MegaTrondy Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 (redigert) Jeg bruker en Sony Tablet Z4 nettbrett. Det er vanntett også. Dessverre er det vel ikke så mange som selger dette lengre. Husk at ipad uten simkort ikke har innebygget GPS, mens de fleste Android nettbrett har dette uten simkort. Jeg bruker til mindre turer et billig lenovo nettbrett (ca. 600 kroner) som er sprutsikkert. Fordelen er at man kan bruke minnekort. Fungerer helt ypperlig dette billige nettbrettet også. Lar det bare ligge i båten siden det er så billig, det andre bruker jeg til alt. Det billige nettbrettet har faktisk ganske lyssterk skjerm. Jeg bruker det også til å fly drone i sollys. Aldri hatt problem med at de slår seg av hvis det blir for varmt. Eneste er at man bør ha mulighet til å koble de til strøm. Hvis kartet skal stå på hele tiden trekker dette mye strøm, og er man på en dagstur skal det holde hardt uten lader. Det billige nettbrettet fås også med simkort og større skjerm til litt høyere pris.https://www.tek.no/artikler/test-sony-xperia-z4-tablet/190622https://www.komplett.no/product/873617/pc-nettbrett/nettbrett-ipad-eboklesere/nettbrett-ipad/lenovo-tab-3-a7-10-7-8gb-sort Ellers liker jeg å bruke gule sider på sjøen. Det får du både i gratis versjon og med betaling. Betaler du kan du laste ned kart offline, noe som er en fordel hvis du ikke har simkort i nettbrett eller dekningen er dårlig. Her kan du planlegger ruter, du får opp all viktig data og det guider deg der du skal. Med simkort kan du også motta AIS data. Du har også en "mann over bord" funksjon. Trykker du på den får du opp din GPS posisjon på skjermen som du kan rapportere inn via telefon eller vhf. Ellers får du opp hastighet og kurs. Redigert 1.Mai.2017 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Jeg brukte iPad med vanntett deksel i noen år før jeg kjøpte plotter i fjor. Padda fungerte for det meste fint (unntatt når gos-en noen ganger datt ut og når den noen ganger ble for varm), men en fastmontert, dedikert enhet som konstant er koblet til strøm og i tillegg får info fra de andre instrumentene ombord føles tryggere. Sitér dette innlegget Link to post
Båt BIM Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 jotto skrev On 30.4.2017 at 9.31: De fleste Android-brett har GPS. Nyere modeller har også GLONASS og Galileo. Hvis du får for iPad, så må du ha en 4G-modell med simkort. Hei Vi har laget Embark basert på S57 data fra sjøkartverket. Den får du på PC www.letsembark.oi, nettbrett og smarttelefoner. Dere finner Embark i AppStore og Google Play. Det meste av innholdet i Embark er gratis. Her kan dere legge inn info om steder, lage ruter og spor. Dere kan også søke etter et sted eller søke innen en kategori, f.eks. etter bunkringssteder. Da kommer det opp treff "i nærheten av deres posisjon" slik bildet under viser. Dere kan også dele steder (trykk på lenken her: Akerøya uthavn fra en PC/MAc så får dere Akerøya uthavn opp på PCen deres. Om dere lager en bruker så kan dere laste ned Embark i AppStore og Google Play, bruke samme logg inn, og så har dere Akerøya uthavn på deres mobile enheter også :-) Kristin Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Har forsøkt meg gjentatte ganger på embark, men må innrømme at jeg får det ikke til å virke skikkelig. problemet er at båten i kartet beveger seg, men ikke kartet. Så man forsvinner fort utenfor skjermen og må dra denne etter for å finne igjen båten. Dette er overhode ikke noe problem på navionics, så det er altså ikke nettbrettet mitt som er tuller. Er det noen innstilling man kan gå inn på i embark, jeg finner ingen ting. Det kan da ikke være slik.... Kartet må jo følge ettersom båten beveger seg? Tar gjerne imot svar fra dere på embark på dette... Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 On 4/30/2017 at 3:25 AM, Subsea79 said: Et lite spørsmål til dette med nettbrett og navigering. Har disse nettbrettene en skikkelig GPS mottaker, eller er den en trianguleringsfunksjon som krever mobildekning? Altså at den bruker mobilnettet som posisjonering og ikke faktiske GPS signal. Jeg har hørt og lest dette, men finner ikke noen bekreftelse på hverken det ene eller det andre. Mine iPader har funnet ut av hvor vi befinner oss 1500nm fra nærmeste landmasse. Mobildekningen var heller dårlig der ute. Sitér dette innlegget Link to post
