Snusmumrikken Startet 27.April.2017 Del på Facebook Startet 27.April.2017 Hei! Har noen erfaringer med disse motorene? Har pr. Idag en 90HK, og vurderer å oppgradere. Har noen tabell på bensinforbruk med forskjellige turtall? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Snusmumrikken Svart 27.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2017 Holder meg greit i plan ved ca 3500 omr. og da bruker jeg ca 18-19L i timen på marsj (ca 18 knop). Båten går utrolig raskt opp i plan, selv med 3-4 personer + utstyr, så denne motoren er mer en god nok. Eneste grunnen for oppgradering er grunnet høyere toppfart og et ønske om en mer økonomisk marsjfart. Er bare nysgjerrig på hvor mye den motoren bruker på WOT. Ser du bort ifra 2+2 systemet (der to forgassere ikke har idle jets, så kun t sylindre igang mellom fra idle til 1800-2200 rpm) så er det en 90HK med en ekstra sylinder. Min har 1386CC, den har 1848CC. Altså akkurat 33% større. Kan jeg da regne med at den bruker 33% mer fuel på samme turtall? Hørt at overgangen mellom 2 til 4 kan være litt røff. Ellers hørt at de har en røff idle, men det samme sier de om min motor, og den er ganske rolig til å være en totakter. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Snusmumrikken Svart 28.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2017 . Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Snusmumrikken Svart 1.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 Kjøpte en slik til en latterlig lav pris. Komp. På 9/9.1 bar på alle sylindre. Lover godt. :-D Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Snusmumrikken Svart 31.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 (redigert) Testet idag. Ville komme med en tilbakemld for å "avlive" noen myter rundt denne motoren... Den veier 160KG "dry", har et volum på 1848CC og har 100/115/125HK - kommer ann på modellen, men grunnblokken er lik på nevnte modeller. Den er utrolig rolig på idle, og i gir ved lavt turtall. Selv om kun 2 av fire sylindre kjører så er motoren både stille (sammenlignet med Yamaha 60, 40, Mercury 30/50/60 og 90) og veldig rolig mtp vibrasjon. Merket at det ikke var så mye "risting" i båten med denne motoren montert, sammenlignet med andre båter jeg har hatt, og når jeg hadde en 90HK mercury. Så er ble veldig fornøyd med det. Idler på ca 850 rpm i fri, og ca 750 rpm i gir. Overgangen fra 2 til 4 sylindre merkes da turtallet får fra 2400-2600 til 3800 veldig fort, men man ligger jo allerede i plan nesten, så annet enn mer fart så merkes det ikke. Var ikke en spesiell "røff" overgang, ble utrolig overrasket, og lettet på samme tid. Var ikke en ubehagelig overgang og var uproblematisk å skru ned turtallet til ca 3000 for alle sylindre. Den motoren skal ha 4750-5250 RPM. Jeg fikk 5400 RPM med en litt for liten propell, men motoren opplevdes som stillere sammenlignet med 90HKen jeg hadde før. Ellers en kvikk og rask motor. Bruker Quicksilver sin egen totaktolje og da er dårlig lukt og mye røyk ikke eksisterende annet enn en liten røyksky de første 5 sekundene ved oppstart. Alt i alt - veldig fornøyd. Har noen andre noen erfaringer med samme motor, så gjerne hyl ut, samme gjelder dersom noen har en skjerma, eller en tabell over bensinforbruk ved X turtall. Denne erfaringen er basert på totaktere. Har ikke mye sammenligningsgrunnlag for 2T vs nyere 2T eller 4T. Redigert 31.Mai.2017 av Snusmumrikken (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
andk Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Bra notat. Interessant den betraktningen knyttet til sylinder kuttene!! Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 31.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Ja, utrolig hvor mye rart man finner på nettet. Ble jo litt skeptisk når jeg leste av overgangen mellom 2 til 4 sylindre gjorde at folk som satt på vannski bak, datt av.. Men utifra det jeg har fått testet og vite idag - så er det ren og skjær tull tvers igjennom. Nå virker det som om denne motoren ikke har hatt altfor mange timer på tellerne. Selger nevnte at den ble først tatt i bruk i 2004/2005. Er enten reelt, eller bare tøv. Men siden motoren virker så bra som den gjør, så bryr jeg meg egentlig ikke heller. :-) Spennende design 2+2 sylindre er. De to øverste sylindrene er i bruk ved lavt turtall, alle fire ved høyere turtall. Greit for fisking og trolling med en totakter. :) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.