Jump to content

Kartplotter vs iPad

Karanda

Recommended Posts

Har folk kartet oppe/skjermen på hele tiden :confused:

Jeg bruker også Navionics (har iSailor som backup) på iPad og iPhone. Men lar svært sjelden skjermen stå på over tid og har derfor ikke opplevd at det har vært en utfordring med tanke på strøm. Nå beveger jeg meg riktig nok ikke så veldig fort med seilbåt, men likevel. Lager gjerne ei rute på forhånd, så sjekker jeg underveis hvordan vi ligger an i forhold til planlagt rute. Med godt planlagt rute har man gjerne tatt hensyn til farlige grunner og lignende. Kommer vi et sted som er svært ukjent, f.eks. inn trange sund og lignende lar jeg iPaden (eller iPhonen) stå på, da er det greit å følge med litt mer kontinuerlig. Ellers kan jeg ikke se noen grunn til å ha øyene plantet i skjermen hele tiden, har jo også andre ting å følge med på. Hva som skjer rundt båten, andre båter, dyreliv, seiltrimmen og annet. Før i tiden da all navigering foregikk med papirkart brukte jeg heller ikke å la disse ligge oppe hele tiden, men sjekket dem med jevne mellomrom i ukjent farvann. 

Når det gjelder varme; ja. Det kan være en utfordring. Men om man sjekker iPaden og tar seg ut en kurs, gjerne etter noe fast langt framme eller kompasskursen kan man legge iPaden i skyggen om det skulle være et problem for kun å sjekke den når man trenger.

Kommer til å fortsette å bruke iPad og iPhone til navigering, synes de er fortreffelige verktøy:yesnod: Har selvfølgelig papirkartene med som backup, men de blir mindre og mindre brukt og ligger svært godt der de ligger. 

• 3 år senere...

Noen som har tanker om Orca Copilot? Krystallklar 10.1" skjerm optimalisert for bruk med hansker/i regn, IP68 vanntett. Er egentlig et Android-basert nettbrett med NMEA2000 tilkobling via en «sentral» med wifi montert i båten. Lading/signal via usb-C og montering på RAM. Via wifi får man all info opp på telefon og f.eks. iPad inne i båten. 

Det er tilkoblede funksjoner med OTA oppdatering av kart, vær, bølger etc ved 4G, krever abonnement men øvrige funksjoner vil fungere uten abonnement. Kartene er basert på «hydrographic offices», slik jeg forstår det med samme info som sjøfartsverkets papirkart. 

https://getorca.com/product-introduction/what-is-a-marine-co-pilot

Lurer på å bestille en slik som erstatning for gammel Raymarine. Pris som listepris 7" Axiom på intro-kampanje. Synspunkter?

AFC32919-908F-4558-B1E4-4676F84598FF.jpeg.cf2b3b05fe3ab98b2500bdece432f87e.jpeg

En fin løsning som gir det meste av funksjonalitet er en RPi med OpenCPN og Openplotter inne og så bruke "remote desktop", VNC for å

få skjermen fra RPi opp. VNC fungerer like bra på mobiler, brett og laptop. Det skal sies at brukervennligheten på mobil og brett ikke er perfekt, desktopen er laget for skjerm og mus, så på laptop er det helt supert. 

Fordelen er at du kan velge mellom mange leverandører av kart og har SignalK som gir alle mulig andre data, f.eks. GPS, AIS, NMEA data etc. 

Openplotter / OpenCPN er vel kjent for de fleste.  

Det er stadig flere som bruker bare brett, men f.eks. savner jeg både en interface til RPi/SignalK for RM wifi radar og en versjon av appen som RM har for radar til mobilen/brettet. På sikt kommer nok dette på plass, ingen grunn til å kjøpe en plotter bare for å få tilgang til en radar app.

Ole
S/Y Algol

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...