Båt BIM Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Ms Fortuna skrev for 2 timer siden: Har forsøkt meg gjentatte ganger på embark, men må innrømme at jeg får det ikke til å virke skikkelig. problemet er at båten i kartet beveger seg, men ikke kartet. Så man forsvinner fort utenfor skjermen og må dra denne etter for å finne igjen båten. Dette er overhode ikke noe problem på navionics, så det er altså ikke nettbrettet mitt som er tuller. Er det noen innstilling man kan gå inn på i embark, jeg finner ingen ting. Det kan da ikke være slik.... Kartet må jo følge ettersom båten beveger seg? Tar gjerne imot svar fra dere på embark på dette... Hei Takk for at du spør. Om du har versjon 2.0. eller bedre og ser i kartet (nede i høyre hjørne) så ser du en knapp som gjør at du kan justere din posisjon ift kartet. Det er tre innstillinger her. Jeg har en Nimbus som jeg får opp i 40 knop og i går kjørte fra Hurum båtopplag til Lakseberget og kartet lå alltid 2/3 foran og 1/3 bak. (men en av innstillingene er "sentral kartet". Håper du får det til, hvis ikke er det bare å ta kontakt :-) Vi har også en chat inne i Embark (i menyen ) som dere kan kontakte oss i. Mvh Kristin Sitér dette innlegget Link to post
Båt BIM Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Euklid skrev 39 minutes ago: Mine iPader har funnet ut av hvor vi befinner oss 1500nm fra nærmeste landmasse. Mobildekningen var heller dårlig der ute. Hei Embark kartene bruker GPS sender i hardwaren (iPaden / iPhonen osv). Den er ganske så nøyaktig men litt avhengig av hvor fort man beveger seg. Nettet er ikke alltid like godt alle steder og da har vi laget en offline mulighet som man kan abonnere på. Oppdaterte kart får dere uansett. Så snart sjøkartverket oppdaterer sine kartdata, oppdaterer vi våre kart (både online og offline) Dere betaler ikke noe for oppdateringer i Embark. Mvh Kristin Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Nå har vel ikke valg av kartprogram allverden av betydning for om iPaden har GPS eller ikke, men for ordens skyld: vi bruker Navionics. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Båt BIM skrev 51 minutes ago: Embark kartene bruker GPS sender i hardwaren (iPaden / iPhonen osv). Dette er ny og banebrytende viten. En GPS sender i iPad'en? Jeg har alltid trodd at de senderne satt i satelittene. Sitér dette innlegget Link to post
Båt BIM Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Mulligan skrev 2 minutes ago: Dette er ny og banebrytende viten. En GPS sender i iPad'en? Jeg har alltid trodd at de senderne satt i satelittene. Det er mange artikler om dette på nettet, men her er en som forklarer ganske godt: https://www.lifewire.com/does-ipad-have-gps-device-1994314 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Har hatt båt uten kartplotter, da gikk vi på nettbrett, men alltid med en plan B som var et brett til med navigasjonsapp (offline selvsagt), eller telefon tilsvarende. I praksis hadde vi 4-5 enheter som kunne navigeres etter (telefoner og brett). De siste par årene har vi hatt kartplotter, noe jeg syns gir god ekstra sikkerhet. Men jeg legger ikke mye penger i kartplotter, har kjøpt brukt som leser c-map nt kart som jeg hadde fra forrige kartplotter, og kjøper kartbrikker brukt. En kommer langt med 2-3000,- kr. på Finn.no Har også en eldre ipad med sim og godt med minne montert med ram-mount som jeg legger opp ruter på osv. Har brukt Navionics