R_Arendal Startet 27.April.2017 Link til dette innlegget Startet 27.April.2017 (redigert) Hei. Er det noen som har erfaring med utvidelse av flaps på 30 fots cabincruiser? Jeg synes flapsene på båten min er veldig små sammenlignet med båtens størrelse, så jeg tenker at det kan være en god idé å utvide arealet på de. Det er jo forholdsvis enkelt å montere en plate oppå en eksisterende flaps. Men hva slags materiale bør man bruke? Aluminium? Redigert 27.April.2017 av R_Arendal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
owie Svart 27.April.2017 Link til dette innlegget Svart 27.April.2017 Hadde en 28 fot summer dream der flapsene var forlenget, dette hadde ingen effekt så forlengerne ble fjernet. Men hvem vet på en annen båttype, kansje det virker, bare de ikke blir så store att de bremser farten ? Men ja, aluminium er tingen dersom du skulle prøve. Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 27.April.2017 Link til dette innlegget Svart 27.April.2017 Går båten på skeiva hvis du bruker de du har? Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
owie Svart 27.April.2017 Link til dette innlegget Svart 27.April.2017 Nei, kun hvis man bare kjører den ene flapsen, e vel derav navnet trimflaps? Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 27.April.2017 Link til dette innlegget Svart 27.April.2017 owie skrev 1 minute ago: Nei, kun hvis man bare kjører den ene flapsen, e vel derav navnet trimflaps? Startet du denne tråden? Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
R_Arendal Svart 28.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 (redigert) Vrod skrev for 13 timer siden: Går båten på skeiva hvis du bruker de du har? Da jeg tok opp båten i fjor oppdaget jeg at det virker som om flags er feilmontert; det virker som om den ene flapsen går lenger ned enn den andre når jeg kjører de maks ned. Og ja, når jeg kjører begge flaps maks ned, legger båten seg på siden. Hvordan kan forresten noen være så dumme at de monterer flaps skjevt? Er ikke slikt vanligvis gjort på fabrikk? I tillegg tror jeg at jeg kan ha lekkasje i systemet. Men grunnen til at jeg vurderer å utvide, er at jeg hadde problemer med å få båten i plan ved noen anledninger. Jeg har grublet på om det var fordi belg på drev var gåen med vann i olja og ødelagt lager, noe som sikkert skaper friksjon/redusert effekt på propell... Redigert 28.April.2017 av R_Arendal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Da skal du vel greie og rette opp båten ved og kjøre trimplanet på den siden av båten som er høyest litt tilbake men det kan helt sikkert være en ide og få fiksa drevet og belger og se hva som skjer, hvordan båt og motor er dette? Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
R_Arendal Svart 28.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Det er en 30 fots Bavaria med VP KAD300. Den gjør 30 knop når den først er oppe i plan, og jeg ser de finnes med KAD44 også, så med KAD33 tenker jeg at den ikke burde være undermotorisert... Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 hva ønsker du å oppnå med større flaps? på denne båten trenger du vel stengt tatt nesten ingen ting for trimme litt? Sitér dette innlegget Link to post
R_Arendal Svart 28.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 (redigert) Med større flaps tenker jeg at det kanskje blir lettere å få båten over i plan (når den er ferielesset, med motvind, bølger osv)... Det er med andre ord ikke for å rette den opp når den først er i plan. Det er altså i håp om at større plan skal gi mer løft bak slik at den lettere "vipper" over i plan. Hvis det faktisk er proffer som har gjort dette, kan det naturligvis hende at de har noe fornuftig resonnement bak de relativt små flapsene. Men på opplagsplassen står det en 29 fot Bavaria ved siden av min 30 fot Bavaria, og det ser ut som (med øyemål) at 29 foteren har større flaps enn 30 foteren. Og det er vel litt rart... Men siden flapsene på min båt er montert skeivt, er de kanskje ettermontert. (for en proff ville vel hatt vett på å montere de symmetrisk) Og når de greier å montere de skeivt, kan det vel hende at de også har greid å kjøpe for små flaps, tenker jeg... Redigert 28.April.2017 av R_Arendal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Hvis det er for og få den i plan er det lurere og trimme drevet helt inn. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Christina 3 Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Sjekk så ikke du har for store propeller da Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Kan du ikke legge ut noen bilder da? generelt antar jeg at pumpa er tilpasset flappsens størrelse, uten å vite dette med sikkerhet. Større flapps, større kraft. Trimming av drev er en utmerket måte å få båten i plan. Om du vil forsøke, så er det vel best å bruke samme materiale som eksisterende ettersom ulike materialer gir tæring på en av dem. Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Jeg har forstørrede flaps. Her var det originalt syrefast og det hadde blitt satt på en plate i alu....ikke å annbefale. Dem var helt irret og tæret . Skiftet til syrefast og da ble det bra Like svarte om våren som når jeg tok den opp om høsten....før ble de helt grønne og stygge.... Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 29.April.2017 Link til dette innlegget Svart 29.April.2017 Pumper er de samme uansett størrelse på plan. det første jeg hadde gjort er å få flyttet den ene så de står helt likt! Dette er viktig! Skal du ha mer effekt av de skal du ikke forlenge, men ha på bredere flaps. Dette vil gi en merkbar effekt. Flaps er genialt for å både rette opp en skjev båt og for å få den fortere opp i plan/holde den lenger i plan. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 29.April.2017 Link til dette innlegget Svart 29.April.2017 Hadde en Bayliner 2958 som hadde litt for liten motor, en Steyr 258. Byttet til 60cm bredde på trimplan, og senket planingsområdet til 12,5kn. Hos meg ble det vellykket. Sitér dette innlegget Link to post
R_Arendal Svart 11.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 Sitér dette innlegget Link to post
R_Arendal Svart 11.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 Slik modifiserte jeg flapsene. Det hjalp synes jeg. Det var en del arbeid. Materialet i flapsene var ganske hardt å høre i med bor fra Biltema... Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 Jeg utvidet mine flaps med og bygge på 70mm skjørt, veldig bra effekt, se egen tråd om dette Sitér dette innlegget Link to post
R_Arendal Svart 15.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 Interessant! Da er vi i alle fall to som har oppnådd bedre båtegenskaper gjennom modifikasjon av flaps. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.