Dostum Startet 30.April.2017 Link til dette innlegget Startet 30.April.2017 Hei Har anskaffet en batteribryter fra biltema 1,(1+2) og 2. Jeg har koblet iht til "bruksanvisningen" til biltema og tatt henholdsvis + fra hvert batteri til sine respektive plasser i bryteren. 12voltspanelet går til felles i bryteren. Fra koblingsskinnen går det kabel ned til minus pol på ene batteriet. Har ikke koblet til motorsiden på anlegget enda. Jeg har koblet minus mellom batteriene. Brukte følgende som rettesnor i prosessen for å få koblet opp . Ene batteriet er tiltenkt start og det andre forbruk. Da jeg skulle teste en forbruker på anlegget så fungerte denne på både på 1, (1+2) og 2. Trodde denne skulle kun virke på den jeg hadde lagt koblingsskinnen til? Har prøvd å lese meg igjennom en del tråder her på BP, men når det er 1,5mil. innlegg så er mengden overveldende :) Er ganske fersk ifm med strøm, og før tastaturkrigerne hiver seg over og begynner sin strid så håper jeg noen kan forklare meg hva er feil med ufaglært språk. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 30.April.2017 Link til dette innlegget Svart 30.April.2017 (redigert) De som satte inn motoren i snekka mi, koblet batteri + fra startbatteriet direkte til motoren og dette er da videreført derfra til tenningsnøkkelen. Så hos meg ligger det + spenning permanent til motorpanelet (men det er en hovedbryter for all støm i båten inni sikringskapet, som avbryter forbindelsen og legger hele båten "død"). Jeg er usikker på om det er riktig gjort, men det fungerer i hvertfall. Hvis du har det slik også, kan det kanskje forklare at du får strøm utenom den nye bryteren. Jeg ville fulgt plussledningen fra den forbrukeren som er på hele tiden, baklengs mot batteriet for å se hvor denne strømmen hentes. Uten at jeg vet noe særlig om hvordan dette skal gjøres "riktig". Redigert 30.April.2017 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Dostum Svart 30.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2017 Problemet er et jeg har kastet alt av det gamle vrælet i håp om at jeg kunne få ryddet litt opp i det...for det var et ledningsonani uten like. På kretsen nå så har jeg kun ledninger fra batteriet til batteribryteren, minus til minus på batteriene (iht til tegning), fra batteribryteren til 12v bryterpanelet, bryterpanelet til koblingsskinne, koblingsskinne på forbruksbatteriet. Også koblet en forbruker på bryterpanelet og minusskinnen. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 30.April.2017 Link til dette innlegget Svart 30.April.2017 (redigert) Alt som er koblet til felleskontakten på bryteren vil ta strøm fra batteriet tilsvarende dens posisjon. Motoren skal også kobles på felleskontakten. Kjørestille er også 1+2 slik begge batterier lades om det er ønskelig. Om du vil ha et panel som bare drar strøm fra ene batteriet (med motor av) så må du koble deg inn på respektive batteri samt da la bryteren stå på motsatt valg eller av. Dette strider da egentlig mot bryterens hensikt som er for å velge fra hvor du vil hente strøm til enhver tid. Eller lade under gange. Redigert 30.April.2017 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 30.April.2017 Link til dette innlegget Svart 30.April.2017 Hei. Med dette oppsettet vil du kun kunne endre hvilket batteri du bruker (batteri 1 el. 2 eller begge). Det vil ikke skille startbatteri og forbruksbatteri. Det vil heller ikke lade det batteriet som ikke er koblet inn i kretsen, dvs. At du må huske å vende over til batteri 1+2 under kjøring. Eg ville brukt denne bryteren til motorsiden (der har du bruk for nødsammenkobling av batteriene) så montert ein vanlig hovedstrøm på forbruk siden. Sånn en: http://www.biltema.no/no/Bat/Elektrisk/Strombryter/Batteribryter-2000022613/ Etter det ville eg koblet inn et laderele som kobler batteriene sammen når Volten (ladingen) på motorbatteriet overstiger ca.13,2 volt og skiller igjen under ca. 12,8v Sånn en: http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-12V/Skillerele-2000024038/ Kan lage et koblingsskjema til deg vis du ønsker det? Håper dette var forståelig? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Midtpinne Svart 30.April.2017 Link til dette innlegget Svart 30.April.2017 (redigert) Slik jeg forstod innlegget ditt så virker bryteren helt etter sin hensikt. Denne bryteren bestemmer hvilket batteri du henter strøm fra, ikke hvilken krets etter bryteren du bruker. Så når du kobler noe via denne bryteren så hentes det strøm fra enten forbruksbatteriet, startbatteriet eller begge samtidig. Kobler du bryteren på posisjon 1 vil forbrukerne dine bruke strøm fra batteriet koblet til 1. Kobler du bryteren på posisjon 2 vil forbrukerne dine bruke strøm fra batteriet koblet til 2. Kobler du bryteren på posisjon 1+2 vil forbrukerne dine bruke strøm fra begge batteriene. Overgangen mellom posisjonene i bryteren er slik at strømmen i kretsen etter bryteren ikke blir brutt dersom du bytter batteri du henter strøm fra. Det vil si at dersom du bytter fra 1 til 2 så vil ikke utstyr få et lite glipp uten strøm. Redigert 30.April.2017 av Midtpinne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann22Valdres Svart 30.April.2017 Link til dette innlegget Svart 30.April.2017 Bergsholmen skrev for 2 timer siden: Hei. Med dette oppsettet vil du kun kunne endre hvilket batteri du