mye men leker nå med iSailor, og syns vel egentlig det er en mye bedre app. Enklere i bruk og mye mer lettleste kart osv. Så jeg tror det blir hovedappen i sommer. Virker som kartene er en del dyrere enn Navionics, men det spiller mindre rolle. Har opplevd at iPad med simkort i og på, pluss full lysstyrke, gps, wifisone på osv sakte men sikkert går tom for strøm selv med laderen i (og ja, med 2.1A lader). Da snakker vi om turer på 10 timer +. Mao at den bruker ørlite mer strøm enn den klarer å lade når alt står på samtidig. Har "løst det" ved å slå den av innimellom og gå på kompasskurs når strømnivået har begynt å bli lavt. Min erfaring er egentlig at det meste fungerer helt greit. Men om det røyner på så vil jeg egentlig heller stå der med en kartplotter enn ett brett :-) Har opplevd å stå der med et brett som går tomt for strøm i drittvær etter 12 timer til rors og rett før en skal inn en litt vrien innseiling. Det er ikke særlig gøy. --- Nedi båten står en pc som jeg bruker til alt mulig. Men den har også Opencpn, en gps- puck og ais mottaker. Der kan jeg stille inn alarmer for Ais osv. Pluss at Opencpn har kart for hele verden så om jeg en dag skulle finne på å rømme fra hele greia så er det ikke mangelen på kart som stopper meg ;-) Funderer på å speile Pcen med ais osv til iPaden oppe... men har ikke funnet noen løsning jeg syns er god nok enda. Sitér dette innlegget Link to post
Båt BIM Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Pinkvin skrev 2 minutes ago: Har hatt båt uten kartplotter, da gikk vi på nettbrett, men alltid med en plan B som var et brett til med navigasjonsapp (offline selvsagt), eller telefon tilsvarende. I praksis hadde vi 4-5 enheter som kunne navigeres etter (telefoner og brett). De siste par årene har vi hatt kartplotter, noe jeg syns gir god ekstra sikkerhet. Men jeg legger ikke mye penger i kartplotter, har kjøpt brukt som leser c-map nt kart som jeg hadde fra forrige kartplotter, og kjøper kartbrikker brukt. En kommer langt med 2-3000,- kr. på Finn.no Har også en eldre ipad med sim og godt med minne montert med ram-mount som jeg legger opp ruter på osv. Har brukt Navionics mye men leker nå med iSailor, og syns vel egentlig det er en mye bedre app. Enklere i bruk og mye mer lettleste kart osv. Så jeg tror det blir hovedappen i sommer. Virker som kartene er en del dyrere enn Navionics, men det spiller mindre rolle. Har opplevd at iPad med simkort i og på, pluss full lysstyrke, gps, wifisone på osv sakte men sikkert går tom for strøm selv med laderen i (og ja, med 2.1A lader). Da snakker vi om turer på 10 timer +. Mao at den bruker ørlite mer strøm enn den klarer å lade når alt står på samtidig. Har "løst det" ved å slå den av innimellom og gå på kompasskurs når strømnivået har begynt å bli lavt. Min erfaring er egentlig at det meste fungerer helt greit. Men om det røyner på så vil jeg egentlig heller stå der med en kartplotter enn ett brett :-) Har opplevd å stå der med et brett som går tomt for strøm i drittvær etter 12 timer til rors og rett før en skal inn en litt vrien innseiling. Det er ikke særlig gøy. --- Nedi båten står en pc som jeg bruker til alt mulig. Men den har også Opencpn, en gps- puck og ais mottaker. Der kan jeg stille inn alarmer for Ais osv. Pluss at Opencpn har kart for hele verden så om jeg en dag skulle finne på å rømme fra hele greia så er det ikke mangelen på kart som stopper meg ;-) Funderer på å speile Pcen med ais osv til iPaden oppe... men har ikke funnet noen løsning jeg syns er god nok enda. God kommentarer dette :-) Men om du bruker offline på iPad kartene trekker de mindre batteri også. Håper du vi teste Embark også :-) Litt reklame her: Å lage et nyttig og brukervennlig produkt tar tid og vi er nå stolte av at vi kan starte sesong 3 i Embark. Vi har jobbet gjennom hele vinteren for å forbedre og lage nytt innhold sammen med mange av dere