Arriva2252 Startet 27.April.2017 Del på Facebook Startet 27.April.2017 Hei, Har noen tips på hva som skal være koblet på startside og forbruk? Slik det er idag på min båt er det kun startmotor som går på startbatteri. Ellers er resten av båtens elektronikk koblet på forbruksbatteri inkludert tilt osv. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 27.April.2017 Del på Facebook Svart 27.April.2017 Jeg har også to batteri (banker) koblet på samme måte som deg. Personlig så synes jeg det er den beste måten, men noen er sikkert uenig. Begrunnelsen min for å ha det slikt er at jeg kan kjøre forbruksbatteriet helt ned og allikevel ha mulighet til å starte motor. Vet noen som har truster på startbatteri for å ha mest mulig kapasitet tilgjengelig til forbruk, men jeg vil ikke ha det for å få start på motor er det aller viktigste for meg. Selvfølgelig om du er litt strømkyndig og har monitorering på startbatteri så greit nok, men det krever at du følger med. Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 27.April.2017 Del på Facebook Svart 27.April.2017 Jeg har ankervinsjen på startbatteriet. Er da trygg på at jeg får opp ankeret etter landligg (er oftest i uthavn). Den kjøres ikke før motor er startet. Startbatteriet lades også først opp når motor er i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 27.April.2017 Del på Facebook Svart 27.April.2017 HansO skrev 4 minutes ago: Jeg har ankervinsjen på startbatteriet. Er da trygg på at jeg får opp ankeret etter landligg (er oftest i uthavn). Den kjøres ikke før motor er startet. Startbatteriet lades også først opp når motor er i gang. Det hørtes lurt ut. Hadde jeg hatt ankervinsj så ville nok jeg også koblet det på den måten. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 27.April.2017 Del på Facebook Svart 27.April.2017 Som Hans O, har jeg ankerwinch tilkoblet startbatteriet 75Ah. Ellers er alt tilkoblet forbruksbatteri som består av 4X160Ah Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.April.2017 Del på Facebook Svart 27.April.2017 Har trøster og ankervinsj på startbatteri. Men startbatteriet er da to batterioer iom at jeg har ett eget batteri som er koblet sammen med startbatteriet foran ved trøsteren. Bruker aldri hverken vinsj eller trøster uten å ha startet motoren så jeg syns det er en grei løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 28.April.2017 Del på Facebook Svart 28.April.2017 I tillegg bør VHF og lensepumpe henge på startbatteri, foran hovedbryter. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgrynt II Svart 28.April.2017 Del på Facebook Svart 28.April.2017 (redigert) Det virker fornuftig som flere skriver, at de har lagt thrustere og ankerwinchen på startbatteriet. Både thrustere og ankerwincher er "ampere-guzzlers" som krever mye strøm i korte perioder, og da er startbatteriet bedre egnet enn forbruksbanken, som er designet for lavere strømuttak over lengre tid til "snille" strømbrukere. I tillegg kan kraftig maskineri som både thrustere og ankerwinch er, skape sterk elektrisk støy og "spenningsspikre" inn på forbruksnettet, og det ønsker man ikke inn på DAB-radioen, kartplotter og VHF-en. Redigert 28.April.2017 av Fjordgrynt II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 28.April.2017 Del på Facebook Svart 28.April.2017 I tillegg er det greit å ha overvåking på batteriene. Enten batterimonitor eller et enkelt voltmeter Sitér dette innlegget Link to post
Arriva2252 Svart 9.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2017 Takker så mye for alle gode råd? Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 9.Juni.2017 Del på Facebook Svart 9.Juni.2017 Litt forskjellige løsninger her ser jeg. Selv har jeg ankervinsj på startbatteri, samt endel funksjoner som er koblet opp mot tenning på, slik som lanterner, autopilot, vindusviskere og annet som er ment å fungere under fart. Kjøleskap, radio, TV, VHF, Vannpumper, WC-system m.m. er koplet på forbruksbanken. Ankervinsj krever ikke tenning på, men hovedbryter må slås på. Viktig å kunne stramme inn på ankeret uten å starte motoren syns ihvertfall de jeg reiser med, som ellers våkner... Siden min båt ligger på vannet i lange perioder, uten særskilt tilsyn siden jeg er sjømann, er alt av lensepumper (også de fra dusjer og vasker) koplet direkte på forbruksbatteriet. Dersom jeg har benyttet ankervinsj ved tillegging lar jeg motoren svive litt lengre for å lade opp så jeg er sikker på å få start. Min trøster er 24v og har sin egen batteribank med egen dynamo, så den går helt utenom dette. Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Lars H. Svart 9.Juni.2017 Del på Facebook Svart 9.Juni.2017 Javi skrev On 28.4.2017 at 11.14: I tillegg bør VHF og lensepumpe henge på startbatteri, foran hovedbryter. Jeg har egne vendere på både VHF og pumpe slik at dersom det ene batteriet skulle gå tomt, er det bare å bruke pekefingeren og vippe over en bryter for å velge det andre batteriet. Ellers er startbatteriet kun til start og vinsj. Truster går på et semitraction forbruksbatteri med tilsammen 2000A CCA. