Jump to content

Hva burde toppfarten på en skibsplast 670vs med 220kh være?

JoakimM

Recommended Posts

For meg høres det ut som du ikke oppnår maks hastighet med 670'n.

Jeg har samme motor plassert i en Draco 21. Ja, det er en annen båt, den har et annet skrog, den er noen cm kortere, men jeg antar ca samme vekt. Jeg har Alpha One drev med 1:62 utveksling og 14,5x19 propell (usikker på type). Jeg har følgende uoffisielle hastigheter på forskjellige turtall (målt på slutten av sessongen):

• 25 knop ved 3400 rpm.
  • 30 knop ved 4000 rpm.
  • 38-41 knop WOT (4800+ rpm).

Turtallet er helt klart for lavt med WOT på 4050rpm. Jeg ville ha begynt feilsøking på motor. Dette med tanke på at du oppnår 30 knop ved 4050 rpm, som tilsvarer mine uoffisielle målinger: Noe jeg tolker dit at du har korrekt propell/utveksling på drev.

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)

Nå har jeg ikke selv hatt en slik båt, men etter litt research så ser det ut til at 220hk motor gir deg en maks på 32 knop. Det er ihvertfall det jeg har funnet etter søk på nettet med denne båt/motor kombinasjonen.

I så fall er det noe galt med turtall/stigning/fart. For om du nå får 4050 på 30 så vil du ikke komme innenfor rett turtall ved 32 knop.

Og som du skriver og som det sies over - så stemmer turtallet med at du dersom du klarer å komme opp til 44-4800 så bør du nærme deg 40. Men om motoren ikke klarer å øke turtallet forbi 4050 så kan det enten være for høy stigning på propellen eller at du faktisk ikke har alle 220 hestene i stallen.

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Begynn på toppen av denne listen og jobb deg nedover. Den har hjulpet meg noen ganger (og følger billigste sti):

Engine Won't Reach Operating RPM. Check

1. Fuel condition. Type and Octane possibly old fuel
2. Propeller pitch or diameter, damaged blades 
3. Restricted fuel pickup tube or anti siphon valve Fuel System Test
4. Crankcase oil volume, high oil level can cause aerated oil and lifter collapse
5. Marine growth on hull and outdrive 
6. Wrong gear ratio in outdrive
7. Restricted carburetor air intake (clogged flame arrestor) 
8. Restricted exhaust system (broken exhaust shutters/flappers) in engine transom shield or drive
9. Poor cylinder compression Compression Test
10. Carburetor defective, or wrong type.
11. Fuel pump pressure and vacuum
12. Boat overloaded, improperly loaded, or improperly trimmed.
13. Engine Overheating
14. Engine timing and ignition system operation
15. Remote control cables and linkage for proper travel to open throttle plates fully.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

• 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...