som har brukt Embark og nå begynner vi å bli mange! Allerede før sesongen er igang har vi nesten 110 000 registrerte brukere! Vi ønsker å jobbe tett med brukerne og vil veldig gjerne ha tilbakemeldinger, både på innhold og forbedringer. Vi jobber agilt i ukessprinter, så vi skal høre godt etter på innspill :-) Kristin Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Båt BIM skrev 7 minutes ago: Det er mange artikler om dette på nettet, men her er en som forklarer ganske godt: iPad har en Wi-fi sender og en Bluetooth sender. Men ingen GPS sender, kun mottaker. Hadde den hatt det, hadde Apple fått USCG på nakken. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Jeg liker Embark bedre enn de andre kart-appene jeg har testet. Anbefales varmt! Det eneste jeg ikke er helt fornøyd med er den store forsinkelsen på AIS-funksjonen sammenlignet med det man får på Marinetraffic. Sitér dette innlegget Link to post
Båt BIM Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 jotto skrev 1 minute ago: Jeg liker Embark bedre enn de andre kart-appene jeg har testet. Anbefales varmt! Det eneste jeg ikke er helt fornøyd med er den store forsinkelsen på AIS-funksjonen sammenlignet med det man får på Marinetraffic. Hei Det var hyggelig :-) Idag gjør vi kall mot deres API med en forsinkelse. Det er slik avtalen med Marine Traffic er, men vi håper vi kan reforhandle i løpet av sesongen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Pinkvin skrev 40 minutes ago: Nedi båten står en pc som jeg bruker til alt mulig. Men den har også Opencpn, en gps- puck og ais mottaker. Der kan jeg stille inn alarmer for Ais osv. Pluss at Opencpn har kart for hele verden så om jeg en dag skulle finne på å rømme fra hele greia så er det ikke mangelen på kart som stopper meg ;-) Funderer på å speile Pcen med ais osv til iPaden oppe... men har ikke funnet noen løsning jeg syns er god nok enda. Har du testet Duet Display til å speile PC? Fordelen med å bruke OpenCpn på denne måten er bla. mye lengre batteritid siden all data/GPS/AIS blir prossesert i PC. Fungerer også på gamle ipads og iphone. Skal teste denne litt i sommer for å se om det er noe å samle på. Ulempen er at det finnes svært få vanntette løsninger med kabelen tilkoblet. Det er vel kun Andres cases som har en skikkelig løsning for vanntetting. https://www.andres-industries-shop.de/epages/78133167.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/78133167/Products/291035 Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Mye bra med Embark, men.. :-) Det blir for likt Eniro På Sjøen og På Sjön, som om de skulle ha tatt utgangspunkt i samme plattform eller noe. Og av en eller annen grunn så er Embark veldig treg i forhold på min iPad (kan ha med mellomlagring å gjøre iom at jeg har brukt Eniro sine apper tidligere). Og ikke minst så er Embark veldig dyrt i forhold. For 179,- i På Sjöen så får en både offline kart og Ais ++. Med like priser i Norge og Eu på datatrafikk så kan en i praksis seile med online kart på andre apper nedover svenskekysten, hos Embark så må lommeboka frem ved svenskegrensa og jeg må punge ut med 239,- for 6 mnd eller 379 for året. Har båtplass rett ved svenskegrensa og krysser den støtt og stadig. Da er det veldig mye mer fornuftig å betale 179,- for Eniro på Sjøen/Sjön og få ais osv "gratis" i tillegg. -- Så ja.. det stopper litt tidlig på en måte. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Barbaria skrev 20 minutes ago: Har du testet Duet Display til å speile PC? Fordelen med å bruke OpenCpn på denne måten er bla. mye lengre batteritid siden all data/GPS/AIS blir prossesert i PC. Fungerer også på gamle ipads og iphone. Skal teste denne litt i sommer for å se om det er noe å samle på. Ulempen er at det finnes svært få vanntette løsninger med kabelen tilkoblet. Det er vel kun Andres cases som har en skikkelig løsning for vanntetting. https://www.andres-industries-shop.de/epages/78133167.