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Marwin Svart 10.Juni.2017 Del på Facebook Svart 10.Juni.2017 Jeg har en litt annen løsning: VHF og lensepumper går utenom hovedbryter fra forbruksbanken. Startbatteriet (110 Ah) er kun til start. Har to rimelige std. blybatterier til forbruk, paralellkoblet med eget batteri ved baugtruster og eget batteri til aktertruster... Tilsammen nesten 400 Ah til forbruk! (Ankervinsjen er også tilkoblet denne, men meget sjelden i bruk.) Med en enkel startkabel (for bil) kan jeg koble sammen alle batteriene hvis det skulle være nødvendig. Sikkert at spes. forbruksbatterier ville ha gitt bedre forbruksbank, men ved å bruke rimelige standardbatterier og skikkelig vedlikehold av disse, tviler jeg på om annet ville ha gitt bedre batteriøkonomi i det lange løp. Samt at det er enklere å lade like batterier. (Og, peakstrøm gjennom hovedbryterne er betraktelig lavere pga trusterbatteriene.) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Kjellg Svart 10.Juni.2017 Del på Facebook Svart 10.Juni.2017 (redigert) Marwin skrev 34 minutes ago: Jeg har en litt annen løsning: VHF og lensepumper går utenom hovedbryter fra forbruksbanken. Et rent teknisk spørsmål: Er klar over dette med Vhf og Lensepumpe utenom hovedbryter. Lensepumpe ser jeg jo klar årsak for, men Vhf - klarer ikke å se det rent tekniske hvorfor denne skal utenom hovedbryter. Hva er årsaken til dette? Mulig jeg spør teit, men eneste årsak jeg ser er kabelbrudd eller at hovedsikring sprenges.. Er det noe jeg ikke ser? Har selv begge deler direkte på batteri av gammel vane. Om man har Vhf på eget batteri så skjønner jeg, men ikke om den er på forbruksbank. Redigert 10.Juni.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 10.Juni.2017 Del på Facebook Svart 10.Juni.2017 Var koblet slik fra Viknes... (Med det lille strømforbruket denne har, spiller det ingen rolle.) Men, det sikreste ville selvsagt ha vært å ha et eget lite batteri til VHFen, plassert høyere i båten... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Kjellg Svart 10.Juni.2017 Del på Facebook Svart 10.Juni.2017 (redigert) Marwin skrev 8 minutes ago: Var koblet slik fra Viknes... (Med det lille strømforbruket denne har, spiller det ingen rolle.) Men, det sikreste ville selvsagt ha vært å ha et eget lite batteri til VHFen, plassert høyere i båten... Begynte bare å tenke litt ;) , har bare sett at mange sier at den skal utenom hovedbryter, men ser ikke rent teknisk hvorfor. Mulig det er jeg som tøver nå og ikke ser årsaken, da utenom kabel- eller sikrings brudd selvsagt. Men begge deler kan du jo få selv om den er koblet direkte på batteriet. Redigert 10.Juni.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 10.Juni.2017 Del på Facebook Svart 10.Juni.2017 (redigert) HAR sett eksempler på at hovedbryter har tatt kvelden... Dahh er det sikkert bra at VHFen er koblet direkte... Redigert 10.Juni.2017 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Kjellg Svart 10.Juni.2017 Del på Facebook Svart 10.Juni.2017 Marwin skrev 25 minutes ago: HAR sett eksempler på at hovedbryter har tatt kvelden... Dahh er det sikkert bra at VHFen er koblet direkte... Selvsagt, færre feilkilder. Takker :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Juni.2017 Del på Facebook Svart 10.Juni.2017 Om alt annet i elektrisk i båten svikter, er det jo greit å ha strøm til VHF'n fra det batteriet som ennå har en rest av strøm igjen etter at pumpen har kjørt batteriene mot null? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Marwin Svart 10.Juni.2017 Del på Facebook Svart 10.Juni.2017 Jøssda. Klart det. Men det spørs HVOR mye sikkerhet du skal ha.... Med et høyt-montert VHF-batteri med separat lading er du sikret mot dette også. (Har du i tillegg en nødpeilesender hengende på deg, er du enda sikrere (og 400kr/år fattigere :-). ) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Roger jo Svart 10.Juni.2017 Del på Facebook Svart 10.Juni.2017 I forrige århundre strøk en til eksamen hvis en ikke koplet VHF direkte til batteriet. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kjellg Svart 10.Juni.2017 Del på Facebook Svart 10.Juni.2017 Roger jo skrev 2 minutes ago: I forrige århundre strøk en til eksamen hvis en ikke koplet VHF direkte til batteriet. Har hørt det, men har ikke skjønt teknisk hvorfor det skulle være slik. Da er det jo bedre som larsh sier, strøm fra valgbar kilde eller som Marwin sier, eget batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Juni.2017 Del på Facebook Svart 10.Juni.2017 (redigert) Kjellg skrev 10 minutes ago: , men har ikke skjønt teknisk hvorfor det skulle være slik. Da er det jo bedre som larsh sier, strøm fra valgbar kilde eller som Marwin sier, eget batteri. Filosofien er med direkte til batteriet er det at ingen ting kan gå i stykker. som brytere og vendere kan gjøre. Eget batteri er OK bare det får lading, jeg har den ene VHF`n koplet til startbatteriet til aggregatet.. Redigert 10.Juni.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kjellg Svart 10.Juni.2017 Del på Facebook Svart 10.Juni.2017 Roger jo skrev 1 minute ago: Filosofien er med direkte til batteriet er det at ingen ting kan gå i stykker. som brytere og vendere kan gjøre. Eget batteri er OK bare det får lading, jeg har den ene VHF`n og koplet til startbatteriet til aggregatet.. Jeg har nå direkte på forbruk, men har i tillegg en bærbar, dog uten dsc. Men så har jeg både flåte og drakter så helt hysterisk skal jeg ikke bli :) Eller, kanskje jeg er det allerede ;) Men jeg bruker båten hele året i havet utenfor tromsø, og kan til tider gå 1 time uten å se andre båter. Så har jeg en gummibåt liggende i rommet så jeg tror jeg er bra sikret :) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Juni.2017 Del på Facebook Svart 10.Juni.2017 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.