Stompen Startet 29.April.2017 Del på Facebook Startet 29.April.2017 Kan noen fortelle meg hvorfor man ikke kan kjøle denne motoren med vanlig kjølesløyfe under båten slik som det blir gjort i mange andre tilfeller når man bygger om fra saltvann til ferskvannskjøling. Da unngår man jo hele varmeveksleren som koster 7-8000 kroner og som tettes igjen av krystalliseringen av saltvannet. Problemet for meg er at jeg ikke får tak i termostat med høyere gradetall, i samme fysiske størrelse som den gamle. Nettopp kjøpt denne motoren, ikke montert enda. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 Hør med martec. De bør ha termostater iom det selger ombyggingssett. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Hansen Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 De gamle saltvannskjølte Yanmarene er laget for å gå kalt slik at ikke saltet krystalliserer, tror ikke jeg hadde endret på driftstemperaturen selv om jeg hadde bygget om til ferskvann. Det må vel gå helt fint å bygge om, men jeg tenker jo ikke at det er et robust system å ha et rør hengende på undersiden av båten, det kreves vel at man er bevisst på det i mange sammenhenger. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 Vannet benyttes vel også til å kjøle eksosen..., sjøvann inn, sjøvann ut m/eksosen.... går vel dårlig å kjøre vannet rundt og rundt, selvom det blir avkjølt i rørsløyfe under båten... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 (redigert) Kjølesløyfe går helt fint det, hvor har du hørt at dette ikke går? Du må ha en ekstra pumpe for sjøvann til eksosen da, men det er jo ikke noe problem. Men det du sier om at varmeveksler tetter seg av krystallisert salt skjønner jeg ikke helt, vi er mange tusen som aldri har hatt tett varmeveksler. ... Redigert 29.April.2017 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Stompen Svart 30.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2017 Tusen takk for alle svar. Jeg har hatt kjølesløyfe under båten siden 1965 da den gamle motoren ble montert, så det er ikke noe problem. Bygde forresten opp båten helt fra kjøl til ripe for to år siden. Den er en 20 fots klinket tresjark som vi er vældig glad i, derfor omsorgen. Den gamle motoren en 7 hk. FM diesel enkelsylinder, begynte å bli så grisete med olja, der er jo ikke tetteringerpå veivakselen. Jeg mente jo at jeg må kunne bryke sløyfa under båten som før, og så bare ha ei lita elektrisk pumpe til å kjøle eksosen med. Hadde bare lyst til å heve temperaturen litt når det ble ferskvannskjøling. Der kom problemet med termostaten. Kanskje jeg bare prøver med den gamle. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 30.April.2017 Del på Facebook Svart 30.April.2017 Jeg ville brukt den nye elektriske pumpa til sløyfa. Sjøvannpumpa du allerede har ville jeg brukt til sjøvann i eksos. Den er ikke beregnet på varm kjølevæske og heller ikke å jobbe mot en stengt termostat. Husk også at en varmere termostat trolig vil gi alarm eller vise for høy temp. Bytt tempgiver og kanskje iinstrument også. Du må vel også ha en ekspansjonstank. Det var det vel på den gamle motoren også. Mulig den kan brukes. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Stompen Svart 30.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2017 Jeg skal tenke på dette med hvor den elektriske pumpa skal jobbe. Sjøvannspumpa jobber vel mot stengt termostat ei stund der den jobber nu også, men det er vel ikke lenge. Som du Hegra sier så må jeg jo ha ekspansjonstank også, men der tengte jeg å bruke den gamle i messing. Takk for tipsene, nå er det helt avgjort at jeg blir å bruke gammelsløyfa. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.April.2017 Del på Facebook Svart 30.April.2017 Bare vær obs på at en 20 hk kan trenge en lengre kjølesløyfe enn en 7hk. Hvis ikke den gamle er skikkelig overdimensjonert da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hegra Svart 1.Mai.2017 Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 Sitat Stompen : Sjøvannspumpa jobber vel mot stengt termostat ei stund der den jobber nu også, men det er vel ikke lenge. I grunnen ikke. Når motor er kald og termostat er stengt på disse sjøvannkjølte motorene går sjøvannet direkte til eksos via en slange som leder vannet inn på oppsiden av termotaten og videre rett i eksos. Når termostaten åpner stenger den delvis for det som kommer i slangen, mens den slipper ut det varme vannet i motorblokka. Dette må du passe på å bygge om når du går over til ferskvannkjøling, men det er enkelt. En annen fare ved å bruke elektrisk pumpe på eksos er at om du glemmer å slå av tenning fyller du opp hele eksosrøret med sjøvann og kanskje motoren også om denne står lavere enn eksosutløp. Kan jo kobles slik at den kun starter når dynamo er i gang da, men tross alt er de elektriske ment for å stå i kjølekrets med termostat og kjølevæske. Se på johnson-pumper som Martec bruker på sine vekslere. Pumpene er i salg hos de fleste båtforhandlere. Så kan impellerpumpa du har gjøre det den alltid har gjort, nemlig pumpe sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.