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/78133167/Products/291035 Skal sjekke ut Duet Display for det har jeg ikke prøvd. Jeg seiler ikke ekstremt og bruker faktisk bare en zip-bag rundt ipaden. Lar ladekabelen gå ut i bunnen. Har aldri opplevd noen problemer med den løsningen. Toucskjermen funker fint med "pose" og jeg har en liten stabel zip- bagger liggende så jeg skifter når posen er slitt. Om jeg får vann opp og inn i zip- bagen så har jeg vann opp til haka i cockpit, og da tror jeg at jeg har andre og større problemer enn våt iPad :-) Godt poeng det med proessering av data for gps/ais. Mest er det en "el cheapo" ais løsning. Kjøpte mottaker og splitter brukt på finn for småpenger og koblet opp. Samtidig er jo Opencpn et godt verktøy, særlig om man dagdrømmer mye om langturer og kan sitte og lage ruter, sjekke ut tidevann osv, osv over hele verden :-) Og det er jo relativt enkelt å eksportere/importere ruter til apper på iPad hvis man foretrekker å planlegge ruter på pc, noe jeg gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 (redigert) Sier ikke at det gjelder noen av dere, men jeg har sett enkelte som har båter til flere hundre tusen kroner og så lurer de på om de skal bruke iPad eller kjøpe seg plotter til hovedinstrument fordi plotter er for dyrt??? Greit, iPad fungerer men det er nødvendigvis en del utfordringer med det. Vann, lys, lading, ekkolodd radar osv. Man får ting til å virke men det er alltids en del plunder med det. iPad synes jeg er greit å ha som supplement til plotter, men plotter pr i dag vil være mitt hovedinstrument. Det er en del flere muligheter med et apparat som har sitt hovedmål - navigasjon. Antar jeg får flere på "nakken" nå, men hvorfor kjipe på noen tusen kroner når man investerer så mye penger i båt? Har aldri skjønt det. Redigert 1.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Kjellg skrev 19 minutes ago: Sier ikke at det gjelder noen av dere, men jeg har sett enkelte som har båter til flere hundre tusen kroner og så lurer de på om de skal bruke iPad eller kjøpe seg plotter til hovedinstrument fordi plotter er for dyrt??? Greit, iPad fungerer men det er nødvendigvis en del utfordringer med det. Vann, lys, lading, ekkolodd radar osv. Man får ting til å virke men det er alltids en del plunder med det. iPad synes jeg er greit å ha som supplement til plotter, men plotter pr i dag vil være mitt hovedinstrument. Det er en del flere muligheter med et apparat som har sitt hovedmål - navigasjon. Antar jeg får flere på "nakken" nå, men hvorfor kjipe på noen tusen kroner når man investerer så mye penger i båt? Har aldri skjønt det. Det er vel brukervennlighet og grafikk som har blitt trekt frem som fordelene med tablet i denne tråden. Ikke pris. Samtlige plottere jeg har sett har dessverre skjermoppløsning fra 2001 og brukergrensesnitt fra 1990. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 (redigert) jotto skrev 26 minutes ago: Det er vel brukervennlighet og grafikk som har blitt trekt frem som fordelene med tablet i denne tråden. Ikke pris. Samtlige plottere jeg har sett har dessverre skjermoppløsning fra 2001 og brukergrensesnitt fra 1990. Tja, vet ikke helt... Jeg har Raymarine eS series og har ikke noe problem med skjermoppløsning. Plotterne er også gått langt når det gjelder både oppløsning og brukergrensesnitt. Brukergrensesnitt kan jeg være enig med deg at kunne vært litt bedre. Litt knotete kan det være å finne alle innstillingene, men de er så mange ganger flere en det du får på iPad. I tillegg, i mitt tilfelle Raymarine, så kjører de grafikken på wvga som er mye bedre en fargegjengivelse enn tidligere VGA. Oppløsning, 7 og 9" på 800x480, og 12" på 1280x800. Vet ikke om det er så dårlig det. Vet ikke om øyet klarer å se det om det blir høyere oppløsning på så små skjermer. Uten å ha regnet det ut så tror jeg nesten det er flere pixel pr kvadrat centimeter på plotterne en på en PC skjerm. Redigert 1.