Jump to content

Tips for kjøp av Saga 29?


Frode Stiansen

Recommended Posts

Naboen lurer på å kjøpe seg en 2001 mod Saga 29. Denne båten er motorisert med en Volvo Penta 41P-A. Oppdaget lekasje av sjøvann på oljekjøler og skroggjennomføringer som må byttes. Ellers småplukk som må utbedres. Noen der ute som har tips til hva som ellers må sjekkes spesifikt for denne typen båt og hvor vil fornuftig pris for denne båten ligge.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett mye på denne båten. Det virkelig gode kjøpet nå; med helt ny kraftig motor, er denne: https://www.finn.no/76616905

 

Dette er en bra utstyrt 2004-modell til 680'. Det har vært solgt flere 2003/2004-modeller til ca 700', så mer enn 650' ville jeg ikke gitt for en 2001-modell. Ville ærlig talt satset på 2003/04.

 

Få spesielle svakheter, men sjekk pumpe på bad for dusjvann, lekkasjer i luker og vindu + det man ordinært sjekker på bla motor. 

 

En helt ny Yanmar er konge!

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Sjekk, men ha i mente kva ei utbering kostar. Alt er ikkje like dyrt å utbetre. Ei pumpe på bad t.d. bør du ikkje tillegge vekt i det heile. Den skifter du ut for småpengar. Riper og sår i plasten derimot skal du tillegge stor vekt. Dette fortel og mykje om bruken, og slikt utbetrar du ikkje for småpeng nei, om du i det heile greier å utbetre det. Kjøper du brukt bil, er vel ikkje motoren det du bør vere mest redd for. På norske vegar greier du ikkje ta veldig mykje ut av den. Men komm igjenn i båt! Her kan du ta ut maksimalt  om  du har hjarte til det, og pengar sjølvsagt.  Ser fleire som køyrer på full pinne frå start til stopp. Ikkje mykje snakk om oppvarming og nedkjøling her nei. Og so har med vinteren då. Rett på land og ikkje noko meir. Ikkje bra, men som oftast går det bra. Men verst av alt, dette er noko du ikkje ser so lett.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er en båt med en del år på baken, dog uten spesielle kjente feil fra verftet. Den var også bygd på en tid da man hadde tid til å gjøre jobben skikkelig.

 

Motor er vel kjent som en "skuddsikker" sak men naturligvis kan du erfare lekkasjer som følge av f.eks. tæringer etc. etter alle disse årene. Om eier har vært båtkyndig, ansvarsfull og ivaretatt servicer etc. er det ikke så mange fallgruber her. Mye kan du lese ut fra servicehistorikken og det generelle inntrykket. Visste f.eks. eier om dette med bunnventilene? Lekkasjen på oljekjøler? Ser det rent og ryddig ut ombord? Finner du nødvendige reservedeler som dieselfilter ombord? Når tid ble batterier byttet? Hvor stort er sinkforbruket på motor?

 

Alt dette bør eier ha klare svar på. Ut over det bestemmer markedet prisen. Er jo bare å gi et fornuftig bud ut i fra det generelle inntrykket.

 

Riper og sår i plast bør det ikke være, enhver eier som har tingene på stell har utbedret slikt etterhvert, om det i det hele tatt har kommet noe slikt av betydning. Om han ikke har gjort det er det grunn til bekymring.

Link to post
Share on other sites

Fjordgubbe skrev for 7 timer siden:

Sjekk, men ha i mente kva ei utbering kostar. Alt er ikkje like dyrt å utbetre. Ei pumpe på bad t.d. bør du ikkje tillegge vekt i det heile. Den skifter du ut for småpengar. Riper og sår i plasten derimot skal du tillegge stor vekt. Dette fortel og mykje om bruken, og slikt utbetrar du ikkje for småpeng nei, om du i det heile greier å utbetre det. Kjøper du brukt bil, er vel ikkje motoren det du bør vere mest redd for. På norske vegar greier du ikkje ta veldig mykje ut av den. Men komm igjenn i båt! Her kan du ta ut maksimalt  om  du har hjarte til det, og pengar sjølvsagt.  Ser fleire som køyrer på full pinne frå start til stopp. Ikkje mykje snakk om oppvarming og nedkjøling her nei. Og so har med vinteren då. Rett på land og ikkje noko meir. Ikkje bra, men som oftast går det bra. Men verst av alt, dette er noko du ikkje ser so lett.

