Jump to content

Nugle (bunnplugg) - hvordan hindre at den "gror fast"?

fredriksen

Recommended Posts

Båten til vår sønn har en nugle, eller på "sør-norsk": Bunnplugg for å tappe ut vann ved opplag.

Denne nugla var uråd å skru pluggen ut av, så løsningen ble å ta løs selve nugla. Denne er i messing og jeg vet ikke hvor mange år det er siden sist den ble åpnet, da båten ble kjøpt i fjor. Båten (Winrace 22) er ca 30 år, så nugla kan ha stått lenge uten å være åpnet...

Har kjøpt ny nugle og skal montere denne. Er usikker på om jeg skal smøre pluggen / gjengene slik at det er mulig å skru ut denne når båten skal på land til høsten. Ønsker heller ikke at pluggen skal ha mulighet for å løsne når dieselmotoren gir vibrasjoner under bruk og få en lekkasje når båten er på sjøen :diving:   Ønsker da heller at den ikke lar seg skru ut og at båten fortsatt flyter....

Noen som har erfaring med slike? Hva bruker dere eller skrur dere bare proppen fast uten noe fett / pasta eller lignende. Pluggen i nugla har en kon innerst, så den tetter helt greit uten noe tetningsmiddel, se bilder.

58ff79d92d869_Nugle1.jpg.4e70cb35e3a4d4abdbeac2487412345c.jpg

58ff79e79edf6_Nugle2.jpg.91da964247a6be9c46a0fa842c330fc4.jpg

Liker vel egentlig best å unngå slike hull i bunnen av båten......

:-) steinar

Du får tak i plugg som har firkanthode for fastnøkkel.

Da slipper du problemet med at skrujernet glipper i sporet på pluggen.

Fikk skiftet hele greia på min Uttern for få år siden da pluggen var vrien å få ut.

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Takker for gode svar!  Tror jeg prøver gjengetapevarianten; teflon har vel sjelden festet seg :-)

Ellers var det et greit tips med firkanthode!  Litt større motstand / turbulens vil jeg tro ikke ødelegger for mye i vannstrømmen, det er foreløpig kraft nok i motoren...

:-) steinar

1 hour ago, bellen said:

På denne typen er det konen i hodet som skal tette, og ikke gjengene. Gjengetape hadde ikke vært mitt førstevalg, men det funker sikkert. 

Mulig jeg tok feil vedr. manglende o-ring (?) fordi min har en slik. Men meningen med gjengtape var vel å hindre at den gror fast i gjengene og at den ikke skal løsne

Jeg har en tilsvarende messingplugg i tresnekka. Jeg tar den (selvfølgelig) ut hvert år når båten er på land. Når jeg monterer den igjen setter jeg gjengene inn med vannfast fett. Den har aldri grodd fast hos meg.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...