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Sitat Takk for at du spør. Om du har versjon 2.0. eller bedre og ser i kartet (nede i høyre hjørne) så ser du en knapp som gjør at du kan justere din posisjon ift kartet. Det er tre innstillinger her. Jeg har en Nimbus som jeg får opp i 40 knop og i går kjørte fra Hurum båtopplag til Lakseberget og kartet lå alltid 2/3 foran og 1/3 bak. (men en av innstillingene er "sentral kartet". Takker for svar, fant denne knappen nå, den var litt anonym på min skjerm, så har likssom ikke lagt noe større merke til at man skal kunne trykke på den før nå. Da går det nok meget bedre når vi skal ta sjøen fatt igjen i morgen... Tester den ut da. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Mulligan skrev for 18 timer siden: Dette er ny og banebrytende viten. En GPS sender i iPad'en? Jeg har alltid trodd at de senderne satt i satelittene. :) Vi har både gps, kompass, vind, ais og ekkolodd-'sender" i båten.. Det er en liten Rs422 til wifi converter med aksesspunkt til under 209-lappen som mottar info fra en Actisense ndc-4, dønn stabil og fungerer mot 5 mottakere samtidig. Bruker kun padder uten 3g/gps. Skjønner ellers godt ka du mene :) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 18 hours ago, Kjellg said: Sier ikke at det gjelder noen av dere, men jeg har sett enkelte som har båter til flere hundre tusen kroner og så lurer de på om de skal bruke iPad eller kjøpe seg plotter til hovedinstrument fordi plotter er for dyrt??? Greit, iPad fungerer men det er nødvendigvis en del utfordringer med det. Vann, lys, lading, ekkolodd radar osv. Man får ting til å virke men det er alltids en del plunder med det. iPad synes jeg er greit å ha som supplement til plotter, men plotter pr i dag vil være mitt hovedinstrument. Det er en del flere muligheter med et apparat som har sitt hovedmål - navigasjon. Antar jeg får flere på "nakken" nå, men hvorfor kjipe på noen tusen kroner når man investerer så mye penger i båt? Har aldri skjønt det. Tja ... jeg foretrekker å navigere med iPad, selv om vi har plotter ombord (Raymarine eS), men hovedpoenget prismessig for min del er kostnaden av kart. Betyr ikke allverden når en alltid holder seg i samme område, men blir viktig når en begynner å flytte litt mer på seg. Skulle jeg kjøpt alle kartbrikkene jeg trengte til plotteren ville det havnet på over 40000 de siste årene, mens vi har betalt rundt en tiendedel for alt vi trenger i Navionics på iPad. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 (redigert) Euklid skrev 33 minutes ago: Tja ... jeg foretrekker å navigere med iPad, selv om vi har plotter ombord (Raymarine eS), men hovedpoenget prismessig for min del er kostnaden av kart. Betyr ikke allverden når en alltid holder seg i samme område, men blir viktig når en begynner å flytte litt mer på seg. Skulle jeg kjøpt alle kartbrikkene jeg trengte til plotteren ville det havnet på over 40000 de siste årene, mens vi har betalt rundt en tiendedel for alt vi trenger i Navionics på iPad. Den ser jeg, men jeg har hele Norge fra syd til nord og betaler Navionics 99 euro i året og vil nok ikke flytte meg noe særlig ut av det området. Men klart, beveger man seg på feks jordomseiling så blir det dyrt. Men kartene til iPad koster jo også noe. iPad fungerer, det er ikke det, men man må følge med både på strømforbruk og varme. Plutselig så skrur den seg av, det har jeg opplevd noen ganger. Ser bare når man er nødt til å har fullt trykk på skjermen i sollys, så klarer det ikke å lade batteriet nok. Batteriet tapper seg sakte med sikkert ned helt til den skrur seg av. Er ikke imot iPad i båt, men å bruke den som primær eller eneste navigasjonsinstrument - njet. Synes ikke det er sikkert nok. Redigert 2.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.