 

Nå spurte trådstarter hva som "spesifikt" må sjekkes på denne båten; dvs er det noen svakheter man skal se etter på en Saga 29. Kan godt hende det er en bagatell å fikse dusjpumpen, men på flere jeg har sett har nettopp denne vært defekt; uten at eier tilsynelatende har brydd seg så mye. De har ikke dusjet eller brukt badet slik.  Avhengig av alder så er dette med luker også noe som er smart å sjekke; pakninger osv, da dette på enkelte modeller har vært lekkasjepunkt. Ellers er det jo dette, som det påpekes, fabrikkbygde kvalitetsbåter.

 

Sånn rent generelle sjekker regner meg med at trådstarter har kontroll på. :wink:

 

Forøvrig synes jeg personlig at en slik type seng i forpigg gir best plass og ikke den tverrstilte varianten, som enkelte har:

9.jpg

 

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Her var det mye gode tilbakemeldinger. Angående dusjpumpen så var det liv i motoren, fikk ikke testet at den pumpet. Denne båten er for salg hos megler og forrige eier er ikke blandt oss lenger så svar på zinkforbruk osv blir vel vanskelig. Skroget så helt ut, ut fra det jeg kunne se da den ligger på vannet. Det jeg reagerte litt på var at kjølevannet/frostvæsken var rustfarget. Var også rustrenninger i nærheten av rorhylsen, Virket som dette har opphav mellom hylsen og skroget. Noen som kjenner videre til dette.

 

 Kan jo liste opp hva jeg fant så kan kanskje dere bedømme fornuftig pris.

 

# Skroggjennomføringer lot seg ikke operere og det var tydelige rustrenner fra spindelen på disse.

# Saltvannslekasje på oljekjøler på motor

# Rustfarget kjølevann/frostvæske

# Gasslanger fra 2003 

# Aktre styrepanel til thruster deffekt

# Dusjarrangement på badeplattform defekt/brukket

# Teak på badeplattform løsnet

# Brukket TV antenne

# Diverse lukelåser defekt

# Kjøleskap og CD/radio var ikke mulig å få liv i.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Saga 29 LS fra 2004. Den har jeg hatt i 5 år. Det er litt forskjell på en 2001 og en 2004 modell, skroget ble modifisert rundt 2002 samt at diametern på rørene i rekke ble økt til 25 mm. Jeg tror ikke Sagaen har noen spesifikt svake punkter i forhold til andre båter, men sjekk følgende: Dokumentert vedlikehold. Selvgjort vedlikehold er OK, men det skal være loggført. Tilstand av gelcoat er allerede nevnt, igjen er vedlikehold et nøkkelord. Boning hvert år? Båten skal selvsagt tas ut av vannet slik at skroget skal sjekkes. Motoren er særdeles solid, men krever selvsagt vedlikehold. Det ble nevnt sinkforbruk på motor, TAMD 41 har ikke sink på motor.  Dersom oljekjøler lekker sjøvann så betyr det at det sannsynligvis har vært synlige saltgjennomslag rundt pakningene en tid før det begynner å lekke, hvorfor ble det ikke utbedret da? Lukter litt dårlig vedlikehold. Elektronikk og navigasjon: Er plotter, ekkolodd, radar, VHF, autopilot etc fra 2001? Skal dette moderniseres/ skiftes så kan du legge på 50 - 100 tusen. Dersom båten har teak på akterdekk / badeplattform bør det sjekkes nøye. Det ksoter fort flere tusen å skifte dette dersom det er ødelagt m. løse bord, dårlige nater etc. Dersom båten har store taklukker må disse sjekkes for bevegelighet og om de er tette. Pris for båten er sannsynligvis rundt 650

Link to post
Share on other sites

Fikk akkurat se listen med feil fra Frode. Her lukter det generelt dårlig vedlikehold. Jeg ville muligens styrt unna hele prosjektet, men prisen må uansett reflektere tilstanden. Ny pris 550. Dersom forrige eier er gått til de evige jaktmarker så betyr det at det er boet / arvingene som selger. De er sannsynligvis interessert i et raskt salg.

