Jump to content

Tøtta restaurere


Pålemann

Recommended Posts

Hei jeg har fått meg en tresnekke som må fikses opp og trenger litt tips og gode råd til hvordan jeg går frem. 

 

Dekket på overbygget er natet mahogny. Her har lakken sprukket flere steder og natingen ser slitt ut. Dette har ført til råte i fineren på innsiden noen steder.

 

Spm er om det holder å legge inn et stykke ny finer der det er råte eller om jeg må skifte hele taket? Det er ikke råte i mahogny treverket, kun i et område på fineren på innsiden der natene har vært dårlige.

 

Hvordan fjerner jeg gamle nater evt og hva er best å bruke til nytt natefyll? 

 

Håper på gode råd og tips.

 

Det er mye mer som skal gjøres, men kommer tilbake til det.

 

 

 

 

 

IMG_20170430_143433.jpg

IMG_20170430_143541.jpg

FB_IMG_1492005088551.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Ja båten har bra potensiale mener jeg. 

 

Hvis jeg erstatter den råtne fineren med et stykke ny finer, hvilken lim bør jeg da bruke? I tillegg til skruer da.

 

Holder det å fylle på de gamle natene der det ikke er tett, eller bør de erstattes helt?

 

 

 

IMG_20170430_143433.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei. Om du bruker den fremgangsmåten som bertramsen beskriver så stempler du den nye biten opp fra undersiden i lim masse. Ikke noe skruer.

Selv er jeg fornøyd med Simson monteringslim. Også grei som natemasse men andre igjen vil bruke sikaflex natemasse. Om du vil legge mye arbeid i dette bytter du alle fuger uansett. Jeg hadde pusset dekket først og vurdert fugene etterpå. Sjært ut det som har sluppet i sidene og erstattet bare det. Om det er nesten hele dekket så ta alt.

 

fin båt og et godt emne for strøken båt. Den trebåtene jeg pusset opp for en del år siden fikk mahogni beis på all mahognien før oppbakking. Da holder den seg mørk noen år lenger . Uv. Filter.

lykke til med prosjektet.

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...