Idamaria2 Startet 30.April.2017 Del på Facebook Startet 30.April.2017 Har Yanmar Ly3 motor på 369hk og undrer på dieselfiltrene ombord. Fra tank går dieselen inn i et Racor forfilter på 10 mikron deretter til motorens finfilter som også er 10mikron?. Hensikten med et forfilter er vel å grovfiltrere dieselen før finfiltrering? synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
Lady H Svart 30.April.2017 Del på Facebook Svart 30.April.2017 Du bør være klar over at dette filteret er litt i minste laget. Ifølge Yanmar Norge så skal motoren ha 250 l/t og dette filteret kan levere 270 l/time mens det er nytt. Ved litt tilstopping så leverer det kanskje halvparten, dette går utover dieselpumpen da kjølingen blir dårligere. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 1.Mai.2017 Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 Den ene er vel en vannutskiller med filter - mens den andre kun er filter? Kanskje det var meningen at de skulle ha forskjellige jobber den gangen det ble satt opp - men at de begge løser filtreringsjobben likt idag? Racor filterne har jo hatt en rivende utvikling på filtreringsbiten. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Linea Svart 2.Mai.2017 Del på Facebook Svart 2.Mai.2017 Jeg har alltid hatt lav micron på forfilter, da er en sikker på at når det går tett kan en bytte bare det filteret og komme seg til land. På min båt er det mye lettere å bytte forfilter i dårlig vær ( er vel normalt da et filter går tett). Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Støtter Linea, ser som oftest det er motsatt originalt, med stort grovfilter> lite finfilter på motor. Filter på motor vil jo da samle alt av finpartikler på et mye mindre filterareal til det er potte tett. I tillegg byttes gjerne grovfilter oftere enn finfilter, da dette er enklere og ofte billigere. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 De fleste Racor filtre får man også i 30 micron. Har selv samme opplegg med 2x10 micon, men bytter da finfilteret på motoren ca hvert 3 år, mens forfilteret taas etter 250 timer. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 On 4/30/2017 at 10:50 PM, Lady H said: Du bør være klar over at dette filteret er litt i minste laget. Ifølge Yanmar Norge så skal motoren ha 250 l/t og dette filteret kan levere 270 l/time mens det er nytt. Ved litt tilstopping så leverer det kanskje halvparten, dette går utover dieselpumpen da kjølingen blir dårligere. 369 hk og 250 l/t høres ikke riktig ut. Der må det være lagt til en god margin (?), kanskje nettop for fiteret. Litt på siden kanskje, men det var da noen friske priser på de filterne . . . . MÅ de kjøpes gjennom Yanmar? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
hanto1 Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Racor filtre er svindyre uansett hvor man kjøper de. Er usikre på om man får uorginal filtersats. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 NilsPils skrev 22 minutes ago: 369 hk og 250 l/t høres ikke riktig ut. Der må det være lagt til en god margin (?), kanskje nettop for fiteret. Litt på siden kanskje, men det var da noen friske priser på de filterne . . . . MÅ de kjøpes gjennom Yanmar? Du må ta høyde for at det går mye diesel i retur til tanken, alt forbrukes ikke. Det er mulig denne motoren har ekstra stor retur. Ellers er det vanlig med finere "fin-filter" enn "grov-filter". Det ligger jo også i navnet.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
SF Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 (redigert) NilsPils skrev 1 time siden: Litt på siden kanskje, men det var da noen friske priser på de filterne . . . . MÅ de kjøpes gjennom Yanmar? Litt billigere men fremdeles dyrt: https://www.maritim.no/racor-filter-s-3211tul#.WQmjbO-7qHs Redigert 3.Mai.2017 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
VannTro Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Et alternativ til S3211TUL er Baldwin BF9926-O. Det er i utgangspunktet mye rimeligere, så må man bestille noen i slengen så ikke frakten spiser opp gevinsten: http://ricoeurope.com/can-type-fuel-spin-on-filters/baldwin-bf9926-o-fuel-water-separator-filters.html Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
alfaalfa Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 (redigert) On 4/30/2017 at 10:50 PM, Lady H said: Du bør være klar over at dette filteret er litt i minste laget. Ifølge Yanmar Norge så skal motoren ha 250 l/t og dette filteret kan levere 270 l/time mens det er nytt. Ved litt tilstopping så leverer det kanskje halvparten, dette går utover dieselpumpen da kjølingen blir dårligere. Dette filteret er, som Lady H ikke skriver, litt over den flow rate som Yanmar anbefaler - så det er tilstrekkelig stort og vel så det. Denne motoren bruker ca 1/3 av det filteret kan levere slik at Yanmar har tenkt på lavere flow rate gjennom levetiden da de satte kravet om 250l/h. Redigert 3.Mai.2017 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lady H Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Til Alfaalfa. Vil bemerke at volumet er det Yanmar som opplyser, vi bør vel kunne stole på motorleverandøren :-) At filteret kun leverer 270 l/t er et rent filter, ved litt tilstopping må en anta at kapasiteten reduseres. Ved 30 % reduksjon så vil kapasiteten bli ca 190 l/t og på full gass bruker denne motoren ca 70 l/t og ved marsjfart bruker en ca 50 l/t. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 hanto1 skrev for 4 timer siden: Racor filtre er svindyre uansett hvor man kjøper de. Er usikre på om man får uorginal filtersats. Jeg bruker Sierra filtere - fungerer helt fint og koster ca 60% av prisen på Racor filtre. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
VannTro Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 (redigert) Hvis man er usikker på om filtret har nok gjennomstrømning, så sett på et vakuum meter. Dette passer på Racor 500, 900 og 1000: http://www.aramas.no/products/racor-rk-11-1696-vakumeter Det monteres det T-skruen sitter på toppen. Redigert 3.Mai.2017 av VannTro Rettet for skriveleif... (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
alfaalfa Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Yanmar skriver i sin Service Manual fra 2007 p.nr.:0BLY3-U00100 på side 6-33 at deres forfilter til denne motoren er på max 45 micron og gjennomsnittlig 35 micron. Ditt Racor filter er på 10 micron så det ser ut til å være noe bedre enn std forfilteret på motor. Men kanskje det har kommet bedre filterelementer senere? Det er vanlig med forfilter som er grovere i filtreringen og deretter et finfilter (se Parker.com). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.