Jump to content

Vet noen hvor i Østfold "Sjøbussen" fra Mandal havnet (via Numedal)


Mastiff

Recommended Posts

Her er et bilde fra 1969 tatt fra lokalavisen Lindesnes. Jeg husker faktisk denne båten godt, selv om jeg bare var seks år da den forsvant fra Mandal i 1972. Ifølge Lindesnes:

 

Sitat

I 1972 ble «Sjøbussen» solgt til Rutebilselskapene på Ringerike, som skulle bruke den i cruisetrafikk på Tyrifjorden. Den forlot Mandal 22. juni 1972 med kurs for Drammen, og ble fraktet videre til Tyrifjorden på trailer. Båten fikk nå navnet «Kong Ring». Den ble solgt videre etter par år til Tyrifjorden Båtservice, som brukte den som turistbåt i ca. seks år, Da ble «Kong Ring» solgt til Utstranda Samtalelag, og i perioder ble båten nå knyttet til Utøya, der AUF arrangerte sine sommerleirer. Så gikk båten på Ransfjorden et par sesonger, og hørte hjemme i Nore og Uvdal til Tyrifjorden Båtcruise kjøpte den i 2001 og brukte den i turist- trafikk på Tyrifjorden og Steinsfjorden. Deretter var eierne Numedalscruise frem til ca. 2006, da båten visstnok ble solgt til en privatperson i Østfold.

Tekst: Knut Lindseth

 

Av ren nysjgerrighet skulle jeg gjerne visst om den faktisk fins fremdeles, og hvor i Østfold. Jeg skal på Tons of Rock i juni (Sabbaton!!!!), og hvis jeg kunne fått sett Sjøbussen ved kai samtidig, ville det vært skikkelig kult!

 

b1e6e49d-858e-4c75-8b20-d0ea3e12183c?fit

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...