Jump to content

Askeladden 14" går ikke fortere med større motor


MegaTrondy

Recommended Posts

Har en 14" askeladden med en 20 hk 2t motor som er bygd om til 30+ (OMC). Hadde før en 10 (15) hk motor på samme båt, som fikk den opp i 23 knop (Mercury viking). Nå har båten større motor og styrekonsoll foran for at den skal plane lettere. Fikk den ikke opp i mer enn 22 knop. Var riktig nok ikke helt stille på sjøen i dag, men syns det er litt skuffende at den ikke gikk fortere. Kan det være propellen som er for liten? 

 

 

Link to post

Googler det lengste nr på propellen, fikk da 10" i dia og 14" i stigning.

Med styrekonsoll foran i den båten vil du tape fart, baugen går lavere, mere våt flate, men den vil plane letter som du sier.

Har selv en askeladden 14-2210 med styrekonsoll bak. På den hadde jeg en 20 suzuki tidlige på nittitallet,motoren var sannsynligvis oppskrudd til 25 hk, kanskje mer. Den gikk i drøyt 26 knop målt på 1 NM og stoppeklokke. Samme båt gikk nøyaktig 20 knop med Johnson 15, og 21 knop med oppskrudd yamaha 9,9.

 

Din askeladden 14 er vel modellen tidligere, men skrogene er vel lignende.

 

For å beregne om 14" i stigning kan passe, må du oppgi utvekslingen i gearet, eller motorens årsmodell, turtallet du får er også interresant.

Link to post

GT20 har et turtallsområde fra 4500-5500 rpm. Utveksling 13:28.

GT30 Gar et turtallsområde fra 5200-5800rpm. Dette funnet i gamle brosjyrer.

Jeg tar utgangspunkt i turtall til 30 hk og at propellen er 14" i stigning.

 

Fart ved 5200rpm 27,8 knop-10% slipp = ca 25 knop

Fart ved 5800rpm 31 knop -10% slipp= ca 28 knop

Slipp kan være mer eller mindre, når jeg kalkulerer setter jeg 10% slipp for enkelhetens skyld.

Slipp ligger ofte mellom 5 og 15 % på planende båter, men er kun en tommelfingregel.

 

Det ser for meg ut som om 14" stigning på propellen kan være passe til den båt og motorkombinasjon, men jeg kjenner ikke til fartspotensialet i skroget. 

Hvis jeg husker riktig er det en liten kjøl på den båten, i så fall vil båten ri på kjølen når farten blir stor nok og båten blir krevende å kjøre.

 

Jeg går utifra at du justerer trimmer motoren utover ved å flytte på tiltpinnen?

 

Siden du sitter framme og styrer kan du fort miste 3 knop....

 

Med 15 hk var styring bak eller framme?

 

Er propellen uskadet? Gummibosset helt?

 

Link to post

Jeg har ikke flyttet på tilt pinnen da eieren før meg sier den er optimal, men kan prøve. Med 15 hk brukte jeg bare styrekult. Fant en 14 askeladden på nettet som gjør ca. 30 knop med styring bak i båten. Stemmer at den kan "ri" på bølgene i høy fart,  syns derfor det ser litt skummelt ut med så mye vekt bak i stedet for foran. Jeg har montert vindskjerm på båten min, kan det ha noe å si på farten? 

 

Propellen har ikke noen større skader. 

Link to post

Du må prøve og flytte tiltpinnen utover for p få løftet baugen. Hva som er optimal posisjon for tiltpinne varierer med last ,båttype og preferanser.

Den askeladden 14 som vi har, er optimal tiltpinneposisjon helt ytterst med en person, med to personer ett hull inn, skal den kjøres langt med lav marsjfart, helt inn. 

Dette må du prøve ut, og finne hva som er riktig for din båt og motor.

For å kompensere for vekt framme må tiltpinne lenger ut.

 

Vindskjerm og rattstyring framme streker på farten ja.

 

 

Link to post
MegaTrondy skrev On 30.4.2017 at 13.36:

Jeg har ikke flyttet på tilt pinnen da eieren før meg sier den er optimal, men kan prøve. Med 15 hk brukte jeg bare styrekult. Fant en 14 askeladden på nettet som gjør ca. 30 knop med styring bak i båten. Stemmer at den kan "ri" på bølgene i høy fart,  syns derfor det ser litt skummelt ut med så mye vekt bak i stedet for foran. Jeg har montert vindskjerm på båten min, kan det ha noe å si på farten?

 

jeg vokste opp med en GH14 i familien , 25 hk yamaha, Iflg yamaha kjørefakta skulle den gjøre 25-26 knop / 2 pers.   Men med dekk / vindskjerm + styring framme så ble det mye våt flate og ikke mye mer enn 20 knop. Dette er også et skrog som har sine begrensninger mtp fart, pga mye løft i hekken. så mye vekt foran gjorde bare vondt værre.   og vekt foran / overplaning kan være litt litt skummelt om båten begynner å skjære ut, spesielt på unnasjø

 

optimal titling:  som Mort1 sier, ikke sikkert det som var optimalt for han var optimalt for deg.

 

.. Og annonseknop er nå annonseknop, kan sikkert trekke fra noen 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 3 uker senere...

Var en ny tur med båten i dag. Forsøkte å endre på tilt av motoren. På ytterste hakket kom propellen for høyt opp, men på nest ytterste hakket gikk det greit. Fikk også 1-2 ekstra knop og båten føltes mer stødig. Lurer likevel på om jeg hadde fått utbytte av annen propell. Den når toppfart på rundt 5 sekunder, så det er ikke noe å si på akselrasjonen. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...