Redigert av sigdy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei hvis du skal kjøpe en Saga 29 eller etterfølger så ikke kjøp en uten bakvegg, det gjorde en kjent og han angrer stort i dag for han skulle prøve og bytte den inn for og kjøpe en makan med bakvegg og blei overrasket da han fikk presentert mellomlegget. 

Nå kommer sommeren?

Link to post
Share on other sites

Frode Stiansen skrev for 4 timer siden:

Ser for meg 600k kan være en realistisk pris. Da er det noe å reparere for. Hva syns almenheten? Skroget, luker og interiør virket som greit ivaretatt.

 

Du kan nå prøve på 550 i første omgang, det synes som om påløpte feil ikke har blitt reparert etterhvert som de har oppstått og da kommer det nok mer på lista når du begynner å bruke båten. SÅnt for teller litt om eiers forhold til både kosmetiske og ikke-kosmetiske ting. Alle lukelåsene ødelegges f.eks. ikke samtidig og teaken medfører en del arbeid for å få reparert ja.

 

Ta også en nøye titt på de øvrige båtene av samme type som ligger for salg. Det kan medføre at du endrer oppfatning, f.eks. går for en nyere modell. Det er vel litt prutingsmonn der også.

Link to post
Share on other sites

Eieren av den NB 840 burde tørka kameralinsa før han startet å ta bilder. Sånt selger dårlig.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

sigdy skrev for 5 timer siden:

Jeg har en Saga 29 LS fra 2004. Den har jeg hatt i 5 år. Det er litt forskjell på en 2001 og en 2004 modell, skroget ble modifisert rundt 2002 samt at diametern på rørene i rekke ble økt til 25 mm. Jeg tror ikke Sagaen har noen spesifikt svake punkter i forhold til andre båter, men sjekk følgende: Dokumentert vedlikehold. Selvgjort vedlikehold er OK, men det skal være loggført. Tilstand av gelcoat er allerede nevnt, igjen er vedlikehold et nøkkelord. Boning hvert år? Båten skal selvsagt tas ut av vannet slik at skroget skal sjekkes. Motoren er særdeles solid, men krever selvsagt vedlikehold. Det ble nevnt sinkforbruk på motor, TAMD 41 har ikke sink på motor.  Dersom oljekjøler lekker sjøvann så betyr det at det sannsynligvis har vært synlige saltgjennomslag rundt pakningene en tid før det begynner å lekke, hvorfor ble det ikke utbedret da? Lukter litt dårlig vedlikehold. Elektronikk og navigasjon: Er plotter, ekkolodd, radar, VHF, autopilot etc fra 2001? Skal dette moderniseres/ skiftes så kan du legge på 50 - 100 tusen. Dersom båten har teak på akterdekk / badeplattform bør det sjekkes nøye. Det ksoter fort flere tusen å skifte dette dersom det er ødelagt m. løse bord, dårlige nater etc. Dersom båten har store taklukker må disse sjekkes for bevegelighet og om de er tette. Pris for båten er sannsynligvis rundt 650

 

Viktigast er korleis det er utført og kvaliteten på arbeidet. Mykje viktigare enn denne dokumentasjonen på det ein har gjort sjølv. Har aldrig dokumentert sjølvgjort. Kva skulle det tene til? Har ein hatt fagfolk til arbeidet derimot, er dokumentasjonen viktig, sjølvt om den seier lite om kvaliteten på arbeidet. Derfor, gå nøye over båten på land, og ha med ein som har mykje meir greie på det enn deg sjølv! Ikkje bry deg om bagateller, men det som kostar. Skrogskadar vert det juksa fælt med. Det er ikkje berre å sparkla over. Kven ville gjort det med bilen som kostar langt mindre?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...