Jump to content

Batterier, hva skal være koblet på startside og forbrukside?


Arriva2252

Recommended Posts

Jeg har også to batteri (banker) koblet på samme måte som deg. Personlig så synes jeg det er den beste måten, men noen er sikkert uenig. Begrunnelsen min for å ha det slikt er at jeg kan kjøre forbruksbatteriet helt ned og allikevel ha mulighet til å starte motor. Vet noen som har truster på startbatteri for å ha mest mulig kapasitet tilgjengelig til forbruk, men jeg vil ikke ha det for å få start på motor er det aller viktigste for meg. Selvfølgelig om du er litt strømkyndig og har monitorering på startbatteri så greit nok, men det krever at du følger med. 

Link to post
HansO skrev 4 minutes ago:

Jeg har ankervinsjen på startbatteriet. Er da trygg på at jeg får opp ankeret etter landligg (er oftest i uthavn).

Den kjøres ikke før motor er startet. Startbatteriet lades også først opp når motor er i gang.

 

 

Det hørtes lurt ut. Hadde jeg hatt ankervinsj så ville nok jeg også koblet det på den måten.

Link to post
Guest Avmønstret#

Har trøster og ankervinsj på startbatteri. Men startbatteriet er da to batterioer iom at jeg har ett eget batteri som er koblet sammen med startbatteriet foran ved trøsteren. 

 

Bruker aldri hverken vinsj eller trøster uten å ha startet motoren så jeg syns det er en grei løsning. 

Link to post

Det virker fornuftig som flere skriver, at de har lagt thrustere og ankerwinchen på startbatteriet. Både thrustere og ankerwincher er "ampere-guzzlers" som krever mye strøm i korte perioder, og da er startbatteriet bedre egnet enn forbruksbanken, som er designet for lavere strømuttak over lengre tid til "snille" strømbrukere. I tillegg kan kraftig maskineri som både thrustere og ankerwinch er, skape sterk elektrisk støy og "spenningsspikre" inn på forbruksnettet, og det ønsker man ikke inn på DAB-radioen, kartplotter og VHF-en.

Redigert av Fjordgrynt II (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Litt forskjellige løsninger her ser jeg.

 

Selv har jeg ankervinsj på startbatteri, samt endel funksjoner som er koblet opp mot tenning på, slik som lanterner, autopilot, vindusviskere og annet som er ment å fungere under fart.

 

Kjøleskap, radio, TV, VHF, Vannpumper, WC-system m.m. er koplet på forbruksbanken.

Ankervinsj krever ikke tenning på, men hovedbryter må slås på. Viktig å kunne stramme inn på ankeret uten å starte motoren syns ihvertfall de jeg reiser med, som ellers våkner...

 

Siden min båt ligger på vannet i lange perioder, uten særskilt tilsyn siden jeg er sjømann, er alt av lensepumper (også de fra dusjer og vasker) koplet direkte på forbruksbatteriet.

 

Dersom jeg har benyttet ankervinsj ved tillegging lar jeg motoren svive litt lengre for å lade opp så jeg er sikker på å få start. 

 

Min trøster er 24v og har sin egen batteribank med egen dynamo, så den går helt utenom dette.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Javi skrev On 28.4.2017 at 11.14:

I tillegg bør VHF og lensepumpe henge på startbatteri, foran hovedbryter.

 

Jeg har egne vendere på både VHF og pumpe slik at dersom det ene batteriet skulle gå tomt, er det bare å bruke pekefingeren og vippe over en bryter for å velge det andre batteriet. Ellers er startbatteriet kun til start og vinsj. Truster går på et semitraction forbruksbatteri med tilsammen 2000A CCA.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg har en litt annen løsning:

VHF og lensepumper går utenom hovedbryter fra forbruksbanken. Startbatteriet (110 Ah) er kun til start.

Har to rimelige std. blybatterier til forbruk, paralellkoblet med eget batteri ved baugtruster og eget batteri til aktertruster...

Tilsammen nesten 400 Ah til forbruk! (Ankervinsjen er også tilkoblet denne, men meget sjelden i bruk.)

Med en enkel startkabel (for bil) kan jeg koble sammen alle batteriene hvis det skulle være nødvendig.

Sikkert at spes. forbruksbatterier ville ha gitt bedre forbruksbank, men ved å bruke rimelige standardbatterier og skikkelig vedlikehold av disse, tviler jeg på om annet ville ha gitt bedre batteriøkonomi i det lange løp. Samt at det er enklere å lade like batterier.

(Og, peakstrøm gjennom hovedbryterne er betraktelig lavere pga trusterbatteriene.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Marwin skrev 34 minutes ago:

Jeg har en litt annen løsning:

VHF og lensepumper går utenom hovedbryter fra forbruksbanken. 

 

Et rent teknisk spørsmål:

Er klar over dette med Vhf og Lensepumpe utenom hovedbryter. Lensepumpe ser jeg jo klar årsak for, men Vhf - klarer ikke å se det rent tekniske hvorfor denne skal utenom hovedbryter. Hva er årsaken til dette? Mulig jeg spør teit, men eneste årsak jeg ser er kabelbrudd eller at hovedsikring sprenges.. Er det noe jeg ikke ser? Har selv begge deler direkte på batteri av gammel vane. Om man har Vhf på eget batteri så skjønner jeg, men ikke om den er på forbruksbank.

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Marwin skrev 8 minutes ago:

Var koblet slik fra Viknes... (Med det lille strømforbruket denne har, spiller det ingen rolle.)

Men, det sikreste ville selvsagt ha vært å ha et eget lite batteri til VHFen, plassert høyere i båten...

 

 

Begynte bare å tenke litt ;) , har bare sett at mange sier at den skal utenom hovedbryter, men ser ikke rent teknisk hvorfor. Mulig det er jeg som tøver nå og ikke ser årsaken, da utenom kabel- eller sikrings brudd selvsagt. Men begge deler kan du jo få selv om den er koblet direkte på batteriet. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

Om alt annet i elektrisk i båten svikter, er det jo greit å ha strøm til VHF'n fra det batteriet som ennå har en rest av strøm igjen etter at pumpen har kjørt batteriene mot null?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Kjellg skrev 10 minutes ago:

, men har ikke skjønt teknisk hvorfor det skulle være slik. Da er det jo bedre som larsh sier, strøm fra valgbar kilde eller som Marwin sier, eget batteri.

Filosofien er med direkte til batteriet er det  at ingen ting kan gå i stykker. som brytere og vendere kan gjøre.

Eget batteri er OK bare det får lading,  jeg   har den ene VHF`n  koplet til  startbatteriet til aggregatet..

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger jo skrev 1 minute ago:

Filosofien er med direkte til batteriet er det  at ingen ting kan gå i stykker. som brytere og vendere kan gjøre.

Eget batteri er OK bare det får lading,  jeg   har den ene VHF`n og  koplet til  startbatteriet til aggregatet..

 

Jeg har nå direkte på forbruk, men har i tillegg en bærbar, dog uten dsc. Men så har jeg både flåte og drakter så helt hysterisk skal jeg ikke bli :) Eller, kanskje jeg er det allerede ;) Men jeg bruker båten hele året i havet utenfor tromsø, og kan til tider gå 1 time uten å se andre båter. Så har jeg en gummibåt liggende i rommet så jeg tror jeg er bra sikret :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...