Jump to content

Marsjfart for motor med seilbåt?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har alltid syns enkelte andre seilere har gått grådig fort for motor og sitter og lurer på hvor fort andre faktisk går? De siste årene har jeg sett større seilere, type 45-50 fot, som jeg tipper må ha gått opp mot 10 knop for motor. Kan det stemme? Er det slike propeller med "overdrive" som gir 2-3 ekstra knop? 

 

Jeg pleier å ligge ute annenhver vinter sånn ca og er vant med at det går i 5-6 knop for motor. Men i år, etter relativt grundig puss av bunn og propell satt jeg ny rekord på 7,4 knop og er strålende fornøyd :-). 

 

Min båt:

Lengde 37 fot seilbåt

Vekt: Ca 7-8 tonn (tror jeg)

Motor: 49 hk Perkins

Propell: 3 blads fast Radice

Turtall: 2800 (sånn ca max marsjfart jeg går på over tid, ligger mest på 2500)

Fart: 7,4 SOG nystoffet

--

 

 

Hvilken fart gjør dere andre med seilbåt for motor?

 

 

Link to post
Guest Avmønstret#
På svai skrev 2 minutes ago:

Hei Pinkvin,

Når vi fyrer opp jerngenoaen vår, har vi normalt en marsjfart på 6-7 knop. Båten er en Jeanneau Sun Odyssey 40.3 med en 54 hk Yanmar. Har en Brunton Autoprop som gi oss denne farten med 2000 rpm.

:sailing:

 

Og når du kappkjører i vindstilla for å få siste plassen i gjestehavna? ;-) For du har en del turtall å gå på. 

Link to post

Comfort 30, yanmar 2gm20 fra 2004. Ca 3,6 tonn. Aksling og tobladet gori foldepropell som er gammel og rynkete. 

 

Høyeste toppfart mål 7,1 knop etter sjøsetting med nystoffet skrog. Vindstille dag, flatt vann men ikke sikker på tidevannsstrømmer på tidspunktet. 

Ikke sett det tallet siden, men 6,5- 6,8 er vanlig toppfart. Marsjer på 5,5 -6 knop. Har ikke turteller, men innebygget magefølelse ?

Link to post
Guest Avmønstret#
På svai skrev 1 time siden:

Ja, da klarer vi vel kanskje å dra til med 1 til 1,5 knop ekstra tenker jeg. :-)

 

Om du med 40 fot osv klarer å bikke 8 knop så er det i grunnen ikke unaturlig om en 45-50 klemmer til med opp mot 10 knop i gjestehavnracet da egentlig ;-)

 

 

Link to post

Jo det stemmer, man må regne med ølmagen! :yesnod:

For å gjøre det enkelt: ta kvadrat roten av båtens vannlinje i meter og gang det med 2,55.

F.eks min seiler; 36,5 fot = 11,25 meter. kvadratroten av 11,25 meter=3,35. så ganger jeg med 2,55= 8,55 knop.

 

Som da vil si at min max hastighet gjennom vannet er 8,5 knop. :sailing:

Link to post

Planende skrog vil da si at den ikke er en fortrenger lengre:)

Man kan fint få en tresnekke til å "plane" og gå fortere enn det som skulle være satt av vannlinje-fart-formelen. Bare å montere flaps eller lingende bak for å bryte skrog-bølgen.

En gammel sjømann fra hjemplassen min brukte alltid å vinne snekke racet, tror han gjorde rundt 20 knop! :cheers:

Link to post

Jeg tok og målte litt på en tur i dag. Målingene ble ikke gjort på samme sted, men litt her og der på en 7 timers tur så strømforhold er ikke de samme for hver måling. 

 

Båt: Finnsailer 35

Lengde: 35 fot

Vekt: 6,5 tonn uten vann og drivstoff.
Motor: Iveco N45 100

Kraft: 100 HK

Volum: 4,5 L

 

Målinger ble gjort med 600 L drivstoff, ca. 200 L vann, to voksne og ett barn. Diverse utstyr på i alle fall  200 KG. Minimum vekt under måling er 7,6 tonn.

 

Jeg vet at jeg har for liten propell for denne motoren, propellen er den som stod på etter forrige motor på 72 HK. Jeg har ikke råd akkurat nå til å bytte til den propellen jeg vil ha, så det får vente et par år. Men det var oppløftende og se måleresultatene siden økningen er nesten lineær. Det burde den ikke være og jeg har på sett og vis fått bekreftet at det vil være lurt å bytte propell.

 

rmp_knop.jpg.a7bd9c8e7c5ec2467f42f40213d4a0b9.jpg

 

Vi går i kosefart på 2000 RPM og 6 knop da lyden er veldig behagelig da. Normal marsfart dersom vi skal noen plasser er 2200 RMP og 6,7 knop. Av og til går vi i racerfart og gjør 7,5 knop.

 

Jeg får motoren lett opp i 2900 RPM, men det skal den egentlig ikke gjøre, og man hører at den ikke får den motstanden den skal ha. Jeg velger derfor å gå på mindre turtall for å ikke tyne motoren på høyt turtall uten motstand.


Edit: La til vekt på båt.

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post

RM 1200. Ca 8-8.5 tonn turlastet. VP D2-55. Volvo 2blads foldepropell. Var oppe i over 9knop da jeg ville komme ut av veien for noe stort å tungt som kom fortere enn jeg hadde regnet med. Hadde mer å gå på, men bråket såpass mye at jeg aldri har giddet prøve å finne max. Nystoffet båt marsjer på 7.2knop på 2100rpm og snaut 4L i timen forbruk.

@blueline

Hvis vi med et fair overslag sier at min motor yter Ca 4hk pr liter forbruk pr time vil det si at jeg bruker Ca 16hk av 55 på marsj. Ved å dytte inn alle de resterende øker da farten bare med et par knop mens forbruket fyker i været. Den farten når jeg med god klaring med en mindre motor også. Noen påstår at motoren tar skade av å bare rusle rundt som min i praksis gjør. Hvis det er tilfelle hadde jeg til og med vært bedre tjent med en mindre modell. Ikke at jeg bytter, bare en betraktning.

Redigert av Tabaqui (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...