Karanda Startet 28.April.2017 Link til dette innlegget Startet 28.April.2017 ny bedre lyssterk skjerm på den nyeste pad`n , flerbruksskjerm, trenger ikke ta med Mac/pc for kjedelige stunder, kan redigere og laste opp nye foto osv osv, mrd rn pris til 3-4000. Kontra en Kartplotter til den doble prisen. Så hvikle åpenbare fordeler har en kartplotter kontra en iPad med f.eks iSailor navigasjon ? Brukte forresten i går Gule sider sitt sjøkart inn Trondheimsfjorden, til tross for at det kommer en advarsel om at dette er kun ment til planlegging av rute........? men det fungerte faktisk til mitt behov. Men Må/bør jeg ha kartplotter for sikker navigering? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 (redigert) iPad funker veldig bra som kartplotter sammen med nedlastet app og medhørende kart. Og kartene er betydelig billigere. Putt den i vanntett beskyttelse så den lever lenger. Salt luft og sjøsprøyt er ikke bra. En holder/ stativ er veldig kjekt. Ingen grunn til å kjøpe dedikert kartplotter som vil koste deg 20-30 % av båtens verdi. Eneste ulempen er mangel på knapper og at du må ta av hansker for å bruke den. Dessuten, har du iPhone også, så kan du laste ned samme app og kart på den uten kostnad. Og det er jo kjekt. Dessuten er det jo kjekt å planlegge rute nede i salongen når du ligger i havn og regnet plasker i cockpit. Redigert 28.April.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Jeg benytter en kombinasjon av iPad og ti år gammel plotter (Simrad CX33). Det er uten tvil iPad som er hovedverktøyet. Mye bedre grafikk, raskere å zoome ut og inn og lettere å legge opp ruter og endre dem. Nyere plottere er nok bedre på dette. Den største ulempen med iPad for vår del er at den i godt sommervær har blitt for varm og slått seg av. I tillegg er det jo begrenset med ekkolodd og annet tilkoplingsutstyr, selv om det kanskje finnes noen løsninger på dette også. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 En ulempe med iPad som kartplotter er at den skrur seg av hvis det blir for varmt (direkte sollys). Står den helt eller delvis i skyggen går det stort sett greit, men står den rett i sola har den en tendens til å skru seg av når man trenger den mest. Og som andre har sagt: Vanntett innpakking og en holder som tåler gynging er kjekt. Det er vrient å holde en iPad hvis man skal styre og gasse samtidig. Ellers er Sony Xperia Z4 Tablet relativt vanntett. Kan være verdt å sjekke ut, kanskje? http://www.techradar.com/reviews/pc-mac/tablets/sony-xperia-z4-tablet-1286092/review Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
jotto Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Lysstyrke og integrasjon med AIS-mottaker er vel omtrent de eneste fordelene med dedikert plotter. Nå har heldigvis tablet-skjermene blitt bedre med årene. De mest lyssterke på markedet såvidt jeg vet er Samsung Galaxy Tab S3 (440 nits) og Google Pixel C (500 nits). Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 -noen må jo snart klare å lage et vanntett futeral med en metall bakside med integrerte kjøleribber ? På en mindre seilbåt, slik som TS sin, er det ikke noe problem å montere padda ved siden av nedgangsluka og samtidig håndtere den fra rormanns posisjon. Med en rorkult autopilot har man begge hender ledig om nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Eneste problemet vi har hatt i løpet av godt over 30000 nautiske mil med iPad som navigasjonsverktøy er at kartdata i noen områder av verden ikke har vært oppdatert noe særlig siste 150 år, noe som nødvendigvis kan føre til en og annen unøyaktighet. Integrasjon med annen båtelektronikk og lysstyrke er klare fordeler med konvensjonell plotter, men neppe verdt prisen for de fleste. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 - når det har funka på jordomseiling, så funker det ihverfall inn Trondheimsfjorden ? Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Var selv skeptisk til Ipad som plotter men fungerer helt perfekt for vårt bruk i en 20fot DC. Kjøpte Navionics men har ikke prøvd andre enda. Har et billig ekkolodd utenom. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 jotto skrev for 1 time siden: Lysstyrke og integrasjon med AIS-mottaker er vel omtrent de eneste fordelene med dedikert plotter. Får kjøpt ais som sender via wifi. Men hvordan det integrerer med de ulike appene på iPad aner jeg ikke. Vil tippe det går smooth som smør på et androide brett med opencpn. Og da kan en jo også kjøpe ett som er vanntett som nevnt over, Sony. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Pinkvin skrev 28 minutes ago: Får kjøpt ais som sender via wifi. Men hvordan det integrerer med de ulike appene på iPad aner jeg ikke. Vil tippe det går smooth som smør på et androide brett med opencpn. Og da kan en jo også kjøpe ett som er vanntett som nevnt over, Sony. Ja, det har du rett i. Ser at Seapilot også støtter det. Da er det bare lysstyrke igjen ;) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Så en kan like greit kjøpe nettbrett istedenfor plotter? Hvilket nettbrett funker da? Hva trenger en? Og trenger en internettforbindelse hele tiden? Sitér dette innlegget Link to post
Norddron Svart 29.April.2017 Link til dette innlegget Svart 29.April.2017 Jeg bruker en flere år gammel ipad mini (mener jeg kjøpte den i 2013, og det var ikke nyeste modell). Den fungerer helt utmerket med isailor (og gule sider på sjøen.) Det er med andre ord ikke store krav til maskinvaren. Har lest at isailor har litt andre kart (?) til android nettbrett, og at ipad gir en bedre løsning, men dette er kanskje en gammel sannhet. Det er ikke behov for nettforbindelse i bruk. Kartene lastes ned og du kan både planlegge ruter og navigere "offline". Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.April.2017 Link til dette innlegget Svart 29.April.2017 Men om en ikke er vant med, eller har brukt nettbrett før, ja da tror jeg at jeg hadde holdt meg til plotter videre. Koster veldig mye men har god og enkel funksjonalitet. Ett brett med ulike apper osv kan bli i overkant om man ikke har brukt det før. Normalen er ofte å ha det i tillegg til en plotter. Sitér dette innlegget Link to post
Summerlars Svart 29.April.2017 Link til dette innlegget Svart 29.April.2017 Prøvde med min iPad. Men fant fort ut at det ikke var gps i den. Er det bare de som har sim kort som funker? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 29.April.2017 Link til dette innlegget Svart 29.April.2017 (redigert) Summerlars skrev 15 minutes ago: Prøvde med min iPad. Men fant fort ut at det ikke var gps i den. Er det bare de som har sim kort som funker? Ja, GPS-funksjonen ligger i samme brikke som mobil-funksjonen. Derfor må man bruke en iPad med mobilstøtte. Det er ikke nødvendig å ha et SIM-kort i iPaden, det holder at den støtter det. Alternativet er å bruke en ekstern GPS, som kommuniserer via Bluetooth eller kobles rett i iPaden. Det er fordeler og ulemper med begge. Det finnes mange eksterne GPSer som kan brukes, så det er bare å Google og lese seg opp. Bad Elf sine modeller regnes av mange som veldig gode. Redigert 29.April.2017 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.April.2017 Link til dette innlegget Svart 29.April.2017 Alle androidebrett har gps uavhengig av sim- muligheter osv. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 29.April.2017 Link til dette innlegget Svart 29.April.2017 Litt off topic i forhold til iPad, men likevel ikke helt: jeg handlet en Samsung Galaxy Tab S3 igår. Så langt ser det lovende ut. Skjermen er langt mere lyssterk enn den gamle Sony Xperia Tablet Z som jeg har fra før. Det er jo utrolig moro å ha en bra kart-app pluss Marine Traffic for hånden når man er ute. Skal testes på sjøen idag... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Karanda Svart 29.