yanmar? Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 28.April.2017 Del på Facebook Svart 28.April.2017 (redigert) Jeg har hatt en Nidelv 24 i 12 år nå og det er en super båt å dra på tur med. God liggeplass inne, men lavt under taket. Her er du uansett stort sett bare når du sover, bortsett fra barn som kan ligge å slappe av her. Vet ikke alder på barnet ditt, men N24 har praktiske sofarygger som blir til køyesenger. Mine barn koste seg med å sove der opp til 10-års alder. Lukket toalettrom med septik er som nevnt trangt, men det er der når nøden er størst. uteplassen er der man oppholder seg på tur har hos meg en praktisk u-sofa med bord som kan legges ned til solseng. Kokemuligheter med vask er praktisk plassert og funker supert. Å fiske fra denne burde være uproblematisk. for å få en brukbart eksemplar bør du nok justere budsjettet litt... Jeg tror det er verdt det. Har en N24 til salgs som skal sjøsettes om en uke så om du ønsker å ta en titt (ev bare for å sjekke ut båttypen) så send meg en PM MD17 var vel standard rundt 1980 tror jeg (min er 81-mod med md17 . Noen har MD11 også. holder til i Asker mvh Kk Redigert 28.April.2017 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 28.April.2017 Del på Facebook Svart 28.April.2017 Ksu74 skrev 19 minutes ago: Takker for tips :) Jeg meldte meg inn i Nidelvklubben for et par dager siden. Joda, det minker plassen akter. Jeg tenker jeg ikkje vil oppholde meg mye der :) Det er Nidelv jeg har sett mest på men kan selvsagt ikke uttale meg om noen av de båtene jeg har nevnt. Angående Nidelv og motorer ser jeg at noen har Volvo Penta MD2030 mens noen har MD17. Like mange HK.. Er dette motorer som er blitt byttet ut? Flere har også Yanmar. Er det ikke Volvo Penta MD17 som er original i en 24ft fra 1978 og oppover til rundt 85? Eller Yanmar? Usikker på dette med motorer, men min ble i alle fall levert med VP - gasspaken er en VP, men motoren er en Yanmar som ble satt inn i 2003, men som er fra 1984. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Fjordgrynt II Svart 28.April.2017 Del på Facebook Svart 28.April.2017 Gå for snekken. Bare drivstofflogistikken hvis man planlegger en lengre tur i en liten hurtiggående båt er nærmest uløselig. Så i dette prissegmentet må man velge, tur eller fart. Sitér dette innlegget Link to post
Jadarholm Svart 28.April.2017 Del på Facebook Svart 28.April.2017 Sjekk ut noen sollux 24. De båtene går noe fortere enn andre eldre, billige snekker. Hadde en slik noen år og var veldig fornøyd. Den jeg hadde var ikke veldig pen, men virket bra med en noe nyere perkins 50hk motor. Med den motoren gjorde den 13knop på maks og marsjet på 10. Jeg gjorde et kupp, og fikk den for 15k. Solgte den etter tre år for 27k. Vi overnattet faktisk 10 netter på rad i den båten, funket bra. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 28.April.2017 Del på Facebook Svart 28.April.2017 5/6 knop er veeeldig sakte vist du skal ett stykke med båten? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.