JoakimM Startet 27.April.2017 Link til dette innlegget Startet 27.April.2017 Har idag en skibsplast 670vs med en mercruiser 4.3mpi på 220hk. Maks fart med litt for lavt turtall (4050 er maks jeg får) er på 30knop. Snakket med flere som mener den burde ha maks rpm på 4400 til 4800 å nærmere 40knop i toppfart. Kan dette stemme? Sitér dette innlegget Link to post
SøndreSvaberg Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 (redigert) For meg høres det ut som du ikke oppnår maks hastighet med 670'n. Jeg har samme motor plassert i en Draco 21. Ja, det er en annen båt, den har et annet skrog, den er noen cm kortere, men jeg antar ca samme vekt. Jeg har Alpha One drev med 1:62 utveksling og 14,5x19 propell (usikker på type). Jeg har følgende uoffisielle hastigheter på forskjellige turtall (målt på slutten av sessongen): 25 knop ved 3400 rpm. 30 knop ved 4000 rpm. 38-41 knop WOT (4800+ rpm). Turtallet er helt klart for lavt med WOT på 4050rpm. Jeg ville ha begynt feilsøking på motor. Dette med tanke på at du oppnår 30 knop ved 4050 rpm, som tilsvarer mine uoffisielle målinger: Noe jeg tolker dit at du har korrekt propell/utveksling på drev. Redigert 28.April.2017 av SøndreSvaberg (see edit history) Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
alfaalfa Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 (redigert) Nå har jeg ikke selv hatt en slik båt, men etter litt research så ser det ut til at 220hk motor gir deg en maks på 32 knop. Det er ihvertfall det jeg har funnet etter søk på nettet med denne båt/motor kombinasjonen. I så fall er det noe galt med turtall/stigning/fart. For om du nå får 4050 på 30 så vil du ikke komme innenfor rett turtall ved 32 knop. Og som du skriver og som det sies over - så stemmer turtallet med at du dersom du klarer å komme opp til 44-4800 så bør du nærme deg 40. Men om motoren ikke klarer å øke turtallet forbi 4050 så kan det enten være for høy stigning på propellen eller at du faktisk ikke har alle 220 hestene i stallen. Redigert 28.April.2017 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JoakimM Svart 28.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 ja, vet ikke om jeg skal prøve med ny propell eller om jeg skal snakke med en mekaniker nå :) Men på den andre siden så er vell 5000kroner for en ny propell kanskje verdt å prøve, di pengene går vell raskt vis jeg leier hjelp til å feilsøke. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Begynn på toppen av denne listen og jobb deg nedover. Den har hjulpet meg noen ganger (og følger billigste sti): Engine Won't Reach Operating RPM. Check1. Fuel condition. Type and Octane possibly old fuel2. Propeller pitch or diameter, damaged blades 3. Restricted fuel pickup tube or anti siphon valve Fuel System Test4. Crankcase oil volume, high oil level can cause aerated oil and lifter collapse5. Marine growth on hull and outdrive 6. Wrong gear ratio in outdrive7. Restricted carburetor air intake (clogged flame arrestor) 8. Restricted exhaust system (broken exhaust shutters/flappers) in engine transom shield or drive9. Poor cylinder compression Compression Test10. Carburetor defective, or wrong type.11. Fuel pump pressure and vacuum12. Boat overloaded, improperly loaded, or improperly trimmed.13. Engine Overheating14. Engine timing and ignition system operation15. Remote control cables and linkage for proper travel to open throttle plates fully. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
670vs Svart 25.April.2018 Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 Har en vs 670 med VP 225 hk (v6) dp 290 og stålpropeller. Gjør ærlige 38 kn ved 4600 omdr. Tror propellen din har for høy stigning jeg også. Sitér dette innlegget Link to post
SøndreSvaberg Svart 25.April.2018 Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 @JoakimM Gikk du igjennom lista over (mener den kommer fra Service manualen)? Og fant du en løsning? Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
ivar Svart 26.April.2018 Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 skibsplast selv oppgir 35 knop / 230hk: http://www.skibsplast.no/index.php?m=modell&m_action=vis_modell&p_id=25&meny=5# Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kallethekid Svart 26.April.2018 Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 Du har vel selvsagt prøvd alle å trimme drevet nok ut? Propellen er uskadd? Sitér dette innlegget Link to post
JoakimM Svart 26.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 Prøvde ikke å bytte propell, får se hva som skjer i år. Bygging av hus stjal alle tid forrige sesong. Et lite hakk på den ene vingen å en anelse slakke i akslingen til propellen. Får vell prøve med ny propell å se om det gir resultater. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.