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2017 da takker jeg stort og flott på responsen. Jeg fikk alle svarene jeg lurte på Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 29.April.2017 Link til dette innlegget Svart 29.April.2017 Dette fungerte jo som bare det! Lysstyrken er ikke på høyde med den integrerte plotteren, men det gikk greit å bruke den i sollys. Det var praktisk å ha stort oversiktskart på brettet og bruke den integrerte som nær-kart. Nå må jeg bare få meg en vanntett boks til den. Tenkte på noe sånt: https://www.armor-x.com/mx-u4x-bk-ipx7-1-meter-waterproof-protective-case-for-ipad-2-3-4-samsung-galaxy-tab-note-10-70.html Sitér dette innlegget Link to post
Subsea79 Svart 30.April.2017 Link til dette innlegget Svart 30.April.2017 (redigert) Et lite spørsmål til dette med nettbrett og navigering. Har disse nettbrettene en skikkelig GPS mottaker, eller er den en trianguleringsfunksjon som krever mobildekning? Altså at den bruker mobilnettet som posisjonering og ikke faktiske GPS signal. Jeg har hørt og lest dette, men finner ikke noen bekreftelse på hverken det ene eller det andre. Jeg bruker en gammel plotter og iPhone, men tar meg selv i å kun bruke iPhone pga. Grafikk PG brukervennlighet. Redigert 30.April.2017 av Subsea79 (see edit history) Sitér dette innlegget Det er i motbakke det går oppover, men kanskje ikke på sjøen Link to post
jotto Svart 30.April.2017 Link til dette innlegget Svart 30.April.2017 Subsea79 skrev 1 minute ago: Et lite spørsmål til dette med nettbrett og navigering. Har disse nettbrettene en skikkelig GPS mottaker, eller er den en trianguleringsfunksjon som krever mobildekning? Altså at den bruker mobilnettet som posisjonering og ikke faktiske GPS signal. Jeg har hørt og lest dette, men finner ikke noen bekreftelse på hverken det ene eller det andre. Jeg bruker en gammel plotter og iPhone, men tar meg selv i å kun bruke iPhone pga. Grafikk PG brukervennlighet. De fleste Android-brett har GPS. Nyere modeller har også GLONASS og Galileo. Hvis du får for iPad, så må du ha en 4G-modell med simkort. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.April.2017 Link til dette innlegget Svart 30.April.2017 Subsea79 skrev 22 minutes ago: Altså at den bruker mobilnettet som posisjonering og ikke faktiske GPS signal. De bruker noe som kalles A-GPS eller Assisted GPS. De bruker basestasjoner og hot-spots for å få en øyeblikkelig start på posisjonering. Almanakken lastes ned over nett. Deretter tar etterhvert GPS/Glonass over. Det er en variasjon over dette som gjør at Mac'en din alltid vet hvor den er. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 30.April.2017 Link til dette innlegget Svart 30.April.2017 Navigerte med gammel iPad fra Bergen til Trondheim og det funket utmerket sammen med iSailor program og kart. Anbefales! Andre her har nevt det som man ellers må være obs på: Ikke vanntett og kan bli for varm hvis sola står rett på! Har appen 'Marine Trafic' i tillegg for å lese AIS. I båten min står det også et par navigatorer til pluss Telchart, men det er den og padda som brukes. En fordel til med padda (og nettbrett forøvrig), er at du kan ta den med deg hjem og legge opp ruter i sofakroken, samt at den har lite strømforbruk! OG en billig løsning! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Sjøvind Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Nettopp vært med å seile en båt Bergen - Molde med iPad som hovednavigasjonsmiddel. (Vi hadde selvsagt også papirkart for hele ruten samt kompass og både fast og håndholdt GPS). Vi brukte en Navionics app, fungerte bra. Eneste var at vi ikke fikk opp karakteristikken til lykter og fyr, fant ikke dette i menyen. Ikke noe stort problem siden vi stort sett lå 6-7 nm fra kysten hele veien, men ville vært håpløst under nattseilas i indre led. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.