Capt.Yorgoz Startet 25.April.2017 Del på Facebook Startet 25.April.2017 Forsøker å spørre i egen tråd. Jeg har slitt med min D4 fra 07 som jeg kjøpte brukt for 1,5 år siden. Den starter bare noen få ganger. Dvs. Når jeg slår på bryteren merket varme (gammel modulator) så lyser den rødt men absolutt ingenting skjer. Den har stått på med lys et helt døgn, men helt uten å gi livstegn. Så dagen etterpå, starter den med en gang. Har lest på forumet om å generere feilkoder med å koble bort drivstoffpumpen for så å starte den 5 ganger. Da ligger det 5 nye koder å den evt. Gamle koden er slettet siden den bare kan lagre 5 om gangen. Målt god spenning over 12V så det kan ikke være dette heller. Startet den med motor i gang ca 13,6 V men still no cigar. Har kjøpt ny gløde gitter å har glødeplugg fra en annen D2 som jeg tenker å prøve. Kjøpte service kit med pakninger til brenn kammeret så jeg tenker åpne den. Men har dere noen tips til hva jeg burde se etter? Noen andre som har opplevd samme symptomer? Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 25.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2017 Fant et bilde av en annen varmer der er det montert noe som ikke jeg har. Montert på min D4. Jeg tok ut D2 å satte dit en D4 bare. Hva er dette? Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 25.April.2017 Del på Facebook Svart 25.April.2017 Lyddemper for innsuget. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.April.2017 Del på Facebook Svart 25.April.2017 Hvis du kjøper modulator 801, på feks maritim. Så kan du lese av feilkoder. Den har også digital temperaturen stilling. Dermed blir det mye enklere å oppnå ønsket temperatur i båten. https://www.maritim.no/eberspacher-digitalmodulator-801-airtronic#.WP_AOP_a3xA Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Capt.Yorgoz Svart 25.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2017 Bjørn Løvjomås skrev 1 time siden: Hvis du kjøper modulator 801, på feks maritim. Så kan du lese av feilkoder. Den har også digital temperaturen stilling. Dermed blir det mye enklere å oppnå ønsket temperatur i båten. https://www.maritim.no/eberspacher-digitalmodulator-801-airtronic#.WP_AOP_a3xA Ja jeg skal kjøpe meg en sånn det er uansett en bra oppgradering Frehau skrev 1 time siden: Lyddemper for innsuget. Aha! ? tenkte meg noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Disisel Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 spray kontaktene på modulator og og på den store kontakten med WD40, det kan være dårlig kontakt på en av koblingene dine. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 (redigert) Jeg hadde lignende problem. Da var det delvis brudd i strømkabelen til varmeren. Når batteriene var topplaset fikk den akkurat nok strøm til å starte. Redigert 26.April.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 26.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2017 Disisel skrev 20 minutes ago: spray kontaktene på modulator og og på den store kontakten med WD40, det kan være dårlig kontakt på en av koblingene dine. Bitteliten skrev 17 minutes ago: Jeg hadde lignende problem. Da var det delvis brudd i strømkabelen til varmeren. Når batteriene var topplaset fikk den akkurat nok strøm til å starte. Takker så mye for innspill. skal ned i båten i ettermiddag å gå over ledningsnettet Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 Bitteliten skrev 44 minutes ago: Jeg hadde lignende problem. Da var det delvis brudd i strømkabelen til varmeren. Når batteriene var topplaset fikk den akkurat nok strøm til å starte. Dersom det er for lite strøm som er problemet (feks ved for lite tverrsnitt på kablene) så kan det hjelpe å ha motoren i gang (= lading /14,4v) når den skal startes... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Capt.Yorgoz Svart 27.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2017 Da har jeg begynt med service på denne. Sila ser helt fin ut men glødeplugg har tidligere blitt utsatt for vold. Her er ledningene tydelig vridd å isolasjonen er trukket fra enden. Skiftet denne. Det var en del sot i forbrenningskammeret, men langt fra så mye at jeg skulle tro det hadde noe å si. Rett ved siden av diesel tilførsel å sila. Ser jeg hvite klumper etter forbrenningen prøver å få dette med på bildet har fyllt kammeret med wd40 å lar dette stå en stund. Skifter flammesensor samtidig. Ser såpass bra ut denne varmeren så hvis styreenhet er kaputt så tror jeg det vil lønne seg å bytte bare denne. Litt ulyd fra viften når den virker det er noe lagerlyd fra denne. Noen Quick fix på den? Se gjerne på bilder å gi tilbakemeldinger på hva dere tror. Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 27.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2017 Har lest et sted at dette er den gamle styreenheten. Fordi den har temp sensor på utsiden å har glatt beskyttelse over kabelstokken. Så dette er en Wherle å ikke Hella. Stemmer dette? Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 28.April.2017 Del på Facebook Svart 28.April.2017 Bildet viser en Wherle styrenhet. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 28.April.2017 Del på Facebook Svart 28.April.2017 (redigert) Alle som har en Ebespächer Airtronic bør se denne videoen. Den forklarer de mest vanlige feilene, symptomene og utbedringene. Veldig informativ ! https://youtu.be/T-YHv3DTueY Redigert 28.April.2017 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Capt.Yorgoz Svart 28.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2017 Da er den montert, startet på første forsøk, ryker ikke å varmer som bare det. Men vil dette holde?! Følg med i neste episode.. ? Takk for tilbakemeldinger. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.April.2017 Del på Facebook Svart 28.April.2017 Ofte går disse viftemotorene for sent. Da soter de veldig. Det har skjedd med alle mine brennere. Men de går ca 6000 timer i året. Levetiden på ei slik vifte er 6 -7000 timer. Så hvis du hører lagerlyd er det nok ikke lenge før den stopper igjen. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Capt.Yorgoz Svart 28.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2017 Bjørn Løvjomås skrev for 2 timer siden: Ofte går disse viftemotorene for sent. Da soter de veldig. Det har skjedd med alle mine brennere. Men de går ca 6000 timer i året. Levetiden på ei slik vifte er 6 -7000 timer. Så hvis du hører lagerlyd er det nok ikke lenge før den stopper igjen. Ja det kan tenkes den går på lånt tid. Vet du om det kan repareres eller må det byttes? Tenker bestandig rep. Før skifte ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.April.2017 Del på Facebook Svart 28.April.2017 D4 er i følge eksperter betydelig mindre sotutsatt enn D5. Det som er viktig er å kjøre de opp på maks i 10 -15 minutter før de skrus av. Da får de brent seg rene Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.April.2017 Del på Facebook Svart 28.April.2017 Det er ganske enkelt å skifte viftemotor. De koster ca 6000 kr mener jeg å huske. Hvis du kan få lånt deg en optisk turteller. Så kan du sjekke rpm.. De skal ligge på ca 5000 rpm. Min lå helt nede på 3000. Da soter de fælt. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Brigg Svart 28.April.2017 Del på Facebook Svart 28.April.2017 Jeg har sett en beskrivelse på nett (på engelsk) over hvordan man bytter lagre og børster på viftemotoren til D4. Dette virker å være fullt ut overkommelig å gjøre selv, og om man har tid til å vente en uke på levering av lager og børster fra utlandet trenger delekostnaden ikke bli værre enn en hundrelapp eller to. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Capt.Yorgoz Svart 28.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2017 Brigg skrev for 2 timer siden: Jeg har sett en beskrivelse på nett (på engelsk) over hvordan man bytter lagre og børster på viftemotoren til D4. Dette virker å være fullt ut overkommelig å gjøre selv, og om man har tid til å vente en uke på levering av lager og børster fra utlandet trenger delekostnaden ikke bli værre enn en hundrelapp eller to. En tilbakemelding helt etter min smak! Skal jammen meg fikse det selv. ? varmeren fungerer etter servicen i går så det er ingen hast. Bare bråker litt fra vifta. Ryker nesten ikke av det hele tatt. Har en ekstra D2 som skal få seg en overhaling så har jeg en på lur hvis jeg knoter til å ødelegge vifta. Bjørn Løvjomås skrev for 6 timer siden: Det er ganske enkelt å skifte viftemotor. De koster ca 6000 kr mener jeg å huske. Hvis du kan få lånt deg en optisk turteller. Så kan du sjekke rpm.. De skal ligge på ca 5000 rpm. Min lå helt nede på 3000. Da soter de fælt. Finner den på ebay til 2600,- Intressant tips i fht. Vifte hastiget. Skal sjekke hva den ligger på. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 28.April.2017 Del på Facebook Svart 28.April.2017 Her er beskrivelse jeg viste til i forrige innlegg. Veldig detaljert og godt forklart. https://www.letonkinoisvarnish.co.uk/Eberspacher_Blower.html Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hulda Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 Eber'n vår begynner å støye en smule i viften. Linken til Brigg lagt inn i favoritter. Overhaling i kjeller'n kommende vinter. Den ble installert 21.05.2010, og har nokså mange timer på baken. Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 29.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2017 Brigg skrev for 10 timer siden: Her er beskrivelse jeg viste til i forrige innlegg. Veldig detaljert og godt forklart. https://www.letonkinoisvarnish.co.uk/Eberspacher_Blower.html Hulda skrev 59 minutes ago: Eber'n vår begynner å støye en smule i viften. Linken til Brigg lagt inn i favoritter. Overhaling i kjeller'n kommende vinter. Den ble installert 21.05.2010, og har nokså mange timer på baken. Ser ut som en meget grei fremgangsmåte. Men skulle gjerne hatt dimensjoner på lagrene til D4 motor da dette er en D2. Ellers ser jeg på ebay får vi kjøpt bare motoren til en 500 lapp med levering. Så hvis jeg skulle slumpe til å ødelegge den så finns det rimelig erstatning hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 Viftemotorhastighet på Airtronic D4 er ca 4400 rpm på full effekt. Dersom hastighet minsker/øker med mer enn ca 10% i mer enn 30 sek., genereres en feikode i 30-serien.(33). Veiledende pris hos forhandler for komplett viftemotor klar til å skru på plass er kr 2625,- ink. mva Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 29.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2017 Startet i dag på dag nr.2 dette ser lovende ut. Ikke mulig å få start på den dagen derpå. Nesten som skipperen det. Hvis den fyrer 5 dgr så sier jeg meg meeeget fornøyd med reparasjonen. I.M.S. skrev for 6 timer siden: Viftemotorhastighet på Airtronic D4 er ca 4400 rpm på full effekt. Dersom hastighet minsker/øker med mer enn ca 10% i mer enn 30 sek., genereres en feikode i 30-serien.(33). Veiledende pris hos forhandler for komplett viftemotor klar til å skru på plass er kr 2625,- ink. mva Meget mulig at vifta kan ha vært synderen. Den lager en del lagerstøy. Må bite i eplet å kjøpe meg en sånn 801 modulator så jeg slipper å gjette fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.