Guest Avmønstret# Startet 29.April.2017 Del på Facebook Startet 29.April.2017 Har alltid syns enkelte andre seilere har gått grådig fort for motor og sitter og lurer på hvor fort andre faktisk går? De siste årene har jeg sett større seilere, type 45-50 fot, som jeg tipper må ha gått opp mot 10 knop for motor. Kan det stemme? Er det slike propeller med "overdrive" som gir 2-3 ekstra knop? Jeg pleier å ligge ute annenhver vinter sånn ca og er vant med at det går i 5-6 knop for motor. Men i år, etter relativt grundig puss av bunn og propell satt jeg ny rekord på 7,4 knop og er strålende fornøyd :-). Min båt: Lengde 37 fot seilbåt Vekt: Ca 7-8 tonn (tror jeg) Motor: 49 hk Perkins Propell: 3 blads fast Radice Turtall: 2800 (sånn ca max marsjfart jeg går på over tid, ligger mest på 2500) Fart: 7,4 SOG nystoffet -- Hvilken fart gjør dere andre med seilbåt for motor? Sitér dette innlegget Link to post
På svai Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 Hei Pinkvin, Når vi fyrer opp jerngenoaen vår, har vi normalt en marsjfart på 6-7 knop. Båten er en Jeanneau Sun Odyssey 40.3 med en 54 hk Yanmar. Har en Brunton Autoprop som gi oss denne farten med 2000 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 På svai skrev 2 minutes ago: Hei Pinkvin, Når vi fyrer opp jerngenoaen vår, har vi normalt en marsjfart på 6-7 knop. Båten er en Jeanneau Sun Odyssey 40.3 med en 54 hk Yanmar. Har en Brunton Autoprop som gi oss denne farten med 2000 rpm. Og når du kappkjører i vindstilla for å få siste plassen i gjestehavna? ;-) For du har en del turtall å gå på. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 Comfort 30, yanmar 2gm20 fra 2004. Ca 3,6 tonn. Aksling og tobladet gori foldepropell som er gammel og rynkete. Høyeste toppfart mål 7,1 knop etter sjøsetting med nystoffet skrog. Vindstille dag, flatt vann men ikke sikker på tidevannsstrømmer på tidspunktet. Ikke sett det tallet siden, men 6,5- 6,8 er vanlig toppfart. Marsjer på 5,5 -6 knop. Har ikke turteller, men innebygget magefølelse ? Sitér dette innlegget Link to post
På svai Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 Ja, da klarer vi vel kanskje å dra til med 1 til 1,5 knop ekstra tenker jeg. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 Mars på 5,5-6 knop 2,100 rpm på min columbie 86 29fot å 5tonn (ærlige tonn faktisk) Tror det er en ombygget leopard tanks. Maks fart 6,8knop men da må akterspeilet poleres etterpå (mye sot) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 På svai skrev 1 time siden: Ja, da klarer vi vel kanskje å dra til med 1 til 1,5 knop ekstra tenker jeg. :-) Om du med 40 fot osv klarer å bikke 8 knop så er det i grunnen ikke unaturlig om en 45-50 klemmer til med opp mot 10 knop i gjestehavnracet da egentlig ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Seiza Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 Husk at det er båtlengden som bestemmer farta, jo lengre båt jo større fart kan den ha. Bølgelengden til en fortrenger bestemmer farten. Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 Seiza skrev 3 minutes ago: Husk at det er båtlengden som bestemmer farta, jo lengre båt jo større fart kan den ha. Bølgelengden til en fortrenger bestemmer farten. Er det ikke heller vannlinjen som bestemmer? Den øker betraktelig når båtene er tykke over magen. Eller tar jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post
Seiza Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 Jo det stemmer, man må regne med ølmagen! For å gjøre det enkelt: ta kvadrat roten av båtens vannlinje i meter og gang det med 2,55. F.eks min seiler; 36,5 fot = 11,25 meter. kvadratroten av 11,25 meter=3,35. så ganger jeg med 2,55= 8,55 knop. Som da vil si at min max hastighet gjennom vannet er 8,5 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 Der er ikke alltid vannlinja som bestemmer. Denne her går langt fortere for motor enn vannlinjelengda skulle tilsi. Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 Dette er jo da et wakeboard å det kan fint brukes i 10 knop. Tror jeg i hvertfall ? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 En kolega hadde en 45 fot Jeanneu S.O med 78hk motor gikk glatt 11 knop og toppet 14. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Ida Marie III Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 Deplasement farten øker proporsjonalt med lengden på båten, (vannlinjen), såfremt du har nok HP til skyv... Større seilbåt, gir således større deplasement fart... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 Capt.Yorgoz skrev for 2 timer siden: Dette er jo da et wakeboard å det kan fint brukes i 10 knop. Tror jeg i hvertfall ? Dette er en 35 foter. Har latt meg fortelle at den er klokket til 12.5 med D2-55. Planende skrog. Sitér dette innlegget Link to post
