Gudrun Startet 25.April.2017 Del på Facebook Startet 25.April.2017 Leser hos nrk.no (Østfold) det er funnet flere giftampuller fra krigens dager i sjøkanten. https://www.nrk.no/ostfold/advarer-mot-giftampuller-ved-kysten-1.13488614 Sitér dette innlegget Link to post
Airbag420 Svart 25.April.2017 Del på Facebook Svart 25.April.2017 Jøss, merkelig opplegg og dumpe dette i vannet, men var vell slik det blei gjort på den tiden. Da er det bare og passe på! Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 25.April.2017 Del på Facebook Svart 25.April.2017 Google litt på hva som ble dumpet bland annet utenfor Arendal så er det nok verre(sennepsgass i store skip). Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Vantro Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 Nå brukte de allierte matfatet vårt(sjøen) som dumpingplass etter krigen. Alt som var tysk gikk "på båten" og deretter i havet. Kjent som ukjent. Det ble opprettet store dumpeplasser for ammunisjon og kjemiske stridsmidler (og annet snafs) flere steder på den norske, svenske, danske og baltiske kysten. Noen enorme som feks Arendal (som nevnt), noen spesielle som revlingen (Oslo fjorden). Den totale oversikt får vi nok aldri. Men det er på det rene at noen steder ble det dumpet skikkelig sinte saker (på danske kysten feks). Funnene i oslofjorden er ikke nye, giftampuller har drevet i land i oslofjorden rundt Jeløya i mange mange år etter krigen og gjør det fortsatt. Disse stammer mest sannsynlig fra dumpefeltet på revlingen. Det er kjent at slike, som er svært giftige, ble dumpet i skipslast der og i Danmark/England. Arendal ble nevnt, men såvidt meg bekjent er det der dumpet mange skip med hovedsakelig tyngre ammunisjon inkl kjemisk amm(sennepsgass med mer) og dette ligger nokså dypt (400+ meter). Det er med andre ord større fare for avgivelse til miljøet enn at det kommer opp. Problemet med revlingen og de danske/engelske feltene er at der er det senket ting som flyter opp fra tid til annen. I Danmark og England har man eksempler der fiskere får slike ting i trålen fra tid til annen (selv om de stort sett har lært å holde seg unna disse plassene med redskapen). Det kjedelige er at kunnskapen om virkningene av dette og tilstanden på det som er dumpet er for lav. Det skal vi nok få lære mer om etterhvert, muligens på måter vi ikke liker. Dessverre...... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 Jøss, der var det en "Nesten navnebror" gitt Ja, det kan bli en stygg lærdom for kommende generasjoner dette. Nå håper man vel at vann-utskiftingen i Skagerrak er så stor at dette ikke vil gi de største miljømessige problemer, men det er antagelser og man vet ikke sikkert. En ting som i hvert fall er sikkert er at danske fiskere fra tid til annen har vært svært uheldige, fått denne dritten i trålen og kommet dødssyke til land. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
VannTro Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 Her er et Brennpunkt program fra 2013 om problemet både globalt og i nærområdene våre ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Eureka Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 Krig er noe forbanna dritt. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 Sjøen er blitt brukt som søppelplass i alle tider, både før og etter offentlig renovasjon kom! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Rolf Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 -morten- skrev 30 minutes ago: Sjøen er blitt brukt som søppelplass i alle tider, både før og etter offentlig renovasjon kom! Øyboerne på disse kanter hadde en enkel tilnærming til alt som hadde med skrot og avfall å gjøre: "Det som ikke brenner, det synker. Og det som ikke synker, det brenner" Vil vel tro at det samme ble gjort langs hele kysten. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Barbaria Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 Kanskje dette har noe med saken å gjøre: https://www.gjengangeren.no/forsvaret/horten/nyheter/forsvaret-advarer-det-kan-komme-rystelser-og-hoye-dronn/s/5-76-520733 Ikke umulig at dykkere kan ha rotet bort i noe som flyter opp. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Vantro Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 (redigert) Nei se der vi er vist flere (som er) van(n)tro God link du kommer med der nesten navnebror. Har sett den og flere. Får litt hakeslepp av omfanget i våre nære områder. Som du sier har jo vannutskiftning(og flere forhold) betydning så vi får ha tillit til at de som sto bak hadde nødvendig fagkunnskap og at det går bra. Vil tro at en landbasert destruksjon av det som er senket ville hatt et vesentlig annet farepotensiale og at det veide tungt når valget om senking ble tatt. Finnes eksempler på at slike laster har skapt stygt trøbbel på land/overflaten (Italia, -kjemisk last og massedød) (diverse "norske" skipseksplosjoner med massedød, -Bergen, Oslo, Lakselv, Canada og USA) så "all in all" kanskje beste løsning ble valgt likevel? -Men.. Det er mye annet rart "der nede" som vi kan være like redde for. Sett bort fra kraken og draugen , kan jeg nevne i fleng men ikke uttømmende, diverse senkede ubåter (eks Fedje og diverse store nasjoner med og uten reaktor), diverse forliste fartøy med kjemikalier og annet "festlig". -Og som flere har nevnt "what not" som er dumpet/senket og "glemt overbord" gjennom tideneog så kan vi se resten av verden i bildet, kloakk, industri..... "lastenes sum er konstant" eller er summene av disse lastene kontant(sånn plutselig)? Effekter som virker sammen? Over tid? Plutselig påvirkning? Det er der, vi får gjort lite med det. -Bortsett fra å disiplinere våre medmennesker om at dette må vi slutte mer og mer med (å bruke vannet som søppelspann). I mellomtiden får vi la være å bekymre oss for mye i hverdagen om disse tingene, det får ikke skygge for "det gode liv på bølgene" Nyt kommende båtsesong Redigert 26.April.2017 av Vantro Rykkleif (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.