bmi Startet 30.April.2017 Del på Facebook Startet 30.April.2017 Jeg liker å planlegge mine seilaser også med tanke på å forberede meg på at jeg må kunne seile den i mørke om det kreves. Det har skjedd mer enn en gang at noen har skjedd underveis som gjør at jeg ikke når frem til bestemmelsesstedet før det har blitt mørkt. Som regel synes jeg det er greit å finne ut av hvilke fyr jeg skal seile fra og om, men noen ganger synes jeg det kan være en utfordring å se om en seilas mellom hvite sektorer faktisk vil gi meg en trygg kurs. Jeg har tatt med ett utsnitt av Sørfjorden som er en av fjordene som ligger rundt Osterøy nord øst for Bergen. Hvis jeg her skal seile fra Bruvik og vestover fjorden vil jeg jo fint kunne gå fra Ulvsnesøy lykt i hvit sektor til jeg kommer inn i hvit sektor fra Stokkeneset lykt. Men når jeg går mot hvit sektor på Stokkeneset lykt så lurer jeg på om jeg faktisk vil se hvit sektor fra Kvitsteinshella lykt mens jeg fortsatt er i hvit sektor fra Stokkeneset? Eller kanskje det er ett annet hjelpemiddel i kartet som jeg overser ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.April.2017 Del på Facebook Svart 30.April.2017 Du tenker at sektor på kvitsteinshella ikkje har markerte streker like lange på begge sider ? Eg trur det må være grafisk glipp, sidan sektorgrensa du får på bb viser ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Trond123 Svart 30.April.2017 Del på Facebook Svart 30.April.2017 Du ser nok ikke hvit sektor fra Kvitsteinhella fyr før du har rundet Stokkeneset. Kanskje du ser grønn sektor, men det avhenger av topografien i området. Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 30.April.2017 Del på Facebook Svart 30.April.2017 Du må passere Stokkenes på passe avstand (dvs. inn i grønn sone, ikke rød, litt før du treffer lykta), og holde kursen til du får hvit sone fra Kvitsteinhella. Sitér dette innlegget Link to post
Juksakall Svart 30.April.2017 Del på Facebook Svart 30.April.2017 Du kan so seile etter Stokkenesets hvite sektor akterut til du får kvitsteinhella hvit på Stb Sitér dette innlegget Link to post
bmi Svart 1.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 Takk for svar alle sammen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.