Jump to content

Deltaanker på liten båt

jotto

Recommended Posts

Jeg har en 18 fots båt der det fulgte med en paraplydregg. Siden paraplydregg har dårligere omdømme enn Grandiosa, tenkte jeg å teste ut en annen type anker. :giggle:

Biltema har et Deltaanker til 299 kr. Det var med andre ord mulig å teste det uten å svi av altfor mye penger... Jeg gikk for 5 kg-utgaven siden det er den som akkurat får plass under dreggluka. Paraplydreggen er til sammenligning 8 kg. Et 5 kg deltaanker skal ifølge tabellene være mer enn nok for en båt på 750 kg.

Jeg prøvde å ankre flere ganger på samme sted med begge ankerne. Konklusjon: det var veldig vanskelig å få feste med deltaankeret! Interessant.

Jeg har ikke kjetting på ankerlina. Det er egentlig ikke så aktuelt siden jeg har ankerrulle og ikke har lyst å ødelegge gelcoaten på en kjetting som raser ut...

Min gjetning/teori er at deltaanker er avhengig av en viss vekt nederst på lina (dvs tung kjetting) slik at den blir pekende riktig vei og dermed graver seg ned. Uten dette sklir den vel bare over bunnen.

Da er det tilbake til paraplydreggen. Har vel aldri hatt problemer med det, men det er jo alltid å oppgradere for oppgraderingens skyld.

delta.jpg.71321290e5bacd5305f1b3d43016acb5.jpg

8 kg paraplydregg på 18 fot bør være mer enn nok. Det som avgjør hvor godt det sitter er om du har kjetting de 5-8 første meterne og legger ut nok tau. Om du ikke vil ha kjetting eller blytau er du nødt til å ha et svært langt synketau. Dette gjelder nok også "deltaankeret". De ankrene jeg kjener er nødt til å ha en liten vinkel mot bunnen og det får man enten ved nok kjetting eller langt nok tau/eller kombinasjon.  

Jeg byttet forøvrig ut 10 kg Deltaanker på min båt mot et 15 kg Brucekopi. Det funket mye bedre, men om det var pga. økt vekt eller et anker som passet bedre der hvor jeg ankrer vet jeg ikke. Har forøvrig 50 m 8 mm kjetting.

Har paraplydregg på båt 1000 kg, aldrig noe problem med ankerfeste med mindre det er glattskurt berg under.. . Har ikke hatt noe problemer med å få det opp heller, men kan jo hekte seg en del tare på da. Ufortjent dårlig rykte med mindre du ankrer opp på glattskuret berg! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Krimart skrev for 21 timer siden:

Biltrma har ikke deltaanker, i beste fall en kopi. Kjøp heller orginal. Uansett, hvor mye tau hadde du ute i forhold til dybden? Med tau bør du ha minst 1:5 helst 1:7. Dvs med 5 m dybde minst 25 m tau

Du har nok rett i det - vinkelen på ankerlina ble brattere enn 1:5. Det var 10-12 m dypt, og jeg har bare 30 m line. Dermed skulle jeg helst hatt 80 m line.

Det er rimelig uaktuelt å ha 80 m line som man drar opp for hånd... Kanskje det er slik at paraplydregg er mindre kresen på lengde/dybdeforholdet. Isåfall egner jo paraplydregg seg bedre i en slik setting (liten båt, ikke ankervinsj).

Biltema kaller det "anker av deltatypen", så nei - det er ikke et originalt Delta®-anker.

-morten- skrev 31 minutes ago:

Har paraplydregg på båt 1000 kg, aldrig noe problem med ankerfeste med mindre det er glattskurt berg under.. . Har ikke hatt noe problemer med å få det opp heller, men kan jo hekte seg en del tare på da. Ufortjent dårlig rykte med mindre du ankrer opp på glattskuret berg! 

Samme her, jeg har aldri hatt problemer med paraplydreggen. Det var jo et interessant eksperiment læll.

Paraplydregg fungerer nok om det er steinete bunn og man har små båter. Men å bruke det som svaianker på større båter, er ikke lurt. Ren fysikk tilsier at holdekraften i sand og mudder er minimal. Flatearealet på en klo er svært lite, og det har ikke noen utforming som stimulerer til godt feste i bunnen. Bruk heller et par tusen kr på et moderne anker som er designet for å grave seg ned og holde maksimalt.

On 5/3/2017 at 10:26 AM, Steinsvik said:

Paraplydregg fungerer nok om det er steinete bunn og man har små båter. Men å bruke det som svaianker på større båter, er ikke lurt. Ren fysikk tilsier at holdekraften i sand og mudder er minimal. Flatearealet på en klo er svært lite, og det har ikke noen utforming som stimulerer til godt feste i bunnen. Bruk heller et par tusen kr på et moderne anker som er designet for å grave seg ned og holde maksimalt.

Spørs hva man skal bruke ankeret til og hvilke bunnforhold man stort sett har.    det er vel ikke mange prosent av de med småbåter som ligger på svai! og de fleste har heller ikke ankerspill. De aller fleste bruker ankeret for å holde hekken ute ved fortøyning inntil land, med mindre det er sikkelig dårlig vær holder en dregg lenge! i en liten båt er det ofte ikke engnede steder å ha et stort ploganker og dertil engnede lengder med kjetting. Selv ser jeg ikke nytten helt før man er oppi 25-30 fot, å ha en diger kjettingkasse samt ploganker forran! De aller fleste i den størrelsen har også anker bak, og ligger ikke ofte på svai. Optimalt skulle man hatt med et anker til de forskjellige bunnforholdene, fordi man skjelden får både i pose og sekk. Når det er sakt er det en hviss forskjell på seilbåt og motorbåt når det gjelder bruksmønster.. en 17-18 foter kan du dra opp på sandstranda uten å skade noe.. med 2m kjøl blir det litt annerledes..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...