bruker (batteri 1 el. 2 eller begge). Det vil ikke skille startbatteri og forbruksbatteri. Det vil heller ikke lade det batteriet som ikke er koblet inn i kretsen, dvs. At du må huske å vende over til batteri 1+2 under kjøring. Eg ville brukt denne bryteren til motorsiden (der har du bruk for nødsammenkobling av batteriene) så montert ein vanlig hovedstrøm på forbruk siden. Sånn en: http://www.biltema.no/no/Bat/Elektrisk/Strombryter/Batteribryter-2000022613/ Etter det ville eg koblet inn et laderele som kobler batteriene sammen når Volten (ladingen) på motorbatteriet overstiger ca.13,2 volt og skiller igjen under ca. 12,8v Sånn en: http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-12V/Skillerele-2000024038/ Kan lage et koblingsskjema til deg vis du ønsker det? Håper dette var forståelig? Heisan, driver å skal legge opp dette selv i min sjømann, har du noen tanker hvordan eg bør legge opp strømmen og skille mellom start og forbruk? Gjerne sett opp ei tegning/anbefaling. Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
Dostum Svart 1.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Hei Takk for gode svar. Ser at det var min oppfattelse av bryteren og generell kunnskap om strøm som var feil. :) Ladekonseptet med bryteren skjønner jeg. Men når jeg eksempelvis bruker 2 så vil dette batteriet gå "tomt" uten at dett påvirker 1'ern slik som jeg har koblet? Tanken var at når jeg ligger på skjæret og venter på god været så kan jeg tømme ett batteri og fremdeles ha spenning igjen til start. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Ja det er rett. Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Dostum skrev 1 time siden: Hei Takk for gode svar. Ser at det var min oppfattelse av bryteren og generell kunnskap om strøm som var feil. :) Ladekonseptet med bryteren skjønner jeg. Men når jeg eksempelvis bruker 2 så vil dette batteriet gå "tomt" uten at dett påvirker 1'ern slik som jeg har koblet? Tanken var at når jeg ligger på skjæret og venter på god været så kan jeg tømme ett batteri og fremdeles ha spenning igjen til start. Hei. Har laget ei skisse på hvordan eg laget det i min båt i høst. Denne skiller mellom battteriene, lader begge så lenge dei er koblet inn og har mulighet til å koble sammen vis startbatteriet er tomt eller at at batteri koker/kortslutter. (Då slår eg av eks. forbrukbatteri og på Nødbryteren. Så vi det ødelagte batteriet ikke være med i kretsen) Eg brukte ein strømboks til å samle alt i: Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Mizar Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 (redigert) Det er viktig at hele kabelen helt fra batteri og fram til starteren har stort nok tverrsnitt, da det er store strømstyrker ute og går i startøyeblikket. Det samme gjelder hvilken strømstyrke bryteren skal tåle, hvis startstrømmen går over kontaktene på den. Det er vel derfor man har en krets til tenningsnøkkelen som bare "slår inn" startmotoren, slik at den mates direkte fra batteriet på en tykk plusskabel i startøyeblikket. Mitt startbatteri kan levere 850 A i verste fall, og hvis jeg ikke får start da (og holder tenningsnøkkelen inne en stund), smelter vel kabelen vil jeg tro? (Jeg opplevde faktisk noe i den retningen en gang da motoren varmskjærte seg. Den stoppet dønn, - etter at den hadde kastet ut oljen gjennom peilepinnehullet. Jeg fikk fylt på olje og den startet igjen- så vidt (!). Da ble det litt brunsvidd gelcoat rundt den tykke plusskabelen. Kom meg hjem på halv fart/to av tre sylindere...) Redigert 1.Mai.2017 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Dinamo Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Bergsholmen skrev for 3 timer siden: Hei. Har laget ei skisse på hvordan eg laget det i min båt i høst. Denne skiller mellom battteriene, lader begge så lenge dei er koblet inn og har mulighet til å koble sammen vis startbatteriet er tomt eller at at batteri koker/kortslutter. (Då slår eg av eks. forbrukbatteri og på Nødbryteren. Så vi det ødelagte batteriet ikke være med i kretsen) Eg trur ikkje eg ville gjort akkurat slik. Eg ville kobla VSR direkte på batteria, dvs på andre sida av hovedbryter. Med dynamo so kobla direkte til VSR, er den lille teoretiske faren for å ødeleggja dynamoen ved å slå av hovedbryter med motor i gang eliminert. Og det å ødeleggja dynamoen på den måten, skjer i so fall i løpet av mindre enn 1/1000 sekund. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Dinamo skrev for 2 timer siden: Eg trur ikkje eg ville gjort akkurat slik. Eg ville kobla VSR direkte på batteria, dvs på andre sida av hovedbryter. Med dynamo so kobla direkte til VSR, er den lille teoretiske faren for å ødeleggja dynamoen ved å slå av hovedbryter med motor i gang eliminert. Og det å ødeleggja dynamoen på den måten, skjer i so fall i løpet av mindre enn 1/1000 sekund. Jeg kjøpte meg en Sterling dynamo protector. Denne hindrer at diodene i dynamo brennes av i et slikt tilfelle. Egentlig en billig forsikring. Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 På landbruk og anleggsmaskiner bruker en hovedstrømsbryter på jordingsiden, uten noen form for sikring mot dynamo. Har etter 13 år som landbruksmekaniker tilgode å skifte dynamo pga. Det. "Tommel finger" regel er at hovedstøm aldri skal røres med motor i gang.. Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.