Seiza Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 Planende skrog vil da si at den ikke er en fortrenger lengre:) Man kan fint få en tresnekke til å "plane" og gå fortere enn det som skulle være satt av vannlinje-fart-formelen. Bare å montere flaps eller lingende bak for å bryte skrog-bølgen. En gammel sjømann fra hjemplassen min brukte alltid å vinne snekke racet, tror han gjorde rundt 20 knop! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 tror båten til Mulligan er en AIE 35 eller en Performance 35 som den kom att hete senere ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 Korrekt. Altiett 35. Fantastisk båt. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 7,8 knop på topp med trebladet fast alupropell og Volvo d1-30(28 hk). Samme fart hele sesongen med stoffet propell. Marsj 6,8-7,2 avhenig av skippers humør. Har forøvrig alltid lurt på hvorfor mange sparer småpenger på å velge minste motor. Sitér dette innlegget Link to post
NOR2138 Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 5,9 knop i rolig vann med 7,5 hester, 26 fot. 7,4 i dag ned elva før motoren begynnte å pipe :) Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 (redigert) Jeg tok og målte litt på en tur i dag. Målingene ble ikke gjort på samme sted, men litt her og der på en 7 timers tur så strømforhold er ikke de samme for hver måling. Båt: Finnsailer 35 Lengde: 35 fot Vekt: 6,5 tonn uten vann og drivstoff. Motor: Iveco N45 100 Kraft: 100 HK Volum: 4,5 L Målinger ble gjort med 600 L drivstoff, ca. 200 L vann, to voksne og ett barn. Diverse utstyr på i alle fall 200 KG. Minimum vekt under måling er 7,6 tonn. Jeg vet at jeg har for liten propell for denne motoren, propellen er den som stod på etter forrige motor på 72 HK. Jeg har ikke råd akkurat nå til å bytte til den propellen jeg vil ha, så det får vente et par år. Men det var oppløftende og se måleresultatene siden økningen er nesten lineær. Det burde den ikke være og jeg har på sett og vis fått bekreftet at det vil være lurt å bytte propell. Vi går i kosefart på 2000 RPM og 6 knop da lyden er veldig behagelig da. Normal marsfart dersom vi skal noen plasser er 2200 RMP og 6,7 knop. Av og til går vi i racerfart og gjør 7,5 knop. Jeg får motoren lett opp i 2900 RPM, men det skal den egentlig ikke gjøre, og man hører at den ikke får den motstanden den skal ha. Jeg velger derfor å gå på mindre turtall for å ikke tyne motoren på høyt turtall uten motstand. Edit: La til vekt på båt. Redigert 29.April.2017 av Midtpinne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 30.April.2017 Del på Facebook Svart 30.April.2017 5.7 tonn Sweden yachts 340 med 29 hk VP. Marsjfart 6.5, toppfart 8 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Tabaqui Svart 30.April.2017 Del på Facebook Svart 30.April.2017 (redigert) RM 1200. Ca 8-8.5 tonn turlastet. VP D2-55. Volvo 2blads foldepropell. Var oppe i over 9knop da jeg ville komme ut av veien for noe stort å tungt som kom fortere enn jeg hadde regnet med. Hadde mer å gå på, men bråket såpass mye at jeg aldri har giddet prøve å finne max. Nystoffet båt marsjer på 7.2knop på 2100rpm og snaut 4L i timen forbruk. @blueline Hvis vi med et fair overslag sier at min motor yter Ca 4hk pr liter forbruk pr time vil det si at jeg bruker Ca 16hk av 55 på marsj. Ved å dytte inn alle de resterende øker da farten bare med et par knop mens forbruket fyker i været. Den farten når jeg med god klaring med en mindre motor også. Noen påstår at motoren tar skade av å bare rusle rundt som min i praksis gjør. Hvis det er tilfelle hadde jeg til og med vært bedre tjent med en mindre modell. Ikke at jeg bytter, bare en betraktning. Redigert 30.April.2017 av Tabaqui (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 30.April.2017 Del på Facebook Svart 30.April.2017 (redigert) Lengde: 29 fot (8,8m, lengde vannlinje 7,15m) Vekt: 3,4ish tonn(?) Motor: 28 hk Volvo Penta 2003 med S120 seildrev Propell: 17x11, 3-bladet VP foldepropell Nysmurt båt: Marsfart 2500rpm - ca 6,8 knop Full pinne 3100rpm - ca 7,5 knop Redigert 30.April.2017 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Popeye70 Svart 30.April.2017 Del på Facebook Svart 30.April.2017 38 fot, 7500 kg fra fabrikken, 40 hk. Marsjer på 7,0-7,3 knop på rundt 2800 RPM. Kan gi på litt mer, men da graver bare rumpa seg ned uten nevneverdig fartsøkning. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.