nomen Startet 29.April.2017 Del på Facebook Startet 29.April.2017 Jeg har nettopp montert ny 70 amp. dynamo og en PDAR regulator, og vurderer om jeg samtidig skal bytte ut den gamle batterivelgeren med ett voltsensitivt rele fra BEP. Ovenfor ser dere en tegning på hvordan jeg tenker å koble det opp. Muligens ikke akkurat så riktig som det burde være, men det er tenkt slik for å slippe å endre for mye på det som er idag. Spørsmålet er om skissen er heeelt på jordet? Jeg vil bruke den gamle velgeren som hovedbryter for forbruksbanken, og da ha mulighet til å koble den inn i nøden hvis startbanken skulle være tom. Jeg vurderer også om jeg burde koble vinsjen og baugprop. i på "andre siden" av hovedbryter for startbatteriet enn det som er tegnet inn. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Sjøfare Svart 30.April.2017 Del på Facebook Svart 30.April.2017 Ser vel ikke så ille ut det der? Mulig du kommer ut for praktiske problemer mtp hvor mange tykke ledere du har tegnet inn på hver tilkobling. Men det er ikke verre enn å evt flytte litt underveis mens du kobler (Feks om motorkabelen er enklere å koble til på hovedbryter enn på VSR osv). Som prinsippskisse burde det fungere bra. Mange meninger sikkert, men jeg ville foretrekke å hatt thruster og ankervinsj sånn som du har tegnet. Av den grunn at ellers vil hovedbryter for motor få enda mer "juling" siden den må takle både thruster og ankervinsj i tillegg til startstrøm på motor. Selvfølgelig ikke samtidig, men den blir oftere belastet. Et lite rusk på anleggsflatene kan danne varmgang og brenne kontaktflatene mens du kjører thruster. Litt dumt at du da samtidig mister motoren. Som et tenkt tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.